2008 Cilt 21 Sayı 1
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/11231
Browse
Browsing by Issue Date
Now showing 1 - 12 of 12
- Results Per Page
- Sort Options
Item Sınıf öğretmenliği öğrencilerinde bilimsel süreç becerilerinin gelişimine fen bilgisi laboratuvarı dersinin etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2008) Şimşekli, Yeter; Çalış, Sevgül; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Bu çalışmada, Fen Bilgisi Laboratuvarı ders içeriğinin sınıf öğretmenliği öğrencilerinde bilimsel süreç becerilerinin gelişimine etkisi araştırılmıştır. Bu amaçla, Sınıf Öğretmenliği ikinci sınıf öğrencilerinin yarıyıl başında ve sonunda planlanan süreçlerle ilgili açık uçlu sorulara cevap vermeleri sağlanmıştır. Ayrıca bu öğrencilerden 78’inin teorik anlatım ve uygulama sonunda ilgili sürece ait soruya cevap vermeleri sağlanarak elde edilen veriler değerlendirildiğinde bu becerilerin çok sayıda uygulamayla geliştirilebildiği gözlenmiştir.Item Cumhuriyet döneminde yetişen solist piyanistlerimizin piyano eğitimi üzerine görüşlerine ilişkin bir araştırma(Uludağ Üniversitesi, 2008) Kodak, Elif; Demirbatır, R. Erol; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Günümüzde kariyerine eğitimci ya da solist olarak devam eden ve ülkemizi yurtdışında temsil eden dünyaca ünlü piyanistlerimiz olduğu bilinmektedir. Bu çerçevede Cumhuriyet döneminde yetişen piyanistlerimizin eğitim süreçlerine ve kariyerlerine ilişkin bilgilere ve sanatçılarımızın konuya ilişkin görüşlerine ulaşılmasının yararlı olacağı düşünülmüştür. Araştırma konusunu sanat hayatına ülkemizde veya yurtdışında devam eden, verdikleri konserler ve yetiştirdikleri öğrenciler ile Türk müzik kültürüne katkıda bulunan piyanistlerimizin eğitim süreçleri, sanatçı - eğitimci olarak kariyerleri ve bunun yanı sıra piyano eğitimine ilişkin görüşleri oluşturmaktadır. Elde edilen bulgular doğrultusunda yararlı olacağı düşünülen öneriler oluşturulmuştur.Item Türk ana babalarının çocuklarının eğitim öğretimlerine katılım düzeyleri(Uludağ Üniversitesi, 2008) Kotaman, HüseyinBu araştırma ile okur-yazar Türk ana-babalarının çocuklarının eğitimöğretimlerine katılım düzeyleri incelenmiştir. Araştırmacı tarafından anababaların çocuklarının eğitim-öğretimlerine katılımlarını ölçmek amacıyla Likert tipi bir tutum ölçeği geliştirilmiştir. Veriler; araştırma kapsamına giren ana-babaların bu ölçeğe verdikleri cevaplardan oluşmuş ve onların sosyo-ekonomik seviyeleri, eğitim düzeyleri, çocuklarının devam ettikleri okul seviyeleri bağımsız değişkenler olarak belirlenmiştir. Ayrıca, anababaların katılımları ve çocuklarının akademik başarıları arasındaki ilişki de incelenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular anababaların yüksek sayılabilecek bir katılım düzeyine sahip olduklarını göstermiş ve üniveriste mezunu ana-babaların üniversite mezunu olmayan ana-babalara göre çocuklarının eğitim-öğretimlerine ve istatiksel olarak anlamlı bir düzeyde daha fazla katıldıkları bulunmuştur. Ana-babaların çocuklarının eğitim-öğretimlerine katılımları ve çocuklarının akademik başarıları arasında anlamlı bir ilişki olduğunu görülmüştür. Bulgular doğrultusunda, ana-babaların çocukların eğitim ve öğretimlerine katılımlarını arttıracağı düşünülen öneriler sunulmuş çalışılmıştır.Item Özyeterlilik inancı ve öğrenme performansının geliştirilmesine ilişkin yazın taraması(Uludağ Üniversitesi, 2008) Kotaman, Hüseyin; Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi‘Özyeterlilik inancı’ kişinin belirli bir işi yapabileceğine dair duyduğu inancı ifade eden bir kavramdır ve bu inancın düşük veya yüksek olması güdülenmeyi etkilemektedir. Bu makalede özyeterlilik inancı kavramı tartışılmıştır. Kavram tanımlanmış ve güdülenmeye ilişkin diğer kavramlardan ayırt edilmesi sağlanmıştır. Ayrıca, özyeterliliğin eğitim açısından önemini vurgulayan araştırmalar tartışılmıştır. Özyeterliliğin kaynakları ve bu kaynaklar aracılığıyla öğretmenlerin, öğrencilerin özyeterlilik inançlarını nasıl geliştirebilecekleri işlenmiştir. İncelemenin sonunda öğretmenlere, öğrencilerinin özyeterlilik inançlarını geliştirmelerinde yardımcı olacağı düşünülen öneriler getirilmiştir.Item Transitivity and its reflections on some areas of grammar(Uludağ Üniversitesi, 2008) Can, Abdullah; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Traditionally verbs can be classified into transitive and intransitive verbs according to complementation and consistent with this classification, verbs that do not require an obligatory object complement while forming clauses are labeled as intransitive verbs. In early 1980s, as a further classification, intransitive verbs were divided into separate subclasses on the basis of their semantic and syntactic aspects. This study briefly explores the distinctive characteristics of two sub-classes of intransitive verbs, namely unergatives (e.g. “walk”, “smile”, “dream”, “swim”) and unaccusatives (e.g., “appear”, “emerge”, “exist”, “occur”) by comparing and contrasting their “Lexical-Semantic Representations” and “Argument Structures”, and examines how these differences between two sub-classes of intransitives affect various areas of grammar such as formation of -er nominals, adjectives and interpretation of pronoun “they”. At the end of the review, the findings are connected with grammar teaching briefly within the framework of Ausubel’s Meaningful Learning Theory.Item Distance education for biology teachers - two educational technologies(Uludağ Üniversitesi, 2008) Raycheva, NadezhdaThe aim of this study is an application of two pedagogical technologies in distance education and the analysis of their effectiveness. The methods that were used are theoretical analysis and synthesis and pedagogical experiment. The development of distance education courses under the behavioristical conception (including neo-behavioristical ideas) is traditional in the area of distance education. As an alternative to this technology an traditional in the area of distance education. As an alternative to this technology an application the psychological theory for activity (theory about under escort formation of intellectual activities) is considered. In view of the results of this study the conclusion is that the psychological theory for activity is more suitable and effective in reaching high levels of operating with knowledge. At the lower levels no significant difference was detected between two theories and technologies. It is supposed that this is a result of the way of communication applied (guided didactic conversation) with these two technologies.Item Türkiye’nin Avrupa Birliği eğitim programlarına katılım süreci(Uludağ Üniversitesi, 2008) Haspolatlı, Ersin; Rüçhan, ÖzkılıçBu çalışmada AB’nin kuruluş sürecinden başlanarak AB Eğitim politikalarının gelişim süreci ele alınmış ve Türkiye’nin AB eğitim programlarına katılım süreci anlatılmaya çalışılmıştır. Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulmasıyla başlayan ve sürekli değişim gösteren AB-Türkiye Cumhuriyeti ilişkisi Türk eğitim sistemine etki eden yönleriyle ele alınmıştır. Bu bağlamda, Gümrük Birliği sonrası Türkiye’nin AB eğitim programlarına katılım süreci üzerinde durulmuştur. AB tarihi ve AB – Türkiye Cumhuriyeti ilişkileri ve eğitim alanında yaşanan gelişmelerin geldiği nokta tarihsel akış göz önünde bulundurularak ortaya konmaya çalışılmıştırItem ABD okullarında sözde ermeni soykırımının öğretilmesi ve bu konuda yapılmış bir doktora tezinin analizi(Uludağ Üniversitesi, 2008) Yüksel, Sedat; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Son yıllara Ermeni diasporası sözde Ermeni soykırımı konusundaki faaliyetlerini bilimsel bir görüntü altına yapmaktadırlar. Görünüşte bilimsel ve akademik gibi görünen kitap ve dergiler yayınlatılmakta, tezler yaptırılmaktadırlar. Ayrıca Ermeni diasporasının yoğun çabaları sonucunda ABD’deki bazı eyaletlerde sözde soykırım konularının eğitim programlarında yer alması sağlanmıştır. Böylece sözde Ermeni soykırımı Ermeni iddiaları doğrultusunda öğrencilere verilmektedir. Bu çalışmada Ermeni faaliyetlerinin yoğun olduğu ülkelerden birisi olan ABD’de sözde soykırım öğretimi konusuna dikkat çekilerek, Ermeni iddialarını bilimsel bir görüntüye sokma çabalarından bir örnek olarak yapılmış olan bir doktora tezi analiz edilmektedir.Item Müziksel ve matematiksel öğrenme başarısı arasındaki ilişki(Uludağ Üniversitesi, 2008) Göğüş, Gülay; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Bu çalışmada, matematiksel ve müziksel öğrenme arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmacı Uludağ Üniversitesi Devlet Konservatuvarı İlköğretim Okulu 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerine verdiği eğitim sırasında aynı müzik yeteneği sınavıyla okula alınan öğrencilerden bir kısmının yeteneklerini geliştirmede zorluk çektiğini ve bunların çoğunun Matematik dersinde de zorluklarla karşılaştıklarını gözlemiştir. Oluşan kanaati araştırmak amacıyla 2004-2005 öğretim yılında 6. ve 7. sınıflarda öğrenim gören iki öğrenci grubunun Matematik dersi ile müziksel işitme yeteneğinin geliştirilerek müzik okur yazarlığının sağlanmaya çalışıldığı “Solfej-Dikte-Teori” dersi yıl sonu başarı puanları karşılaştırılmıştır. Bulguların bu iki ders arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu göstermesi üzerine 2005-2006 öğretim yılında (bu kez 7. ve 8. sınıfta olan) aynı öğrenci gruplarına ait başarı puanları yeniden karşılaştırılmış ve benzer sonuçlara ulaşılmıştır.Item 14-16 yaş grubu erkeklerde voleybol çalışmalarının sosyal yetkinlik beklentisi ve atılganlık üzerine etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2008-01-04) Efe, Mehmet; Koparan, Şenay; Şenışık, Yalçın; Öztürk, Füsun; Uludağ Üniversitesi Eğitim FakültesiBu çalışmada, 14-16 yaş grubu bireylerde voleybol çalışmalarının sosyal yetkinlik beklentisi ve atılganlık üzerine olan etkisi araştırılmıştır. Çalışmada deney ve kontrol grupları için 20’şer erkek öğrenci oluşturulmuştur. Deney grubu haftada iki gün 36 hafta (9 ay) branşa özgü temel voleybol çalışmalarına alınmıştır. Kontrol grubundaki 20 öğrenci herhangi bir antrenman programına katılmamıştır. Belirlenen deney ve kontrol grubuna kişisel bilgi formu, Sosyal Yetkinlik Beklentisi Ölçeği ve Rathus Atılganlık Envanteri çalışmalara başlamadan önce ekim ayı başında ön test olarak verilmiş, ardından ara takip testi mart ayı başında gerçekleştirilmiş ve son test ise Haziran ayı sonunda yapılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 13.0 istatistik programında test edilmiştir. Sonuç olarak, 9 ay boyunca uygulanan branşa özgü temel voleybol çalışmalarının, 14-16 yaş grubu bireylerin Sosyal Yetkinlik Beklentisi ve Atılganlık düzeylerini arttırmada olumlu etken olduğu tespit edilmiştir.Item Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim merkezlerini fen öğretimi açısından değerlendirmesi: Feza Gürsey Bilim Merkezi örneği(Uludağ Üniversitesi, 2008-04-01) Bozdoğan, Aykut EmreYapılan çalışmada Feza Gürsey Bilim Merkezi’nde bulunan deney setlerinin ve yapılan etkinliklerin fen öğretimi üzerindeki etkileri incelenmiştir. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde yürütülen araştırmaya Fen Bilgisi Öğretmenliği 4. sınıfında öğrenim gören 12 erkek, 14 kız toplam 26 öğretmen adayı katılmıştır. Feza Gürsey Bilim Merkezi’nin fen öğretimine katkısını tespit etmek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılmıştır. Bu çerçevede bilim merkezine düzenlenen gezi sonrası elde edilen veriler çözümlenmiş ve farklı araştırmacılar tarafından birbirinden bağımsız olarak tasnif edilip gruplandırılmıştır. Bunun yanında bilim merkezinde bulunan deney setleri, yapılan etkinlikler ve bilim müzesi rehberlerinin alan ve pedagojik yeterlilikleri de değerlendirilmiştir. Bu amaçla 5’li likert tipi bilim merkezi değerlendirme anketi kullanılmıştır. Elde edilen verilerin aritmetik ortalama dağılımları çıkartılmış ve yorumlanmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adayları bu tip bilim merkezlerinin mesleki gelişimleri açısından faydalı olacağını belirtmişlerdir. Bununla beraber bilim merkezlerini ziyaret eden ilköğretim öğrencilerinin fene olan ilgilerinde ve akademik başarılarında artış meydana gelebileceğini, öğrencilere fen okur yazarlığı kazandırabileceğini ve meslek (alan) seçimlerini etkileyebileceğini de dile getirmişlerdir.Item İlköğretim ikinci sınıf öğrencilerinin okuma güçlüklerini gidermede okumayı geliştirici duyuşsal yaklaşımın etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2008-04-01) Arslan, Derya; Dirik, M. Zahid; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Problem Durumu: İlköğretim birinci sınıfta ve ilerleyen sınıflarda en önemli problemlerden biri de okuma güçlükleridir. Öğretmenler, öğrenenlerle dolu bir sınıfta zayıf okurlara nasıl yardımcı olacaklarını bilememektedir. Öğrenciler eğer metni okuma güçlüklerinden dolayı anlayamazlarsa, okumayı sevmeyecekler ve okumak istemeyeceklerdir. Bu nedenle okuma güçlükleri ile ilgili yöntem çalışmalarının gerekli olduğu fark edilmiştir. Bu çalışmada zayıf okurları geliştirmek için Duyuşsal Yaklaşım destekli okuma öğretimi kullanılmıştır. Araştırmanın Amacı: Bu araştırmanın amacı birinci sınıfta okuma öğretiminde karşılaşılan okuma güçlüklerini bulmak ve duyuşsal yaklaşım destekli okuma öğretiminin etkililiğini araştırmaktır. Araştırmanın Yöntemi: Çalışmada deneysel yöntem kullanılmıştır. Bir okul alt sosyoekonomik (SED), bir okul orta SED ve bir okul da üst SED gruplarından tesadüfî olarak seçilmiştir. Her okuldan birer deney grubu ve kontrol grubu sınıf tesadüfi olarak seçilmiştir. Çalışma 2002–2003 eğitim öğretim yılı birinci döneminde, birinci sınıfta ve 2003–2004 eğitim öğretim yılı birinci döneminde, ikinci sınıfta uygulanmıştır. Veriler sesli okuma metinleri ve gözlem formları ile toplanmıştır. Deney ve kontrol grubunda toplam 170 öğrenci bulunmaktadır. Gruplara öğrenciler eşit olarak dağılmaktadır. Duyuşsal yaklaşım destekli okuma öğretimi deneysel gruptaki 85 öğrenciye uygulanırken, kontrol grubu öğrencilerine uygulanmamıştır. Bulguları ve Sonuçları: Bu araştırmada duyuşsal yaklaşımın, okuma güçlüklerini azaltmada anlamlı etkisi olduğu ancak okuma hızı gelişimini etkilemediği görülmüştür. Öneriler: Duyuşsal yaklaşım, küçük gruplarda ve uygulama süresi de arttırılarak araştırılabilir.