2009 Cilt 18 Sayı 2
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/15202
Browse
Browsing by Department "İlahiyat Fakültesi"
Now showing 1 - 13 of 13
- Results Per Page
- Sort Options
Item Arap deyim ve atasözlerinde ‘el’ motifi(Uludağ Üniversitesi, 2009) Taşdelen, Hasan; İlahiyat FakültesiMilletler tarih ve kültürlerini dillerinde yaşatırlar. Dillerin en Lülenmiş unsuru ise, atasözleri ve deyimlerdir. Zira atasözlerinin ve deyimlerin bir kısmı, arkeolojik kazılarda elde edilen tarihî eserler gibi, geçmişin ve kültürün izlerini, yüzyılların birikimini üzerinde taşır. Derinlemesine incelendiklerinde dil, tarih ve kültür hakkında çok değerli bilgiler sunabilir. Arapçada “el” kelimesi de tarih ve kültürün izlerini üzerinde taşıyan kelimelerden biridir. Bu tür atasözlerini ve deyimleri incelemek âdeta bir kelimeyi izleyerek dil ve kültür tarihinde geriye doğru yapılan bir yolculuk gibidir. Böyle bir yolculuğun bugünkü nesillere aktaracağı önemli bilgiler vardır.Item Bazı öğrenme kuramları ve din öğretimi(Uludağ Üniversitesi, 2009) Sağlam, İsmail; İlahiyat FakültesiEğitimbilimciler öteden beri öğrenmenin nasıl gerçekleştiği konusunda fikir üretmeye çalışmışlardır. Bilimsel çalışmalar “öğrenme” üzerine yoğunlaşınca ortaya “öğrenme kuramları” çıkmıştır ve bu süreç devam etmektedir. “Organizma” ve “bilgiye” dair elde edilen her yeni bilimsel veri, öğrenme kuramları konusunda yeni yaklaşımları beraberinde getirmektedir. Din öğretimini bu çalışmalardan bağımsız düşünemeyiz. Öyle ise öğrenme kuramları bağlamında ortaya konan sonuçları, din öğretiminde kullanmanın yolları aranmalıdır. İşte bu makalede bazı öğrenme kuramlarının din öğretimi açısından nasıl değerlendirileceği üzerinde durulmaktadır.Item Behşemiyye-İhşîdiyye çekişmesi: Kısa bir tarihsel inceleme(Uludağ Üniversitesi, 2009) Koloğlu, Orhan Ş.; İlahiyat FakültesiEbû Ali el-Cübbâî sonrası Mu‘tezile içerisinde ortaya çıkan önemli olaylardan biri de Behşemiyye-İhşîdiyye çekişmesidir. Çekişmenin görünen sebebi doktrinel ihtilaflar olsa da esas sebep Basra Mu‘ezilesi içerisindeki liderlik mücadelesidir. İhtilafı başlatan kişi Muhammed b. Ömer es-Saymerî’dir. Ebû Ali’nin öğrencisi olan Saymerî, Ebû Ali’nin ölümünden sonra kendisinin Ebû Ali’nin öğretilerine Ebû Hâşim el-Cübbâî’den daha bağlı olduğunu iddia ederek Ebû Hâşim’in liderliğine karşı çıkmıştır. Özellikle onun öğrencisi Ebû Bekir b. el-İhşîd’le birlikte Basra Mu‘tezilesi içerisinde İhşîdiyye adıyla bilinen Behşemiyye’ye karşı rakip bir ekol oluştu. Bir ekol mensupları arasında yaklaşık bir asır boyunca sert ve acımasız ithamlara varan tartışmalar yaşanmıştır. Bu çekişme V/XII. yy.’ın ortalarında İhşîdiyye’nin entelektüel çevrelerden çekilmesiyle son bulmuştur.Item Demografik değişkenler açısından ilk Müslümanlar(Uludağ Üniversitesi, 2009) Kurt, Abdurrahman; İlahiyat Fakültesiİlk bir iki yıl içinde Müslüman olan sahabenin çoğunluğunu, gençler oluüturmuütur. 35’in üzerinde iken İslam’a giren sadece üç sahabe vardır. Bunların bir kısmı, en nüfuzlu soylara mensup ailelerin; çoğunluğu da orta halli ailelerin genç çocuklarıydı. Varlıklı ailelere mensup olsalar bile geç olmaları hasebiyle, onların iktisadi yönden ailelerine bağımlılıkları hâlâ devam etmekteydi. Birçoğu müslüman olduğu için hem Mekke seçkinler’inden olan ebeveynleri hem de diğer sosyal çevresiyle önemli problemler yaşamıştı. Müslümanların, önemli bir bölümü orta halli kimselerdi.Item Dindarlığı etkileyen faktörler(Uludağ Üniversitesi, 2009) Kurt, Abdurrahman; İlahiyat FakültesiTıpkı din gibi dindarlığı tanımlamak kolay görünmüyor. Ancak içeriden-dışarıdan, teolojik ya da sosyolojik ve psikolojik açıdan bakmaya bağlı olarak farklı dindarlık tanımlamaları yapılabilir. Yine de bir kimsenin dindar olduğunun vurgulanması, onun genel olarak dini içselleütirdiği; dinî emir, tavsiye ve yasaklara uygun davranış sergilediği anlamına gelir. Öznel bir tecrübe olan dindarlık; aile sosyalleştirmesi, cinselliğe bakış, cinsiyet, medeni durum, yaş, eğitim, coğrafi bölge, kırsal-kent hayatı ve sosyoekonomik statü gibi olgusal ve sosyal çeşitli faktörler tarafından etkilenmektedir.Item Emevîler döneminde Anadolu’da Arap-Bizans mücadelesi(Uludağ Üniversitesi, 2009) Apak, Adem; İlahiyat Fakültesiİslâmiyet’ten önce Arapların Bizans’la ilişkilerini milattan öne başlayan Arap-Roma mşnasebetinin bir devamı olarak görmek mümkündür. İslâmiyet’in zuhurundan sonra Hicazlı Araplar ile Bizans Devleti arasındaki resmî ilişkiler Hz. Peygamber’in (sav) davet mektuplarıyla başlamıştır. İslâm tarihinde Hulefâ-i Râşidîn dönemi islâmiyet’in Arap Yarımadası dışına hızla yayılmaya başladığı ve Bizans’ın uzun yıllar Sâsânîlere karşı korumaya çalıştığı toprakların Müslümanların eline geçtiği dönemi temsil eder. Bizans bu zaman zarfında Arap taarruzlarına mukavemet gösterememiş, kısa süre içinde Filistin, Suriye, Mısır ve Kuzey Afrika’nın tamamından çekilmek zorunda kalmıştır. Aynı anda Hz. Ömer tarafından Şam valiliğine getirilen Muaviye b. Ebû Süyfan, Anadolu topraklarına düzenli seferler başlatmıştır. Muaviye döneminde gerçekleştirilen Anadolu harekâtının en önemlisi istanbul’un fethi girişimidir. Emevîler devrinde Muaviye’den sonra ikinci defa dahilî istikrarı sağlayan Abdülmelik b. Mervan (H.65-86/685-696) Hicretin 73. (M.692- 693) yılında Bizans’a karşı harekete geçmiştir. Velid b. Abdşlmelik zamanında (H.86-96/696-715) Emevîlerin Anadolu faaliyetleri kesintisiz devam etti. Araplar Emevîler devletinde Süleyman b. Abdülmelik döneminde (H.96-99/M.715-717) Bizans’ın başkenti istanbul’un fethine yeniden teşebbüs 96 etmişlerdir. Hişam b. Abdülmelik’ten sonra Anadolu’da Arap-Bizans mücadelesi duraklama dönemine girmiştir. Zira Emevîler bu tarihten itibaren sürekli olarak iç problemlerle ilgilenmek zorunda kalmışlardır. Bu nedenle Arapların Anadolu seferleri gündemden düşmüştür.Item Emeviler döneminde Gazel ve Ömer bin Ebî Rabî‘a(Uludağ Üniversitesi, 2009) Yalar, Mehmet; İlahiyat FakültesiBu çalışmada Emeviler döneminde gazel ve dönemin en ünlü şairlerinden olan Ömer b. Ebî Rabî‘’nın bu dönemin gazelindeki yeri incelenmeye çalışılmıştır. Bu çerçevede önce gazelin tanığı, Emeviler döneminde gazelin gelişmesi ve nedenleri, özellikleri ve türleri ele alınmıştır. Ömer b. Ebî Rabî‘a’nın bu dönemin gazelindeki yeri ile ilgili olarak biyografisi ve şairliğine yer verilmiştir. şairliği çerçevesinde ise zevk gazelindeki öncülüğü, etkilendiği ve etkilediği şairler, kadınlardan gördüğü ilgi, şiirine konu olan belli bağlı kadınlar, kendisine yöneltilen eleştiriler ve hakkında yapılan müstakil çalışmalar üzerinde durulmuştur. Çalışma, sonuç bölümüyle bitirilmiştir.Item Erzurum ve Bursa müftülüklerine 2005-2008 yıllarında gelen sorular ışığında kadınların boşanma talebinin nedenleri(Uludağ Üniversitesi, 2009) Oruç, Esma Simav; Kurt, Abdurrahman; İlahiyat FakültesiBu araştırmada, Erzurum ve Bursa müftülüklerine 2005-2008 yıllarında sorulan sorular arasından ‘kadınların boşanma talebi’ konulu sorular ele alınmıştır. Aileyle ilgili 268 adet sorudan 24’ü boşanmak isteyen kadınlar, bir tanesi de boşanmak isteyen bir kadının babası tarafından sorulmuştur. Sorulardan hareketle kadınların boşanmayı istemelerindeki nedenler tespit edilmiştir. Buna göre, kadınların boşanma isteğindeki en önemli faktör, kocasının kendisini aldatmasıdır. Erkeğin karakterinin evliliğe zarar vermesi, şiddet, cinsel problem ve hastalıklar, ailedeki diğer fertlerden kaynaklanan problemler, eşler arası sevginin olmaması gibi konular diğer nedenler arasındadır.Item Fıkhî hadislerin delil değeri Bağlamında “Ruâf Hadisi”nin tahric ve tenkidi(Uludağ Üniversitesi, 2009) Kahraman, Hüseyin; İlahiyat FakültesiAbdest, dinî bir temizliktir. Bu temizlik, el-Mâide Suresi 5/6’da emredilmiştir. Bu âyet aynI zamanda abdestin farzlarIna da işâret etmektedir. Ancak bu konu mezhepler arasInda ihtilâflıdır. Abdesti bozan şeyler konusunda da ihtilâf vardır. Bu ihtilâflardan biri de, vücudun herhangi bir yerinde kan çIkmasI ve oIktIğI yerin etrafIna dağılmasıdır. Diğer üç mezhebin aksine Hanefîler bu durumun abdesti bozduğu kanaatindedir. Hanefîler bu konuda en-Nisâ 4/43 ve el-Mâide 5/6 âyetlerini delil getirmişlerdir. Hanefîler bu konuda çeşitli hadislerden de istidlâlde bulunmuşlardIr. Bu hadislerden biri de Ruâf Hadisi’dir. Makâlede bu hadisin tahric ve tenkidi üzerinde durulacaktırItem Hadislere göre kusmanın abdeste etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2009) Kahraman, Hüseyin; İlahiyat FakültesiAbdest, dinî bir temizliktir. Bu temizlik, el-Mâide Suresi 5/6’da emredilmiştir. Bu âyet aynı zamanda abdestin, farzlarına da işâret etmektedir. Ancak bu konu mezhepler arasında ihtilâflıdır. Abdesti bozan şeyler konusunda da ihtilâf vardır. Bu ihtilâflardan biri de kusmadır. Bu konuda üç farklı görüş ortaya konmuştur. Makâlede bu görüşler ve dayandıkları deliller üzerinde durulacaktırItem İnsana tanınan üç ilahî imkan: Fıtrat-işaret-hidayet(Uludağ Üniversitesi, 2009) Karadaş, Cağfer; İlahiyat Fakültesiİslam inanç sistemine göre Allah insanı yarattıktan sonra onu kendisine ait, akıl, duyular ve duygular gibi bir takım içsel özelliklerle donatmasının yanında dışsal bir takım unsurlarla da desteklemiştir. Bu iç ve dış destekler aslında insana tanınan imkanlardır. Bunların belki en önemlisi, bu makalede konu edinilen fıtrat, işaret ve hidayettir. Fıtrat insanın kendisine ait aslî bir özellik, işaret çevresel unsurlar ve faktörler, hidayet ise Allah’ın kulunu ilham, vahiy ve peygamber göndermek gibi bir yolla desteklemesi ve ona yol göstermesidir. işte bu makale ile insan ve insanın içsel ve dışsal imkanlarının tanınması hedeflendi. Bu hedef çerçevesinde anılan üç temel unsur çeşitli yönleriyle ele alındı ve incelendi.Item Klâsik Arap Edebiyatında ‘Sakîl tipi’ ve bu tip çevresinde oluşan edebiyat(Uludağ Üniversitesi, 2009) Taşdelen, Hasan; Şahin, Şener; İlahiyat FakültesiKlâsik Arap edebiyatı kaynakları, Arap toplumsal yaşamının ilgi çekici ve reel karakterlerinden “sakil”e oldukça geniş bir yer ayırmıştır. Bu makale, aynı zamanda klâsik Arap mizahına da geniş katkı yapmış olan sakil tipine iliükin edebi malzemeyi ve terminolojiyi irdelemekte, ayrıca edebî kaynaklarda sakil tipine yöneltilen eleütiri biçimlerini ele almaktadır. Makalede, konunun özüne ışık tutacak mahiyetteki bir takım anekdotlara da yer verilmiştir.Item Örgün ve yaygın eğitimde öğrenenlerin ihtiyaçları doğrultusunda din eğitimi ve öğretimi(Uludağ Üniversitesi, 2009) Kılavuz, M. Akif; Yılmaz, Hüseyin; İlahiyat FakültesiEğitim ve öğretim etkinliklerinin planlanması, akademik konulara önem atfedilmesinden çok öğrencinin ilgi, ihtiyaç ve beklentilerinin tespit edilmesiyle başlar. Çocukluk döneminde öğrencilerin biyolojik, psikolojik, sosyal, duygusal, bilişsel ve dinî ihtiyaçları vardır. Çocuk tam olarak dinî ihtiyacının farkında değildir. Yetişkin ise dinî ihtiyacının farkındadır. Din Eğitimcilerinin bireylerin kişisel ve kişiler arası ihtiyaçlarına önem atfetmeleri gerekmektedir.