2004 Cilt 23 Sayı 2
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/17245
Browse
Browsing by Issue Date
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Item Kredi kartı kullanımı ve harcama ilişkisi -Erzurum’da çalışan doktorlar üzerine bir uygulama-(Uludağ Üniversitesi, 2004) Karabulut, Kerem; Polat, Dilek; Gündüz, ÖzlemBu çalışmada, kredi kartlarının kullanımı ve onun harcamalar üzerindeki etkileri analiz edilmektedir. Çalışmada kredi kartlarının kullanımıyla ilgili teorik bilgiler de verilmektedir. Çalışma, Erzurum ilinde görev yapan doktorlar üzerine uygulanmıştır. 287 anketten elde edilen veriler, SPSS paket programında değerlendirilmiş ve sonuçlar ortalamalar, frekans dağılımı ve yüzdeler cinsinden değerlendirilmiştir.Item Türkiye’de dış ticaret açıklarının borçlar üzerine etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2004) Gül, Ekrem; Ünlü, Ahmetİkiz açıkların varlığının söz konusu olduğu ülkelerde ödemeler dengesinde ödeme zayıflıklarına yol açan dış ticaret açıklarının ve kamu sektörü ödeme gücündeki zayıflıkları yansıtan bütçe açıklarının borçlanma üzerinde etkili olduğu belirtilmektedir. Borçlanmanın kaynaklarına göre iç ve dış olarak incelendiği göz önüne alındığında, dış ticaret açıklarının dış borçlanma üzerinde ve bütçe açıklarının iç borçlanma üzerinde etkili olduğu kanısı vardır. Bu çalışma ile dış ticaret açıklarının borçlanmayı ortaya çıkardığı ayrıca dış veya iç borçlanmanın hangisi üzerinde daha etkili olduğu analiz edilecektir.Item Applying knowledge discovery and data mining techniques on data of Erzurum Chamber of Commerce(Uludağ Üniversitesi, 2004) Özdemir, Abdulkadir; Ayık, Y. ZiyaContinuous growing data through out the world creates the problem of accessing the data in the required format and on the right time where it needed. Therefore the need for accessing and using the implicit knowledge in the data forces us to develop new software and hardware technologies. Consequently, Knowledge Discovery in Databases (KDD), one of the data processing techniques, has been appeared. Data Mining (DM) has been developed as a method acquiring knowledge from the data in knowledge discovery. In this study, database and building data warehouse are explained, and theoretical information is given for the KDD. As an application study, first the steps of the knowledge discovery in database are applied on a data warehouse which is built by using real data of members of Erzurum Chamber of Commerce, second some hidden information in the data is discovered and finally the results are organized as a report.Item Fayda-maliyet analizinin temel ilkeleri(Uludağ Üniversitesi, 2004) Lambert, Hubert Lévy; Guillaume, Henri; Tokatlıoğlu, Mircan Yıldız; Uludağ Üniversitesi/İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi/Maliye Bölümü.Klasik iktisat teorisinde işletme davranışının analizi, işletmecinin her durumda en yüksek karı elde etmeye çalıştığı varsayımına dayanmaktadır. Bu varsayım yaklaşık olarak alınsa ya da güvenlik veya büyüme gibi çeşitli motivasyonlar bulunsa bile, en azından özel kararları yeterince açıklamaya ve incelemeye olanak vermez.Item Çevresel benchmarking: İşletmelerin çevresel performanslarının iyileştirilmesine yönelik yeni bir araç(Uludağ Üniversitesi, 2004) Ölçer, FeritSon yıllarda, firmalar çevresel performansı rekabet avantajlarının önemli bir boyutu olarak görmeye başlamışlardır. Bu nedenle, çevresel performanslarını iyileştirmek için yeni araçlara ihtiyaç duymaktadırlar. Çevresel benchmarking, bir şirketin çevresel performansını diğer işletmelerle kıyaslayarak, çevresel performansını iyileştirilmesine önemli katkı sağlayan bir çevresel yönetim aracıdır. Çevresel benchmarking’in amacı, üstün ekonomik performans ile birlikte yüksek çevresel performansa ulaşmaktır. İşletmeler, çevre yönetim sistemini de içsel çevresel benchmarking uygulaması için kullanabilirler, ancak bu sistemlerin yapılarında bazı ayarlamalar yapmaları gerekir. Bu çalışma, ilk olarak çevresel benchmarking üzerinde durmakta ve uygulanması için bir model sunmaktadır. Daha sonra, çevresel yönetim sistemlerinin daha etkili çevresel benchmarking araçları olarak nasıl kullanılabileceğine ilişkin konulara odaklanmaktadır.Item Çok değişkenli kontrol grafikleri ve bir uygulama(Uludağ Üniversitesi, 2004) Oğuzlar, Ayşe; Uludağ Üniversitesi/İktsadi ve İdari Bilimler Fakültesi/Ekonometri Bölümü.Bir süreci etkileyen çok sayıda değişken olduğu göz önüne alındığında, tek değişkenli kontrol grafiklerinin yetersiz kalacağı açıktır. Bir süreci etkileyen çok sayıda değişkenin birlikte ele alınması ve bunların aynı grafik üzerinde gösterilmeye başlanması sonucunda çok değişkenli kontrol grafikleri gündeme gelmiştir. İlk olarak Shewhart kontrol grafiklerinin çok değişkenli karşılığı Hotelling tarafından geliştirilmiştir. Hotelling T2 grafiği olarak bilinen bu grafik, çok değişkenli Shewhart veya χ2 grafiği olarak da adlandırılmaktadır. Bu grafikler 1,5σ veya daha büyük kaymaların araştırılmasında etkilidir. 1,5σ’ dan daha küçük kaymalarda etkili olan çok değişkenli kontrol grafikleri arasında ise Cot, Mcusum ve Mewma sayılabilir. Çalışmanın uygulama kısmında, bir otomotiv yan sanayi firmasından elde edilen verilerden yararlanılmıştır. Verilere öncelikle değişken sayısının azaltılmasına yönelik olarak faktör analizi uygulanmıştır. Ardından Hotelling T2 ve MEWMA grafikleri MINITAB paket programında oluşturularak yorumlanmaya çalışılmıştır.Item Üretim/pazarlama bölümleri arasındaki uyumun firmaların rekabetçi yapısı ve kâr potansiyeli üzerindeki etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2004) Ayyıldız, Hasan; Cengiz, EkremÜretim/pazarlama bölümleri arasındaki uyum, üretim ve pazarlama fonksiyonlarının birlikte çalışma kabiliyetini ifade etmektedir. Bu araştırmada üretim ve pazarlama stratejisi ile ilgili literatür ve daha önceki deneysel çalışmalara dayanarak, üretim/ pazarlama bölümleri arasındaki uyumun; dolaylı değişkenler olan üretim/pazarlama stratejileri önemi ve üretim/pazarlama bölüm çalışanlarının morali değişkenlerini de dikkate alarak firmanın rekabetçi yapısı ve kâr potansiyeli üzerindeki etkisini gösteren bir model geliştirilmiştir. Modeli test etmek için 15 adet hipotez oluşturulmuş ve bununla ilgili bir anket formu hazırlanmıştır. Araştırma anketi, üretim ve pazarlama bölümlerine sahip olup internette ismi geçen ve gayeli örnekleme metoduyla seçilen 116 firmaya uygulanmıştır. Modelin testinde AMOS 4 ve SPSS 13 kullanarak yapısal eşitlik modeli uygulanmıştır. Test sonucunda ileri sürülen model yüksek bir uyum göstermiş ve 13 hipotez kabul edilmiştir. Sonuç olarak, üretim/pazarlama bölümleri arasındaki uyumun firmaların rekabetçi yapısı ve kâr potansiyeli üzerinde önemli bir etkisinin olduğu bulunmuştur.