2013 Cilt 26 Sayı 1
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/12322
Browse
Browsing by Rights "info:eu-repo/semantics/openAccess"
Now showing 1 - 15 of 15
- Results Per Page
- Sort Options
Item 2013 fen bilimleri programının 2005 fen ve teknoloji programıyla çevre konuları açısından karşılaştırılması(Uludağ Üniversitesi, 2013-06-17) Yücel, Elif Özata; Özkan, Muhlis; Eğitim Fakültesi; İlköğretim BölümüBu çalışmada, 2013–2014 öğretim yılı itibarıyla uygulamaya girecek olan Fen Bilimleri Programının, halen uygulanmakta olan 2005 Fen ve Teknoloji Programında yer alan çevre konularının düzenlenmesi, kazanımları ve işlenmesi için ayrılan süreler karşılaştırılarak değerlendirilmiştir. Doküman incelemesi ile gerçekleştirilen araştırma sonuçlarına göre, ilkokul 3. sınıftan itibaren başlatılan 2013 programında, çevre konularında çok büyük değişikliğe gidilmemiş olmasına karşın, konuların sınıflara dağılımında ve işlenme sürelerinde önemli değişiklikler yapılmıştır. 2005 Fen ve Teknoloji programında çevre konularına ayrılan süre, tüm konulara ayrılan sürenin %15,56’sı (112 ders saati) iken yeni programda bu oran % 14,89’a (104 ders saati) düşürülmüştür. 2005 programında hakim olan sarmal yapı, yeni programda daha az gözetilerek, bu nitelikten uzaklaştırılmıştır. Yer kabuğunun yapısı, yaşam alanları, ekosistem, yenilenebilir enerji kaynakları ile ilgili kazanımlar azaltılmış; toprak oluşumu, kayaçların dönüşümü, uyum ve evrim ile ilgili kazanımlar ise 2013 programında tamamen çıkartılmıştır. Kaynakların tasarruflu kullanımı, geri dönüşüm ile ilgili kazanımlar arttırılmıştır ancak kazanımlara yönelik örnek etkinlikler ve önerilen değerlendirme etkinlikleri kaldırılmıştır.Item Başarıda anahtar kelime: Öz-yeterlik(Uludağ Üniversitesi, 2013-06-16) Sakız, GönülÖz-yeterlik kavramı kırk yılı aşkın bir süredir dünya çapında yapılan pek çok bilimsel araştırmada öğrenci başarısında en etkili faktörlerin başında gösterilmektedir. Ülkemizde öz-yeterlik üzerine yapılan çalışmalarda son yıllarda artış görülmekle beraber araştırmalar çoğunlukla yükseköğretim düzeyini kapsamaktadır. Öz-yeterlik kavramına ilişkin alanyazın, öğrenme ortamlarında özyeterlik algısının geliştirilmesine yönelik çalışmalar, yönlendirme ve öneriler oldukça sınırlıdır. Bu çalışmanın amacı alanyazın taraması yönteminden faydalanarak, öz-yeterlik kavramına ilişkin bilimsel bir altyapı oluşturmak ve eğitim ortamlarında öğrencilerin öz-yeterlik algılarının geliştirilmesine yönelik önerilerde bulunmaktır. Araştırmada öz-yeterlik kavramının gelişimi ve önemi, ilişkili faktörler, öz-yeterlik kaynakları ve öğrenme ortamlarında akademik öz-yeterlik üzerine kuramsal ve deneysel çalışmalar paylaşılmıştır. Ayrıca, yapılan araştırmalardan yola çıkılarak eğitim ortamlarında öğrencilerin akademik özyeterliklerinin geliştirilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.Item Birinci kuşak göçmen yazınına Bekir Yıldız’ın “Alman Ekmeği” açısından bakış(Uludağ Üniversitesi, 2013-05-02) Asutay, Hikmet; Çelikten, Sema2. Dünya Savaşı sona erdikten sonra Almanya’da çığ gibi büyüyen işçi açığını gidermek için 31 Ekim 1961’de de Türkiye Cumhuriyeti Devleti ile Almanya Federal Cumhuriyeti Devleti arasında “Türk İşgücü Anlaşması” imzalandı ve böylece ilk resmi Türk işgücü göçü başladı. Bu göç ile birlikte Almanya’da yeni bir yazın türü olan Göçmen Yazını oluştu. Bu çalışmada da, Almanya’ya işçi alımı ile yerleşen Türklerin Almanya’ya ilk gidişlerinden, 60-70’lerdeki göçmen yazınının konusu ve özelliklerinden, birinci kuşak göçmenlerin yaşadıkları sorunlardan ve bunlara sebep olan etkenlerden bahsedilmiştir. Çalışmada 60-70’lerde ortaya çıkan ya da birinci kuşak olarak adlandırılan kuşağın yazdığı eserlerdeki bunalım ve yaşadıkları dil sorununu ortaya çıkarmak amaçlanmış, yöntem olarak da belge çözümlemesi yapılmaya çalışılmıştır. 1960 ve 70’lerde Almanya’ya iş için gelmiş olanların oluşturduğu birinci kuşağın içinde bulunduğu bunalımı örneklendirmek amacıyla Bekir Yıldız’ın “Alman Ekmeği” adlı eseri ele alınacaktır.Item Çocukluk Dönemi Mutluluk/Huzur Anıları Ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması(Uludağ Üniversitesi, 2013-06-17) Akın, Ahmet; Uysal, Recep; Çitemel, NihanBu araştırmanın amacı; Çocukluk Dönemi Mutluluk/Huzur Anıları Ölçeğinin (ÇDMHAÖ; Richter, Gilbert, ve McEwan, 2009) Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliğini incelemektir. Araştırma 399 lise öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizinde 20 maddeden ve tek boyuttan oluşan modelin iyi uyum verdiği görülmüştür (x²= 358,79, sd= 163, p= 0,0000, RMSEA= 0,055, NFI= 0,97, CFI= 0,99, IFI= 0,99, RFI= 0,97, GFI= 0,92, SRMR= 0,039). Ölçeğin faktör yükleri 0,52 ile 0,75, madde toplam korelasyon katsayıları ise 0,21 ile .68 arasında sıralanmaktadır. Ölçeğin iç tutarlılık güvenirlik katsayısı 0,88 olarak bulunmuştur. Bu sonuçlar ölçeğin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.Item Görsel okuryazarlık üzerine bir içerik analizi(Uludağ Üniversitesi, 2013-06-17) Tanrıverdi, Belgin; Apak, ÖzlemBu araştırma “görsel okuryazarlık” alanında Türkiye’de son on bir yılda (2001-2012) yapılan çalışmalara ilişkin bir içerik analizi gerçekleştirmek amacıyla yapılmıştır. Görsel okuryazarlığın ele alındığı çalışmalar belirlenen ölçütler doğrultusunda YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanı, Türkiye’de basılan hakemli dergilerin ve Eğitim Fakültelerinin dergilerinin web siteleri ve Google akademik arama motorunda taranmış ve çalışmanın amacına uygun toplam 40 çalışma belirlenmiştir. Bu çalışmaların çoğuna doğrudan erişim sağlanmış; bunun olanaklı olmadığı durumlarda, araştırmacıların kendilerinden ya da lisansüstü tezlerde danışmanlarından elde edilmiştir. Ulaşılan çalışmalar yayın türü, konu seçimi, yayın yılı, katılımcı türü, araştırma deseni, araştırma yöntemi, örneklem seçme yöntemi ve örneklem büyüklüğü, veri toplama araçları, veri analizi yöntemleri ve kaynakça açısından analiz edilerek görsel okuryazarlığın Türkiye’deki mevcut durumu ortaya konmuştur. Araştırmanın sonuçlarına göre Türkiye’de Görsel okuryazarlık alanında yapılan lisansüstü tezler çoğunlukla ilköğretim öğrencilerinin görsel algı becerilerini saptamaya ya da geliştirmeye yönelik çalışmalarla sınırlı kalmaktadır. Öğretmen eğitiminde neredeyse yok denecek kadar az yapılan çalışmalar yaşam boyu eğitimin unsurlarından biri olan yetişkin eğitiminde hiç gerçekleştirilmemiştir. Bu nedenle mevcut çalışmalar ülkemizin görsel okuryazarlık konusundaki düzeyini, yeterliklerini ya da yetersizliklerini ortaya koyacak düzeyde değildir.Item İki Orta Doğu Ülkesinde psikolojik danışma ve rehberlik alanı: Türkiye ve İran(Uludağ Üniversitesi, 2013-05-02) Owen, Fidan Korkut; Damirchi, Esmaeil Sadri; Molaei, BehnamBu araştırmada iki Orta Doğu ülkesi olarak İran ve Türkiye’deki psikolojik danışma ve rehberlik (PDR) alanı, alanın başlangıcı ve tarihçesi; psikolojik danışman eğitimi ve uzmanlık alanları; çalışma ortamları; meslekleşme ve PDR ile ilgili gelecekte beklenen gelişmeler olmak üzere beş ana başlık altında incelenmiş ve karşılaştırılmıştır. Her iki ülkede de PDR’nin başlangıcı, gelişimi, yaşadığı sorunlar ve geldiği nokta açısından bir çok ortaklık kadar farklar da gözlenmektedir. Her iki ülkede de okul temelli PDR uygulamaların fazlalığı, üç düzeyde eğitim verilmesi en temel ortaklıklardandır. Yaşanan farklılıkların birisi İran’da lisans üstü eğitimdeki uzmanlaşma alanlarının daha fazla olması ve lisanslandırmanın yapılmasıdır. İran’da PDR ile psikolojinin yan yana anılması Türkiye’den farklı olan bir yandır. Türkiye’de PDR programlarının sayısının fazlalığı, kongrelerde ve dernek düzeyinde uluslararası bağlantıların olması, ulusal ve uluslararası yayın yapmada artış gözlenmesi İran’dan farklı olan yanlardandır.Item İlköğretim öğrencilerinde siber zorbalık ve mağduriyetin yordayıcıları(Uludağ Üniversitesi, 2013-05-02) Akbaba, Sırrı; Eroğlu, Yüksel; Eğitim Fakültesi; Eğitim Bilimleri BölümüBu araştırmanın amacı ilköğretim öğrencilerinde siber zorbalık ve mağduriyetin yordayıcılarını belirlemektir. Araştırmaya 231 231 (% 54,5’i kız, % 45,5’i erkek) ilköğretim öğrencisi katılmıştır. Veriler Kişisel Bilgi Formu ve Siber Mağdur ve Zorbalık aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonuçları anne ve babanın eğitim düzeyi, çocukların anne ve babalarının internet becerisine ilişkin algısı ve ebeveyn denetiminin siber zorbalığı yordadığını göstermiştir. Siber mağduriyeti ise yalnızca cinsiyet yordamıştır. Sonuçlar alanyazın doğrultusunda tartışılmıştır.Item Karikatürlerle yapılan matematik öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2013-05-02) Çakmak, Devrim; Kavak, Nusret; Güler, Hatice Kübra; Eğitim FakültesiBu araştırmanın amacı karikatürlerle desteklenerek yapılan öğretimin ilköğretim 6.sınıf öğrencilerinin matematik dersi doğal sayılar alt öğrenme alanındaki akademik başarılarına ve matematiğe yönelik tutumlarına etkisini belirlemektir. Araştırmanın evrenini 2009-2010 öğretim yılında Ankara ili Keçiören ilçesinden bir ilköğretim okulunun 6.sınıf öğrencileri, örneklemi ise aynı ilköğretim okulunun üç 6. sınıf şubesi oluşturmaktadır. Ön test son test kontrol gruplu deneysel desenin kullanıldığı bu çalışmada şubelerden biri deney, ikisi kontrol grubu olarak atanmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan 17 soruluk çoktan seçmeli başarı testi ön test, son test ve kalıcılık testi olmak üzere üç kez uygulanmıştır. Tutum ölçeği ise ön test ve son test olmak üzere iki kez uygulanmıştır. Dersler deney grubunda 5E modeli temel alınarak hazırlanan ders planlarına göre, altı şapkalı düşünme tekniğine uygun tasarlanan karikatürize edilmiş senaryolar kullanılarak işlenmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS programından faydalanılmıştır. Öğrencilerin başarı testi ve tutum ölçeğinden aldıkları puanların analizi sonucunda deney ve kontrol gruplarının akademik başarıları arasında anlamlı bir farklılık oluşmadığı saptanmıştır. Öğrencilerin ön tutum ve son tutum puanlarına bakıldığında ise grupların puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür.Item “Nar” ve “babam ve incir ağacı”nda kültürel kimlik ve toplumsal aşağılanma(Uludağ Üniversitesi, 2013-05-17) Dinçer, Figun; Uludağ ÜniversitesiBu çalışmada, Persis M. Karim’in “Nar” şiirinde ve Naomi Shihab Nye’in ise ‘Babam ve İncir Ağacı” şiirinde babalarının, A.B.D.’ye göç ettikten sonra yeni bir çevreye uyum sağlama sürecinin neden olduğu ruhsal sıkıntıları gidermek amacıyla doğaya duyulan ihtiyacı nasıl gösterdikleri tartışılmaktadır. Söz konusu şairler ve babalarının, nar, incir ve incir ağaçlarına yüklediği anlamları, bu şiirlerde yansıtıldığı gibi, kendi kültürleri hakkındaki duygularını ve göç ettikleri ülkedeki nasıl toplumsal aşağılanmayla yüzyüze kaldıklarının anlaşılmasında önemli rol oynamaktadır. İran kökenli Karim ile Filistin kökenli Nye, söz konusu şiirlerde babalarının, doğanın bu öğelerine olan duygusal bağları üzerine yoğunlaşmışlardır. Şairlerin bu meyvelere bağlanışları bunların ardındaki güdülerin göçmen psikolojisi ve yaşama ve canlılara duyulan sevgi açısından değerlendirilmektedir. Şairler ve babalarının yeni çevreye uyum sürecinde karşılaştıkları yeni durumla bağlantılı kuramlarının bazı özelliklerini içsel tatmin duygusunu yaşadıkları gözlenmektedir. Bu meyve ve ağaçlarla benliklerini ve kendi öz kültüründen bir süre beslenmiş ve şekillenmiş olan kimliklerinin yabancı bir ülkede yeniden yapılandırma açılarından incelenecektir.Item Öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi: Uludağ Üniversitesi örneği(Uludağ Üniversitesi, 2013-05-02) Uzun, Adem; Şentürk, Aysan; Yılmaz, Nuray Parlak; Göktalay, Şehnaz Baltacı; Şengel, Erhan; Öncü, Semiral; Erses, Neşe; Balay, Mustafa; Eğitim FakültesiÖğretim uygulamaları öğrenci özelliklerini dikkate almak durumundadır. Öğrenme stilleri bu öğrenci özelliklerden sadece biridir. Bu çalışma öğretmen adaylarının öğrenme stillerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışmaya Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören ve 2011 bahar yarıyılında Bilgisayar II dersini alan 909 öğretmen adayı katılmıştır. Çalışmada veri toplamak amacıyla, Felder ve Soloman Öğrenme Stilleri İndeksi’nin Türkçe’ye uyarlanmış formu kullanılmıştır. Katılımcıların dersin final sınavından aldıkları puanlar ders başarısı verisi olarak kullanılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde frekans ve yüzde hesaplamaları ile ortanca, Kolmogorov-Smirnov, Ki-Kare ve Mann-Whitney U testleri kullanılmıştır. Araştırma sonunda kız ve erkek öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin anlamlı düzeyde farklılık göstermediği, bilgisayar dersi için kızların erkeklerden daha başarılı olduğu, farklı bölümlerdeki öğrencilerin öğrenme tercihleri arasında bir fark bulunmadığı ve öğrenme stillerinin öğretmen adaylarının bilgisayar dersi başarılarını tahmin etmede güçlü bir etkiye sahip olmadığı tespit edilmiştir.Item Perceived need for course topics and student engagement in computer education(Uludağ Üniversitesi, 2013-06-17) Delialioğlu, Ömer; Şengel, Erhan; Öncü, Semiral; Bilgisayar Eğitimi ve Öğretim Teknolojileri BölümüStudent perceptions about course content, and student engagement, achievement, prior knowledge, and department of enrollment were investigated through an ex-post-facto research study at the school of education in a large university in Turkey. The following questions were explored: (1) What are the topics in computer literacy students are most and least interested in, (2) is this perception related to the department of enrollment, and (3) how do prior knowledge and department of enrollment affect engagement and achievement? ANOVA and MANOVA were used to analyze data from 212 freshmen taking the Computer-I course. It was found that students from different departments differ significantly on achievement and engagement. Moreover, achievement can be predicted from prior knowledge but prior knowledge cannot be predicted from engagement. Parallel to the literature, students who have little or no prior knowledge are less successful. Overall, students are not as much engaged in schoolwork as one would expect.Item Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine ilişkin yeterlik ve sınıf yönetimi inançları(Uludağ Üniversitesi, 2013-02-04) Hacıömeroğlu, GüneyBu araştırma sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine ilişkin yeterlik ve sınıf yönetimi inançlarını bazı değişkenler açısından incelemeyi amaçlamıştır. Bu araştırmada veriler Matematik Öğretimi Yeterlik İnanç Ölçeği ve Sınıf Yönetimine Yönelik Tutum ve İnanç Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu 89’u erkek ve 228’i kız olmak üzere toplam 317 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Bu çalışmaya 3. sınıfta öğrenim gören 181 ve 4. sınıfta öğrenim gören 136 öğretmen adayı katılmıştır. Elde edilen bulgular, adayların matematik öğretimine ilişkin yeterlik inançlarının kişisel yeterlik açısından ‘kararsız’ düzeyinde olduğunu gösterirken etkili öğretimde öğretmenin rolü ve öğretime ilişkin performans boyutları açısından genelde olumlu ve yüksek olduğu görülmektedir. Sınıf yönetimine ilişkin inançlar dikkate alındığında, adayların ders yönetimine ilişkin disiplinli ve insan yönetiminde disiplinli olmayan bir yaklaşımı benimsedikleri görülmektedir.Item Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji derslerindeki yansıtıcı düşünme eğilimlerinin değerlendirilmesi(Uludağ Üniversitesi, 2013-05-02) Ocak, Gürbüz; Ocak, İjlal; Saban, YakupBu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji derslerinde yansıtıcı düşünme eğilimlerini değerlendirmektir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri dört adet açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmış ve “içerik analizi tekniği” kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma verileri Afyonkarahisar ilinde görev yapan ve fen ve teknoloji derslerine giren on sınıf öğretmeniyle, dört adet açık uçlu sorudan oluşan yarı-yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre: (1) Katılımcılar fen ve teknoloji derslerinin öğrenme öğretme sürecine yönelik genel olarak (on katılımcıdan yedisi) yansıtıcı düşünmektedirler. (2) Katılımcılar fen ve teknoloji derslerinde kullandıkları yöntem ve tekniklere ilişkin çoğunlukla (on katılımcıdan altısı) yansıtıcı düşünmemektedirler. (3) Katılımcılar fen ve teknoloji derslerinde tercih ettikleri ölçme araçlarına ilişkin çoğunlukla (on katılımcıdan altısı) yansıtıcı düşünmektedirler. (4) Katılımcıların çoğunluğu (on katılımcıdan altısı) sundukları eğitim öğretim hizmetinin niteliğine ilişkin özeleştiri yaparak çıkarımda bulunmaktadır.Item Studierendenbefragung zum einsatz der Lernplattform Moodle zur schreibförderung im daf-studium(Uludağ Üniversitesi, 2012-10-15) Ünal, Dalım ÇiğdemDer Begriff‚ Blended Learning‘ umfasst die Unterrichtsmischung aus klassischen Präsenzstunden und E-Learning. Bei der innovativen Lernform des ‚Blended Learnings‘ werden somit Präsenzphasen mit Onlinephasen kombiniert. Der vorliegende Artikel setzt sich mit dem Thema ‚Blended Learning und Deutschlernen‘ im Hochschulkontext auseinander. Ferner beschäftigt er sich mit den Fragen nach Einsatz, Nutzen und Akzeptanz webbasierter Lehrangebote. Mit der Umfrage zum Thema „Einsatz der Lernplattform Moodle zur Schreibförderung im DaF-Studium“ soll der Beitrag der Lernplattform Moodle zur Schreibförderung von DaF-Studierenden untersucht werden. Die Ergebnisse der Umfrage der 24 Studierenden einer staatlichen Universität in Ankara zeigen, dass die interaktive Arbeit mit einer Lernplattform zur Förderung der Schreibfertigkeit eher positiv aufgenommen und beurteilt wird. Damit aber das vielfältige Potential des Blended Learnings adäquat ausgenutzt werden kann, ist eine effiziente Unterrichtsplanung und -gestaltung bzw. ein zielgerichteter, zielbewusster Einsatz der Lernplattform notwendig.Item Yabancı dil öğretmeni adaylarının dil seviyeleri ve öğrenimini gördükleri dile ilişkin tutumları(Uludağ Üniversitesi, 2013-05-02) Alyaz, Yunus; Gürsoy, Esim; Kazanoğlu, Fatma; Eğitim FakültesiBu çalışmada yabancı dil öğretmen adaylarının profilleri, dil yetilerinde zorlanma durumları ve öğrenimini gördükleri yabancı dile ve o dilin Türkiye’de kullanımına ilişkin tutumları ele alınmıştır. Yabancı dile karşı tutum belirleme amaçlı araştırmaların çoğu, öğrenciler üzerinde yapılmış ancak o dili öğretecek olan öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının tutumlarına değinilmemiştir. Bu nedenle bu araştırmada yabancı dil öğretmen adaylarının tutumları üzerine odaklanılmış ve veriler öğretmen adaylarının demografik özelliklerini, onların görüşlerine dayanan dilsel profillerini ve öğrenimini gördükleri dile karşı tutumlarını belirlemeye yönelik üç bölümden oluşan bir anket ile toplanmıştır. Likert tipi hazırlanan tutum ölçeğinin güvenirliği cronbach alpha katsayısı ile hesaplanmış ve 0.84 bulunmuştur. Dil seviyleri ve tutumlara ilişkin veriler, günlük dil-mesleki dil, bölüm, sınıf, cinsiyet, yabancı dilin öğrenildiği ülke, öğrenme nedenleri, zorlanma seviyesi gibi değişkenlere göre çoklu karşılaştırmalar (ANOVA) ve t-testi gibi istatisitiksel yöntemlerle incelenmiştir. Bulgular İngilizce öğretmen adaylarnın Almanca ve Fransızca öğretmen adaylarına göre dilsel yetilerde daha az zorlandıklarını göstermektedir. Buna ek olarak tüm katılımcıların görece olarak olumlu tutum içinde olduğu, ancak İngilizce öğretmen adaylarının diğer gruplara oranla daha olumlu tutum geliştirdikleri ortaya konmuştur.