Publication:
Bullying prevalence among elementary students

dc.contributor.buuauthorKartal, Hülya
dc.contributor.departmentUludag Üniversitesi
dc.contributor.departmentEğitim Fakultesi
dc.contributor.departmentIlkoğretim Bölümü
dc.contributor.researcheridAAW-8954-2020
dc.contributor.scopusid35339190200
dc.date.accessioned2024-03-22T08:38:26Z
dc.date.available2024-03-22T08:38:26Z
dc.date.issued2008
dc.description.abstractBullying is now recognized as a concern in schools worldwide. Bullying is a relatively new study field classified in the category of aggression. A person is being bullied when he or she is exposed repeatedly and over time to negative actions on the part of one or more persons. This study was conducted to acquire types of bullying behaviors and prevalence of bullying among elementary school children. For this purpose, questionnaire of Colorado School Climate Survey (Garrity et al., 2000) was used as a self-report measure to investigate bullying and applied to 1086 elementary school students at Bursa. The results were generally similar to those reported by most international studies of school bullying. The most prevalent form of bullying is verbal bullying and this is followed by the physical bullying. The boys are reported more than girls as bullies. The most likely location for bullying to occur is the playground and classroom.
dc.description.abstractZorbalık günümüzde dünyadaki tüm okullarda ilgi çeken saldırganlık sınıfında bir konu alanı olarak tanımlanmaktadır. Bir kışı, diğer bir kışı veya kışıler tarafindan kasıtlı, tekrarlı ve en azından bir sure devam eden olumsuz davranışlarla karşı karşıya birakılıyorsa bu kışının zorbalıkla uğradığı söylenebilir. Bu çalışma, ilkögretim öğrencileri arasindaki zorbalık davranışların tipleri ve bu davranışların yaygınlığını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubunu Bursa'da resmi ilköğretim okullarında öğrenim gören 1086 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada Garrity ve diğerleri (2000) tarafından geliştirilen Colorado Okul iklimi Surveyi kullanılmıştir. Araştırma sonuçları genel olarak okul zorbalığı konusunda yapılan uluslararası çalışmalarla benzerlik göstermektedir. Bulgular, hem kız hem hem de erkek öğrencilerin en sıklıkla sözel zorbalığa uğradığını, bunu ikinci sırada fiziksel zorbalığın izlediğini göstermektedir. Erkekler kızlardan daha sık "zorba" olarak nitelenmekte ve zorbalık en sık bahçede ve sınıfta gerçekleçmektedir.
dc.identifier.citationKartal, H. (2008). "Bullying prevalence among elementary students". Hacettepe Eğitim Dergisi, (35), 207-217.
dc.identifier.endpage217
dc.identifier.issn2536-4758
dc.identifier.issue35
dc.identifier.scopus2-s2.0-75449100699
dc.identifier.startpage207
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/40582
dc.identifier.wos000262170800018
dc.indexed.wosSSCI
dc.language.isoen
dc.publisherHacettepe Univ
dc.relation.journalHacettepe Eğitim Dergisi
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccess
dc.subjectEducation & educational research
dc.subjectBullying
dc.subjectElementary school
dc.subjectSchool climate
dc.subjectPsychosocial adjustment
dc.subjectSchool-children
dc.subjectMiddle school
dc.subjectAttitudes
dc.subjectVictims
dc.subjectBullies
dc.subjectIntervention
dc.subjectBehaviors
dc.subjectZorbalık
dc.subjectİlköğretim
dc.subjectOkul iklimi
dc.subject.scopusCyberbullying; Crime Victims; Participant Roles
dc.subject.wosEducation & educational research
dc.titleBullying prevalence among elementary students
dc.title.alternativeİlköğretim öğrencileri arasında zorbalığın yaygınlığı
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentUludag Üniversitesi/Eğitim Fakultesi/Ilkoğretim Bölümü
local.indexed.atWOS
local.indexed.atScopus

Files

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: