Publication: Otobüs devrilme simülasyonları ve ECE-R66 Yönetmeliği
Files
Date
Authors
Authors
Gümüş, İskender Önder
Advisor
Öztürk, Ferruh
Language
Type
Publisher:
Uludağ Üniversitesi
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Otobüs devrilme kazalarında deforme olan araç gövdesi, otobüs içerisinde yer alan yolcu ve mürettebatın yaralanması veya ölümünde etkilidir. Bu durum, otobüs üreticilerinin ürettikleri araçlarda devrilme mukavemetini dikkate almaya sevk etmiştir. Günümüzde uygulamada olan ECE-R66 yönetmeliği, devrilme kazalarında yolcuların ve mürettebatın güvenliğini sağlamak için araç üreticilerinin uyması gereken tasarım şartlarını içermektedir. Bu tez çalışmasında, bir otobüs gövdesinin sonlu elemanlar yöntemi kullanılarak devrilme simülasyonu gerçekleştirilmiş ve ECE-R66 yönetmeliğine göre tasarım süreci doğrulaması çalışması anlatılmıştır. Yapılan bu çalışma için; araç gövde tasarım modeli olarak, Politecnico Di Milano Üniversitesi tarafından hazırlanmış ve George Washington Üniversitesi (National Crash Analysis Center – NCAC) tarafından akademik çalışmalarda kullanılmak üzere kullanıma sunulmuş otobüs sonlu elemanlar modeli kullanılmıştır. Otobüs modeli üzerinde yapılan sonlu eleman değişiklikleri için HyperMesh ve HyperCrash, çözüm için RADIOSS programları kullanılmıştır. Yapılan analizlerin sonuçları ise HyperView ve HyperGraph yazılımlarında incelenmiştir.
A rollover event is one of the most critical hazard for the safety of passengers and crew riding in a vehicle. As a result of observations made over the years, it was observed that the deformed vehicle body, after the rollover accident, of a major impact on passenger injury or death. In this case, the bus manufacturers has led to consider for rollover strength in their vehicles. Today, ECE R66 regulation tests is used to provide safety for passengers and crew in this kind of rollover accidents. In this study, a rollover simulation of a bus structure and design validation study has performed with finite element method. For this study, the finite element model, which prepared by Politecnico di Milano University and opened for using and sharing academic studies by George Washington University (NCAC), is used for rollover simulation analysis. HyperMesh and HyperCrash has used for modification on finite element model and RADIOSS has used for running analysis. HyperView and HyperGraph has used for post-process.
A rollover event is one of the most critical hazard for the safety of passengers and crew riding in a vehicle. As a result of observations made over the years, it was observed that the deformed vehicle body, after the rollover accident, of a major impact on passenger injury or death. In this case, the bus manufacturers has led to consider for rollover strength in their vehicles. Today, ECE R66 regulation tests is used to provide safety for passengers and crew in this kind of rollover accidents. In this study, a rollover simulation of a bus structure and design validation study has performed with finite element method. For this study, the finite element model, which prepared by Politecnico di Milano University and opened for using and sharing academic studies by George Washington University (NCAC), is used for rollover simulation analysis. HyperMesh and HyperCrash has used for modification on finite element model and RADIOSS has used for running analysis. HyperView and HyperGraph has used for post-process.
Description
Source:
Keywords:
Keywords
Otobüs devrilme, Simülasyon, ECE-R66, Yönetmelik, Tasarım doğrulama, Bus rollover simulation, ECE-R66, Regulation, Design validation
Citation
Gümüş, İ. Ö. (2016). Otobüs devrilme simülasyonları ve ECE-R66 Yönetmeliği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.