Publication:
Students bullying toward teachers and teacher self-efficacy beliefs

dc.contributor.buuauthorÖzkılıç, Rüçhan
dc.contributor.departmentEğitim Fakültesi
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Bölümü
dc.contributor.researcheridAAJ-9320-2021
dc.contributor.scopusid26658589400
dc.date.accessioned2024-02-02T11:11:10Z
dc.date.available2024-02-02T11:11:10Z
dc.date.issued2014-10
dc.description.abstractThis study aims to investigate bullied and non-bullied teachers by their students in terms of teacher self-efficacy beliefs, which is an important variable for the teaching profession. The participants of the study were 540 volunteer teachers teaching in the 6th, 7th, and 8 th grades of junior high and high schools. The teacher selfefficacy scale and a questionnaire were used as data-collection instruments. When the scores obtained from the teacher selfefficacy scale of teachers were compared, a statistically significant difference was found in favor of the non-bullied group. Following this analysis, the scores of bullied and non-bullied teachers on the three subscales of teacher self-efficacy scale were compared and significant differences were determined on student engagement, instructional strategies, and classroom management sub-scales of the teacher self-efficacy scale in favor of non-bullied teachers.
dc.description.abstractBu araştırma öğrencileri tarafından zorbalığa uğramış ve uğramamış öğretmenlerin öğretmenlik mesleği ile ilgili önemli bir değişken olarak nitelendirilen öğretmen öz-yeterlik inancı açısından incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu ilköğretim okullarının 6, 7 ve 8 sınıfları ile liselerde görev yapmakta olan 540 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğretmen öz-yeterlik ölçeği ve öğretmenlerin zorbalığa uğrama durumlarını belirlemeye yönelik bir form kullanılmıştır. Öğretmenlerin öğretmen özyeterlik ölçeğinden aldıkları puanlar karşılaştırıldığında zorbalığa uğramamış grup lehine anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Benzer biçimde, öğretmen öz-yeterlik ölçeğinin öğrenci katılımı, öğretim stratejileri ve sınıf yönetimi alt boyutlarında zorbalığa uğramamış öğretmenlerin lehine anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
dc.identifier.citationÖzkılıç, R. vd. (2014). "Students bullying toward teachers and teacher self-efficacy beliefs". Eğitim ve Bilim, 39(175), 256-266.
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15390/EB.2014.1766
dc.identifier.endpage266
dc.identifier.issn1300-1337
dc.identifier.issue175
dc.identifier.scopus2-s2.0-84911418384
dc.identifier.startpage256
dc.identifier.urihttp://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/download/1766/807
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/39465
dc.identifier.volume39
dc.identifier.wos000345549500020
dc.indexed.wosSSCI
dc.language.isoen
dc.publisherTürkçe Eğitim
dc.relation.journalEğitim ve Bilim
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccess
dc.subjectBullying
dc.subjectTeacher self-efficacy
dc.subjectBullying toward teachers
dc.subjectZorbalık
dc.subjectÖğretmen öz-yeterliği
dc.subjectÖğretmene yönelik zorbalık
dc.subjectSecondary-schools
dc.subjectGender
dc.subjectChildren
dc.subjectSense
dc.subjectAge
dc.subjectBehaviors
dc.subjectIntervention
dc.subjectDefinitions
dc.subjectEducation & educational research
dc.subject.scopusCyberbullying; Crime Victims; Workplace Bullying
dc.subject.wosEducation & educational research
dc.titleStudents bullying toward teachers and teacher self-efficacy beliefs
dc.title.alternativeÖğretmenlere yönelik öğrenci zorbalık ve öğretmen öz-yeterlik inancı
dc.typeArticle
dc.wos.quartileQ4 (Education & educational research)
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Fakültesi/Eğitim Bilimleri Bölümü
local.indexed.atPubMed
local.indexed.atScopus

Files

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: