Yayın:
Tartışmacı metin yapısı öğretiminin Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin tartışmacı metin çözümleme ve yazma becerilerine etkisi

dc.contributor.advisorÇınar, Minara Aliyeva
dc.contributor.authorHamaratlı, Erdem
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.contributor.departmentTürkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentTürkçe Eğitimi Bilim Dalı
dc.contributor.orcid0000-0003-1191-7124
dc.date.accessioned2025-11-06T06:56:57Z
dc.date.issued2025-09-17
dc.description.abstractBu araştırmada, Tartışmacı Metin Yapısı Eğitimi’nin (TMYE) Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin tartışmacı metin çözümleme ve yazma becerilerine etkisini ortaya çıkarmak hedeflenmiştir. Araştırmada karma yöntem araştırma deseni kullanılmıştır. Açıklayıcı sıralı modelin tercih edildiği araştırmanın nicel boyutunda, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel yöntem uygulanmış; nitel boyutta ise yarı yapılandırılmış görüşmelerden faydalanılmıştır. Çalışma grubu, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Bursa Uludağ Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezinde (ULUTÖMER) akademik Türkçe düzeyinde öğrenim gören 24’ü deney grubu ve 22’si kontrol grubunda olmak üzere toplamda 46 öğrenciden oluşmuştur. Deneysel uygulamada, deney grubuna 5 hafta süresince tartışmacı metin yapısını öğretmek üzere hazırlanan TMYE uygulanmış, kontrol grubunda ise geleneksel yolla eğitim verilmiştir. Öğrencilerin yazdıkları tartışmacı metinler Tartışmacı Metin Değerlendirme Rubriği (TMDR) aracılığıyla değerlendirilmiştir. Uygulama sonrasında elde edilen tartışmacı metin çözümleme ve yazma puanları SPSS 27 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Nicel bulgular, TMYE uygulanan deney grubunun hem tartışmacı metin yazma becerilerinde (içerik, dil kullanımı, organizasyon, yazım ve noktalama alt boyutları dâhil) hem de tartışmacı metin çözümleme becerilerinde kontrol grubuna kıyasla anlamlı ve yüksek düzeyde bir artış gösterdiğini ortaya koymuştur. Araştırmanın nitel boyutunda ise deneysel uygulamanın ardından elde edilen öğrenci görüşleri, MAXQDA 24 paket programı kullanılarak içerik analizi ve tematik analiz yöntemleri ile analiz edilmiştir. Nitel bulgular da TMYE programına katılan öğrencilerin metin türü farkındalığı kazanma, yazma becerilerini geliştirme, tartışmacı metin çözümleme becerilerini artırma açısından katkı sağladığını göstermiştir. Katılımcıların birçoğu uygulama sürecini ilgi çekici ve motive edici bulmuş; bazıları ise süreyi yetersiz, eğitimi ise yorucu olarak değerlendirmiş ve daha fazla grup çalışması olması gerektiğini bildirmişlerdir. Son aşamada, araştırma kapsamında ulaşılan nicel sonuçların nitel sonuçlarla ne derece örtüştüğü tartışılmıştır.
dc.description.abstractThis study aims to reveal the effect of Argumentative Text Structure Education (ATSE) on the argumentative text analysis and writing skills of students learning Turkish as a foreign language. An explanatory sequential mixed method design was employed. In the quantitative dimension of the study a pre-test-post-test control group quasi-experimental method was applied; in the qualitative dimension, semi-structured interviews were utilised. The study group consisted of a total of 46 students, 24 in the experimental group and 22 in the control group, who were studying academic Turkish at the Turkish Language Teaching Application and Research Centre (ULUTÖMER) at Bursa Uludağ University during the 2022-2023 academic year. In the experimental application, the ATSE, which was prepared to teach the structure of argumentative texts, was applied to the experimental group for 5 weeks, while the control group was taught using traditional methods. The argumentative texts written by the students were evaluated using the Argumentative Text Evaluation Rubric (ATER). The argumentative text analysis and writing scores obtained after the application were analysed using the SPSS 27 software package. Quantitative findings revealed that the experimental group, which underwent ATSE, demonstrated a statistically significant difference in both argumentative text writing skills (including content, language use, organisation, spelling, and punctuation sub-dimensions) and argumentative text analysis skills compared to the control group. In the qualitative dimension of the study, the student opinions obtained after the experimental application were analysed using content analysis and thematic analysis methods with the MAXQDA 24 software package. Qualitative findings also showed that the ATSE programme contributed to students' awareness of text types, development of writing skills, and improvement of argumentative text analysis skills. Many participants found the application process interesting and motivating; some, however, considered the duration insufficient, the training exhausting, and reported that more group work was needed. In the final stage, the extent to which the quantitative results obtained within the scope of the research align with the qualitative results was discussed.
dc.format.extentXVII, 264 sayfa
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/56479
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectMetin çözümleme
dc.subjectMetin türü
dc.subjectMetin yapısı
dc.subjectTartışmacı metin
dc.subjectYazma
dc.subjectText analysis
dc.subjectArgumentative text
dc.subjectText type
dc.subjectText structure
dc.subjectWriting
dc.titleTartışmacı metin yapısı öğretiminin Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin tartışmacı metin çözümleme ve yazma becerilerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of argumentative text structure teaching on argumentative text analysis and writing skills of students learning Turkish as a foreign languageen
dc.typedoctoralThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsü/Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı/Türkçe Eğitimi Bilim Dalı

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim
Ad:
Erdem_Hamaratli.pdf
Boyut:
11.16 MB
Format:
Adobe Portable Document Format