Yayın:
Tartışmacı metin yapısı öğretiminin Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin tartışmacı metin çözümleme ve yazma becerilerine etkisi

Küçük Resim

Akademik Birimler

Kurum Yazarları

Yazarlar

Hamaratlı, Erdem

Danışman

Çınar, Minara Aliyeva

Dil

Yayıncı:

Bursa Uludağ Üniversitesi

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Özet

Bu araştırmada, Tartışmacı Metin Yapısı Eğitimi’nin (TMYE) Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin tartışmacı metin çözümleme ve yazma becerilerine etkisini ortaya çıkarmak hedeflenmiştir. Araştırmada karma yöntem araştırma deseni kullanılmıştır. Açıklayıcı sıralı modelin tercih edildiği araştırmanın nicel boyutunda, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel yöntem uygulanmış; nitel boyutta ise yarı yapılandırılmış görüşmelerden faydalanılmıştır. Çalışma grubu, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Bursa Uludağ Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezinde (ULUTÖMER) akademik Türkçe düzeyinde öğrenim gören 24’ü deney grubu ve 22’si kontrol grubunda olmak üzere toplamda 46 öğrenciden oluşmuştur. Deneysel uygulamada, deney grubuna 5 hafta süresince tartışmacı metin yapısını öğretmek üzere hazırlanan TMYE uygulanmış, kontrol grubunda ise geleneksel yolla eğitim verilmiştir. Öğrencilerin yazdıkları tartışmacı metinler Tartışmacı Metin Değerlendirme Rubriği (TMDR) aracılığıyla değerlendirilmiştir. Uygulama sonrasında elde edilen tartışmacı metin çözümleme ve yazma puanları SPSS 27 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Nicel bulgular, TMYE uygulanan deney grubunun hem tartışmacı metin yazma becerilerinde (içerik, dil kullanımı, organizasyon, yazım ve noktalama alt boyutları dâhil) hem de tartışmacı metin çözümleme becerilerinde kontrol grubuna kıyasla anlamlı ve yüksek düzeyde bir artış gösterdiğini ortaya koymuştur. Araştırmanın nitel boyutunda ise deneysel uygulamanın ardından elde edilen öğrenci görüşleri, MAXQDA 24 paket programı kullanılarak içerik analizi ve tematik analiz yöntemleri ile analiz edilmiştir. Nitel bulgular da TMYE programına katılan öğrencilerin metin türü farkındalığı kazanma, yazma becerilerini geliştirme, tartışmacı metin çözümleme becerilerini artırma açısından katkı sağladığını göstermiştir. Katılımcıların birçoğu uygulama sürecini ilgi çekici ve motive edici bulmuş; bazıları ise süreyi yetersiz, eğitimi ise yorucu olarak değerlendirmiş ve daha fazla grup çalışması olması gerektiğini bildirmişlerdir. Son aşamada, araştırma kapsamında ulaşılan nicel sonuçların nitel sonuçlarla ne derece örtüştüğü tartışılmıştır.
This study aims to reveal the effect of Argumentative Text Structure Education (ATSE) on the argumentative text analysis and writing skills of students learning Turkish as a foreign language. An explanatory sequential mixed method design was employed. In the quantitative dimension of the study a pre-test-post-test control group quasi-experimental method was applied; in the qualitative dimension, semi-structured interviews were utilised. The study group consisted of a total of 46 students, 24 in the experimental group and 22 in the control group, who were studying academic Turkish at the Turkish Language Teaching Application and Research Centre (ULUTÖMER) at Bursa Uludağ University during the 2022-2023 academic year. In the experimental application, the ATSE, which was prepared to teach the structure of argumentative texts, was applied to the experimental group for 5 weeks, while the control group was taught using traditional methods. The argumentative texts written by the students were evaluated using the Argumentative Text Evaluation Rubric (ATER). The argumentative text analysis and writing scores obtained after the application were analysed using the SPSS 27 software package. Quantitative findings revealed that the experimental group, which underwent ATSE, demonstrated a statistically significant difference in both argumentative text writing skills (including content, language use, organisation, spelling, and punctuation sub-dimensions) and argumentative text analysis skills compared to the control group. In the qualitative dimension of the study, the student opinions obtained after the experimental application were analysed using content analysis and thematic analysis methods with the MAXQDA 24 software package. Qualitative findings also showed that the ATSE programme contributed to students' awareness of text types, development of writing skills, and improvement of argumentative text analysis skills. Many participants found the application process interesting and motivating; some, however, considered the duration insufficient, the training exhausting, and reported that more group work was needed. In the final stage, the extent to which the quantitative results obtained within the scope of the research align with the qualitative results was discussed.

Açıklama

Kaynak:

Anahtar Kelimeler:

Konusu

Metin çözümleme, Metin türü, Metin yapısı, Tartışmacı metin, Yazma, Text analysis, Argumentative text, Text type, Text structure, Writing

Alıntı

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

28

Views

56

Downloads