Publication: Yeni ürün geliştirme sürecinde pazarlama ile finans ve Ar-Ge etkileşiminin işletmelerin sürdürülebilir rekabet üstünlüğüne etkisi: Ar-Ge merkezli işletmeler üzerine bir araştırma
Date
Authors
Authors
Palacı, Muhammer
Advisor
Özdemir, Erkan
Language
Type
Publisher:
Bursa Uludağ Üniversitesi
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Günümüz pazar koşullarında sürdürülebilir rekabet için müşterilere fark ve değer yaratan çözüm, ürün ve hizmetler sunmak adına kurumsal yaklaşımlar, yenilikler ve yenilik çalışmaları çok daha önemli hale gelmiştir. Bu bağlamda ilgili literatür tarandığında yeni ürün geliştirme süreci, satın alma, üretim, finans, pazarlama ve araştırma ve geliştirme (Ar-Ge) ara yüzüne yönelik çalışmalar bulunmakla beraber bu konuda sınırlı sayıda çalışmaya rastlanmıştır. Bu çalışmanın amacı, Ar-Ge merkezli işletmelerde yeni ürün geliştirme (YÜG) faaliyetlerinde pazarlama, finans, Ar-Ge etkileşimi açısından işletmenin sürdürülebilir rekabet üstünlüğünü etkileyen faktörleri ve bunların işletme performansı üzerindeki etkisini tespit etmektir. Araştırma verileri İstanbul, Bursa ve Kocaeli illerindeki Ar-Ge merkezli işletmelerin yöneticilerinden çevrimiçi anket yöntemiyle toplanmıştır. Toplanan verilerin analizi yapısal eşitlik modellemesi analizi ile yapılmıştır. Analiz sonucunda, YÜG sürecinin geç evre faaliyetlerinden pazarlama-finans etkileşiminin sürdürülebilir rekabet üstünlüğü (SRÜ) üzerinde, sürdürülebilir rekabet üstünlüğünün de işletme performansı üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisi olduğu bulunmuştur.
For sustainable competition in these recent market conditions, corporate approaches, innovations and innovation studies have become much more important in order to offer solutions, products and services that create difference and value to customers. In this context, when the relevant literature was scanned, although there were studies on the new product development process, procurement, production, finance, marketing and R&D interface, a limited number of studies were found on this subject. The aim of this study is to determine the factors affecting the sustainable competitive advantage (SCA) of the enterprise in terms of marketing, finance, and R&D interaction in new product development (NPD) activities in R&D-based enterprises, and their impact on firm performance. Research data was collected by online survey method from managers of R&D-based enterprises in Istanbul, Bursa, and Kocaeli cities. The analysis of the collected data was done by structural equation modeling (SEM) analysis. As a result of the analysis, it was found that the marketing-finance interaction in the late stage activities of the NPD process has a significant and positive effect on SCA, and SCA has a significant and positive effect on firm performance.
For sustainable competition in these recent market conditions, corporate approaches, innovations and innovation studies have become much more important in order to offer solutions, products and services that create difference and value to customers. In this context, when the relevant literature was scanned, although there were studies on the new product development process, procurement, production, finance, marketing and R&D interface, a limited number of studies were found on this subject. The aim of this study is to determine the factors affecting the sustainable competitive advantage (SCA) of the enterprise in terms of marketing, finance, and R&D interaction in new product development (NPD) activities in R&D-based enterprises, and their impact on firm performance. Research data was collected by online survey method from managers of R&D-based enterprises in Istanbul, Bursa, and Kocaeli cities. The analysis of the collected data was done by structural equation modeling (SEM) analysis. As a result of the analysis, it was found that the marketing-finance interaction in the late stage activities of the NPD process has a significant and positive effect on SCA, and SCA has a significant and positive effect on firm performance.
Description
Source:
Keywords:
Keywords
Pazarlama, Finans, Ar-Ge, Yeni ürün geliştirme, Yenilik, Sürdürülebilir rekabet üstünlüğü, İşletme performansı, Marketing, Finance, Research and development, New product development, Innovation, Sustainable competitive advantage, Firm performance
Citation
Palacı, M. (2024). Yeni ürün geliştirme sürecinde pazarlama ile finans ve Ar-Ge etkileşiminin işletmelerin sürdürülebilir rekabet üstünlüğüne etkisi: Ar-Ge merkezli işletmeler üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.