Yayın: Hicrî ilk üç asırda rivâyet lafızlarının kullanımı
Dosyalar
Tarih
Kurum Yazarları
Yazarlar
Genç, Samet
Danışman
Gül, Mutlu
Dil
Türü
Yayıncı:
Bursa Uludağ Üniversitesi
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Özet
Bu çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde ilk üç asır içerisinde, rivâyetin unsurlarından biri olan rivâyet lafızlarının kullanımı incelenmiştir. Rivâyet lafızlarının kullanımı; sahâbe, tâbiûn ve etbâu’t-tâbiîn nesilleri ile rivâyet eserlerinin oluşumuna kadar var olan bir diğer nesil olmak üzere toplam dört neslin konu ile alâkalı görüşleri bağlamında incelenmiştir. Rivâyet lafızlarının kullanımı konusunda titiz davrananlar ile bu hususta daha mütesâhil davrananlar tespit edilmeye gayret edilmiştir. Rivâyet lafızlarının kullanılmaya başlaması ve yaygınlaşması sürecinde varsa hoca/talebe etkileşimleri gösterilmeye çalışılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde rivâyet lafızlarının kullanımındaki gelişime paralel olarak ortaya çıktığı düşünülen bilinçli “‘an‘aneleştirme” meselesi ele alınmıştır. ‘An‘aneleştirme olarak isimlendirilen bu durumun sebeplerine değinilerek Buhârî’nin es-Sahîh’inde bulunan bir grup isnâd üzerinden bunun varlığı gösterilmeye gayret edilmiştir.
This study consists of two parts. In the first chapter; at the first three centuries, the use of forms of transmission, which is one of the elements of the narration is examined. Use of forms of transmission has been examined in the context of the views of a total of four generations including the companions, the Tabiun, etbäu't-Tâbiîn generations, and another generation that existed until the formation of the narrated works. It has been tried to identify those who are meticulous and softer about narrate sigas. It has been tried to determine the teacher/student interactions during the process of starting to use and spreading narrate sigas. In the second part of the study, the issue of conscious ‘an‘anaization, which is thought to have emerged in parallel with the development in the use of forms of transmission, is discussed. By mentioning the reasons for this situation, which is called ‘an‘analization, it is tried to show the existence of an'analization through a group of isnâds in Bukhari's as-Sahih.
This study consists of two parts. In the first chapter; at the first three centuries, the use of forms of transmission, which is one of the elements of the narration is examined. Use of forms of transmission has been examined in the context of the views of a total of four generations including the companions, the Tabiun, etbäu't-Tâbiîn generations, and another generation that existed until the formation of the narrated works. It has been tried to identify those who are meticulous and softer about narrate sigas. It has been tried to determine the teacher/student interactions during the process of starting to use and spreading narrate sigas. In the second part of the study, the issue of conscious ‘an‘anaization, which is thought to have emerged in parallel with the development in the use of forms of transmission, is discussed. By mentioning the reasons for this situation, which is called ‘an‘analization, it is tried to show the existence of an'analization through a group of isnâds in Bukhari's as-Sahih.
Açıklama
Kaynak:
Anahtar Kelimeler:
Konusu
Edâ sigaları, Edâ lafızları, Rivâyet lafızları, İsnâd, Râvî, Rivâyet, Form of transmission, Form of performance, Chain of transmitter, Narrator, Transmission, Narration
Alıntı
Genç, S. (2022). Hicrî ilk üç asırda rivâyet lafızlarının kullanımı. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
