Publication:
Predictive effects of academic achievement, internet use duration, loneliness and shyness on internet addiction

dc.contributor.authorBatık, Meryem Vural
dc.contributor.buuauthorEldeleklioğlu, Jale
dc.contributor.departmentEğitim Fakültesi
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Bölümü
dc.contributor.researcheridAAI-9092-2021
dc.date.accessioned2023-05-05T10:02:48Z
dc.date.available2023-05-05T10:02:48Z
dc.date.issued2013
dc.description.abstractThis study investigated whether internet addiction is related to gender, academic achievement, duration of internet use, loneliness and shyness. The study was carried out with 206 adolescents aged between 15-18 years (X=16.50) and studying public high schools. 55.8% (115) of the participant students are female and 44.2% (91) are male. To collect data, the "Personal Information Form" developed by the researchers, the "Internet Addiction Scale" developed by Young (1998), the "UCLA Loneliness Scale" developed by Russel, Peplau and Cutrona (1980), and the "Shyness Scale" developed by Cheek and Buss (1981) were used. The results indicated that internet addiction changed according to gender, academic achievement and duration of internet use. Moreover, while academic achievement significantly and negatively predicted internet addiction, duration of internet use and shyness significantly and positively predicted internet addiction. However, the variables of gender and loneliness were found to have no significant effects on internet addiction.
dc.description.abstractBu çalışmada internet bağımlılığının cinsiyet, akademik başarı, internete girilen süre, yalnızlık ve utangaçlık ile ilişkili olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma, devlet liselerinde öğrenim gören 15-18 yaş arası (X=16.50) 206 ergen ile yapılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin %55.8 (115)’i kız, %44.2 (91)’i erkektir. Araştırmanın verileri sırası ile araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu”, Young (1998) tarafından geliştirilen “İnternet Bağımlılığı Ölçeği”, Russel, Peplau and Cutrona (1980) tarafından geliştirilen “UCLA Yalnızlık Ölçeği” ve Cheek and Buss (1981) tarafından geliştirilen “Utangaçlık Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmanın sonuçları internet bağımlılığının cinsiyet, akademik başarı, internet kullanım süresine göre farklılaştığını göstermiştir. Ayrıca akademik başarının internet bağımlılığını negatif yönde anlamlı olarak yordadığı, internet kullanım süresi ve utangaçlığın ise internet bağımlılığını pozitif yönde anlamlı olarak yordadığı görülmüştür. Cinsiyet ve yalnızlık değişkenlerinin internet bağımlılığı üzerinde anlamlı etkileri bulunamamıştır.
dc.identifier.citationEldeleklioglu, J. ve Batık M. V. (2013). "Predictive effects of academic achievement, internet use duration, loneliness and shyness on internet addiction". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 141-152.
dc.identifier.endpage152
dc.identifier.issn2536-4758
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage141
dc.identifier.urihttp://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/133-published.pdf
dc.identifier.urihttp://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/shw_artcl-133.html
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/32573
dc.identifier.volume28
dc.identifier.wos000326262100012
dc.indexed.trdizinTrDizin
dc.indexed.wosSSCI
dc.language.isoen
dc.publisherHacettepe Üniversitesi
dc.relation.collaborationYurt içi
dc.relation.journalHacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectEducation & educational research
dc.subjectInternet addiction
dc.subjectAcademic achievement
dc.subjectDuration of internet use
dc.subjectLoneliness
dc.subjectShyness
dc.subjectSocial anxiety
dc.subjectComputer use
dc.subjectSelf-esteem
dc.subjectStudents
dc.subjectSkills
dc.subjectPsychology
dc.subjectPrevalence
dc.subjectFrequency
dc.subjectDisorder
dc.subjectBehavior
dc.subjectİnternet bağımlılığı
dc.subjectAkademik başarı
dc.subjectİnternete girilen süre
dc.subjectYalnızlık
dc.subjectUtangaçlık
dc.subject.wosEducation & educational research
dc.titlePredictive effects of academic achievement, internet use duration, loneliness and shyness on internet addiction
dc.title.alternativeAkademik başarı, internette kalınan süre, yalnızlık ve utangaçlığın internet bağımlılığı üzerindeki yordayıcı etkileri
dc.typeArticle
dc.wos.quartileN/A
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Fakültesi/Eğitim Bilimleri Bölümü
local.indexed.atTrDizin
local.indexed.atWOS

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
Eldeleklioğlu_Batık_2013.pdf
Size:
380.69 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: