Publication:
Predictive effects of academic achievement, internet use duration, loneliness and shyness on internet addiction

Thumbnail Image

Date

Organizational Units

Authors

Eldeleklioğlu, Jale

Authors

Batık, Meryem Vural

Advisor

Language

Publisher:

Hacettepe Üniversitesi

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Abstract

This study investigated whether internet addiction is related to gender, academic achievement, duration of internet use, loneliness and shyness. The study was carried out with 206 adolescents aged between 15-18 years (X=16.50) and studying public high schools. 55.8% (115) of the participant students are female and 44.2% (91) are male. To collect data, the "Personal Information Form" developed by the researchers, the "Internet Addiction Scale" developed by Young (1998), the "UCLA Loneliness Scale" developed by Russel, Peplau and Cutrona (1980), and the "Shyness Scale" developed by Cheek and Buss (1981) were used. The results indicated that internet addiction changed according to gender, academic achievement and duration of internet use. Moreover, while academic achievement significantly and negatively predicted internet addiction, duration of internet use and shyness significantly and positively predicted internet addiction. However, the variables of gender and loneliness were found to have no significant effects on internet addiction.
Bu çalışmada internet bağımlılığının cinsiyet, akademik başarı, internete girilen süre, yalnızlık ve utangaçlık ile ilişkili olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma, devlet liselerinde öğrenim gören 15-18 yaş arası (X=16.50) 206 ergen ile yapılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin %55.8 (115)’i kız, %44.2 (91)’i erkektir. Araştırmanın verileri sırası ile araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu”, Young (1998) tarafından geliştirilen “İnternet Bağımlılığı Ölçeği”, Russel, Peplau and Cutrona (1980) tarafından geliştirilen “UCLA Yalnızlık Ölçeği” ve Cheek and Buss (1981) tarafından geliştirilen “Utangaçlık Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmanın sonuçları internet bağımlılığının cinsiyet, akademik başarı, internet kullanım süresine göre farklılaştığını göstermiştir. Ayrıca akademik başarının internet bağımlılığını negatif yönde anlamlı olarak yordadığı, internet kullanım süresi ve utangaçlığın ise internet bağımlılığını pozitif yönde anlamlı olarak yordadığı görülmüştür. Cinsiyet ve yalnızlık değişkenlerinin internet bağımlılığı üzerinde anlamlı etkileri bulunamamıştır.

Description

Source:

Keywords:

Keywords

Education & educational research, Internet addiction, Academic achievement, Duration of internet use, Loneliness, Shyness, Social anxiety, Computer use, Self-esteem, Students, Skills, Psychology, Prevalence, Frequency, Disorder, Behavior, İnternet bağımlılığı, Akademik başarı, İnternete girilen süre, Yalnızlık, Utangaçlık

Citation

Eldeleklioglu, J. ve Batık M. V. (2013). "Predictive effects of academic achievement, internet use duration, loneliness and shyness on internet addiction". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 141-152.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

0

Views

0

Downloads