2014 Cilt 27 Sayı 2
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/12325
Browse
Browsing by Title
Now showing 1 - 11 of 11
- Results Per Page
- Sort Options
Item 4+4+4 eğitim sisteminde sınıf öğretmenleri ile fen ve teknoloji öğretmenlerinin eğitim durumlarını düzenleme becerilerinin incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2014-07-10) Çakmak, Gonca; Yılmaz, FeratBu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenleriyle fen ve teknoloji öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersi eğitim durumlarını düzenleme becerilerinin 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin görüşlerine göre incelenmesidir. Araştırma nedensel karşılaştırma modeliyle gerçekleştirilmiş ve araştırmaya Diyarbakır il merkezine bağlı dört ilçenin üçer okulunun 5. ve 6. sınıflarında öğrenim gören 787 öğrenci katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Öğretmenlerin Eğitim Durumlarını Düzenleme Becerilerini Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersinde eğitim durumlarını düzenleme becerilerine ilişkin görüşler; cinsiyet, merkez ilçe ve fen ve teknoloji dersi karne notu değişim durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermezken; sınıf düzeyi açısından 5. sınıf öğrencilerinin lehine anlamlı farklılık göstermektedir. Ayrıca 5. sınıf öğrencileri, fen ve teknoloji dersinde eğitim durumlarını düzenleme açısından, fen ve teknoloji öğretmenlerindense sınıf öğretmenlerini tercih etmektedir.Item Bilgisayar meslek dersi alan ortaöğretim öğrencilerinin bilişim teknolojilerini kullanımlarının etik açıdan değerlendirilmesi(Uludağ Üniversitesi, 2014-09-29) Zeybek, Gülçin; Beyhan, ÖmerAraştırmada bilgisayar meslek dersi almış veya almakta olan ortaöğretim öğrencilerinin bilişim teknolojilerini etik dışı kullanımlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2009-2010 Eğitim – Öğretim yılında Karaman ilindeki Karaman Temizel – Ünlü Bilgisayar Anadolu Teknik Lisesi ile Nefise Sultan Kız Teknik ve Meslek Lisesinde öğrenim gören ve bilgisayar meslek dersi almış ya da almakta olan öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Tarama modelinde gerçekleştirilen araştırma ölçeğinde Fikri Mülkiyet, Toplumsal Etki, Güvenlik ve Kalite, Ağ Doğruluğu ve Bilgi Doğruluğu olmak üzere 5 faktör bulunmaktadır. 375 adet anket formunun değerlendirmeye alındığı araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 15 programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; kendine ait bilgisayarı olmayan öğrenciler, olanlara göre daha etik görüş bildirirken, kaldığı yerde internet olmayan öğrenciler, olanlara göre daha etik görüş bildirmiştir. Öğrencilerden bilgisayar kullanım düzeylerini “çok iyi” olarak belirtenler ile internet kullanım düzeylerini “çok iyi” olarak belirtenlerin, bilişim teknolojilerini daha etik dışı amaçlarla kullandıkları sonucuna varılmıştır.Item Le concept d’obstacle didactique dans l’analyse des erreurs en production ecrite en FLE: Cas de l’adjectif possessif(Uludağ Üniversitesi, 2014-11-06) Karan, Deniz; Broutin, Jonathan; Uludağ Üniversitesi/Yabancı Diller Yüksekokulu.La base théorique de cette recherche est constituée par la linguistique contrastive et l’analyse d’erreurs qui est une branche de la linguistique appliquée. Dans cette étape de notre recherche notre objectif est d’identifier et d’analyser les erreurs produites en langue française par les étudiants turcs ayant appris l’anglais comme première langue étrangère. En analysant les erreurs des feuilles d’examens de final d’expression écrite et de grammaire des étudiants, nous avons réalisé des examens de grammaire, du plus simple au plus compliqué, sur l’adjectif possessif qui cause des difficultés importantes à nos étudiants turcs. Ces derniers apprennent le français langue étrangère de niveau élémentaire et intermédiaire comme seconde langue étrangère entre les années 2008-2011 au sein de la succursale de Kızılay de TÖMER. Ensuite, après avoir effectué leurs corrections, nous espérons pouvoir expliquer les causes principales des erreurs produites par ces étudiants afin de proposer des solutions didactiques efficaces en intégrant le concept d’obstacle didactique issu de la didactique des mathématiques.Item Einstellungen von studierenden zum einsatz von dokumentarischen umwelt- und naturfilmen als lehr- und lernmaterial für Deutsch als fremdsprache(Uludağ Üniversitesi, 2014-11-28) Alyaz, Yunus; Doğan, Mehmet; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Yabancı Diller Eğitimi Bölümü.In der vorliegenden Arbeit wird über ein umfangreiches Forschungsprojekt berichtet, in dem ausgewählte Dokumentarfilme zu den Themen „Umwelt“ und „Natur“ während des Wintersemesters 2013-2014 bearbeitet wurden. Im Mittelpunkt stehen hierbei die Einstellungen von DaF-Lehramtsstudierenden bezüglich des Einsatzes von dokumentarischen Umwelt- und Naturfilmen im Unterricht von Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Trotz didaktischer Diskussionen seit über vier Jahrzehnten konnte das Filmmedium aufgrund einer Vielzahl von Schwierigkeiten bisher keinen festen Platz im DaFUnterricht einnehmen. Der Dokumentarfilm wurde weitgehend vernachlässigt. Um die Einstellungen der Deutschlernenden (154 Studentinnen und 25 Studenten im Alter von 18-32) gegenüber den dokumentarischen Umwelt- und Naturfilmen zu erfassen, wurde die Fertigkeits-Skala mit 12 Items verwendet. Die Meinungen zur Förderung von spezifischen Fertigkeitsbereichen (sprachlich, landeskundlich und filmästhetisch) ändern sich zwar je nach soziodemografischen Besonderheiten, jedoch lässt sich eine signifikante Differenz zwischen den Einstellungen vor und nach dem Projekt in eine positive Richtung feststellen.Item Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilgisayarlı deney kitleriyle tasarladıkları kimya deneylerinin incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2014-11-11) Türkoğuz, Suat; Kırıktaş, Halit; Eslek, SinanBu çalışmada; fen bilgisi öğretmen adaylarının Bilgisayarlı Deney Kitleriyle (BDK) ortaokul öğrencilerine yönelik hazırladıkları deneylerin e-rubrikle değerlendirilme güvenirliğinin, deney kitleriyle geliştirilen etkinliklerin konu kazanımı, yapılabilirlik, kavramsal ve bilimsel uygunluk gibi ölçütlere göre niteliklerinin ve deney kitleriyle geliştirilen deneylerin beğeni durumlarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma geleneği içerisinde yer alan tarama yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 2012-13 yılında Buca Eğitim Fakültesinden 78 fen bilgisi öğretmen adayı katılmıştır. Öğretmen adayları fen ve teknoloji dersindeki konularından esinlenerek kimyada özel konular dersinin içeriğine uygun deneyler tasarlamışlardır. Öğretmen adaylarının deney kitleriyle deney tasarımında üst düzeyde beceri sergiledikleri görülmüştür. Öğretmen adayları, tasarladıkları deneylerin çevre eğitiminde kullanımı, bilimsel bilginin anlaşılırlığı, deneyin sunumu gibi kıstaslar açısından değerlendirildiğinde düşük düzeyde oldukları; aynı şekilde fen kavramlarına uygunluğu, ilköğretim öğrencilerine uygunluğu, günlük yaşamla ilişkisi ve kimya konularına uygunluğu ölçütleri açısından değerlendirildiğinde orta düzeyde olduğu ve son olarak BDK ile yapılabilirliği ve tekrar yapılabilirliği ölçütleri açısından değerlendirildiğinde iyi düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Item “Güneş Sistemi ve ötesi: Uzay bilmecesi” ünitesinde zenginleştirilmiş 5E Öğretim Modeline uygun hazırlanan öğrenme ortamlarının öğrenci başarısı üzerine etkisinin incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2014-09-29) Çoruhlu, Tülay Şenel; Çepni, Salih; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/İlköğretim Bölümü.Bu çalışmanın amacı; ilköğretim 7. sınıf “Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi” ünitesi kapsamında 5E öğretim modeline uygun geliştirilen rehber materyallerin, öğrencilerin akademik başarıları üzerine olan etkisini incelemektir. Çalışmada yarı deneysel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu Trabzon Mimar Sinan İlköğretim okulundan 72 ilköğretim 7. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Başarı testinin KR-20 güvenirlik katsayısı 0.86 olarak hesaplanmıştır. Deney ve kontrol gruplarının kendi içlerinde karşılaştırılmaları bağımlı t-testi, gruplar arasındaki karşılaştırmalar bağımsız t-testi kullanılarak yapılmıştır. Rehber materyalin kalıcılık üzerine olan etkisi başarı testinin ön-son -geciktirilmiş test puanlarına uygulanan F testi (ANOVA) ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda deney ve kontrol gruplarının göstermiş oldukları başarılar arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılığın olduğu (t(70)= 4,345; p<.05) tespit edilmiştir.Item İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin dinledikleri metinlerin doğa sevgisi, temizlik ve sağlıklı olma tutumlarına etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2014-11-07) Bozkurt, Metin; Güleç, Selma; Uludağ Üniversitesi.Bu araştırmada, doğa ile ilgili dinleme metinlerinin İlkokul 4.sınıf öğrencilerinin doğa sevgisi, temizlik ve sağlıklı olma tutumları üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Zonguldak ili Karadeniz Ereğli’si ilçe merkezinde bulunan bir ilkokulun dördüncü sınıflarında öğrenim görmekte olan toplam 38 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, verilerin toplanması, analizi ve yorumlanmasında nicel araştırma yöntemlerinden ön test son test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırma sürecinde, deney grubunda, “Çıtır Çıtır Felsefe” dizisinden “Doğa ve Kirlilik” kitabındaki doğa ile ilgili dinleme metinleri okunmuştur. Kontrol grubunda ise Türkçe Öğretim Programı’na göre dinleme çalışmaları yapılmıştır. Araştırmanın uygulama süreci haftada iki ders saati olmak üzere toplam 8 haftada gerçekleştirilmiştir. Deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin doğa sevisi, temizlik ve sağlıklı olmaya ilişkin tutumları, uygulama sürecinin başında ve sonunda Tahiroğlu (2011) tarafından geliştirilmiş olup uzman görüşleri de alınarak geçerlilik ve güvenilirlik çalışması yapılmış olan Doğa Sevgisi, Temizlik ve Sağlıklı Olma Tutum Ölçeği aracılığıyla belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde SPSS paket programından yararlanılmıştır. Araştırma sonunda, “Doğa ve Kirlilik” ile ilgili dinleme metinlerinin, doğa sevgisi tutum puanları arasında deney grubu lehine anlamlı farklılık bulunmazken, temizlik ve sağlıklı Olmaya yönelik tutum puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur.Item Öğretme yöntemlerinin çeşitlendirilmesi ile öğrenci motivasyonunun artırılması: İngilizce dersi öğretmen liderliği örneği(Uludağ Üniversitesi, 2014-09-22) Göğüş, Aytaç; Yetke, Şebnemİlköğretim İngilizce öğretmeni ve bir eğitim araştırmacısı tarafından yürütülen bu eylem araştırmasında, öğretme yöntemleri ve materyallerinin çeşitlendirilmesinin, öğrenci motivasyonu üzerindeki etkisi incelenmektir. Bu çalışmada, öğrenci görüş anketi, öğrenci tutum anketi, öğrenci motivasyon kontrol ölçeği, ders çalışma ve öğrenme etkinlikleri değerlendirme anketi ve öğretmenler için öğrenci motivasyonunu sağlayıcı yöntemler anketi kullanılmıştır. Ders öğretmeni, farklı öğrenme stillerine sahip öğrencilerinin ilgisini çekecek ve öğrencilerinin derse karşı motivasyonlarını arttıracak öğrenme materyalleri geliştirerek ve bunları öğrencilerinin derste aktif olmalarını sağlayarak kullanmıştır. Uygulama süreci ve değerlendirme sonuçlarına göre, öğretim materyallerinin ve yöntemlerinin zenginleştirilmesi sonucunda öğrencilerin motivasyonu ve öğrenme sürecinin kalitesi arttırılabilmektedir. Bu süreç ve uygulamalar, öğrencilere kendi öğrenme süreçlerini takip etme ve bu konuda sorumluluk alma imkânı sunmuştur; dış motivasyonla değil iç motivasyonla harekete geçen, kendine güvenen ve öğrendiği bilgiyi yaşantısında etkin kullanabilen öğrenciler yetiştirebilmeye katkıda bulunmuştur. Bu bağlamda, sınıf içi uygulamaların sürekliliği ve diğer öğretmenler ile paylaşılması gelecek çalışmalar için tavsiye edilmektedir. Bu çalışma, bir öğretmen liderliği projesi örneğidir.Item Öğretmen adaylarının “çözünürlük” konusuna yönelik alternatif kavramlarının belirlenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2014-12-02) Bilgin, Arzu Kirman; Nas, Sibel Er; Akbulut, Hava İpekBu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının çözünürlük konusundaki alternatif kavramlarını tespit etmektir. Bu çalışmada alan taraması (survey) yöntemi kullanılmıştır. Çalışma KTÜ Fatih Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 134 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak bir açık uçlu sorudan yararlanılmıştır. Açık uçlu soruda öğretmen adaylarına “Farklı maddelerin farklı çözücülerdeki çözünürlüğü ile ilgili şiir, hikâye veya çizimlerin herhangi birinden yararlanarak konu hakkında bildiklerinizi bize nasıl yansıtırsınız?” sorusu yönetilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının 16’sı şiir, 28’i hikâye ve 90’ı ise çizimi tercih ederek bilgilerini yansıtmak istemiştir. Çalışma sonucunda öğretmen adaylarının çözünme kavramı yerine erime - çözünüp bitme - yok olma – kaybolma – hapsolma - etkisiz hale getirme gibi alternatif kavramları kullandıkları tespit edilmiştir.Item La paraphrase sous un angle discursif (cependant/ pourtant/ toutefois)(Uludağ Üniversitesi, 2014-11-07) Aydınbek, CananDans le cadre de ce travail, on a d’abord expliqué la différence entre ‘le sens’ et ‘la signification’. Ensuite, on a étudié les spécificités du processus de paraphrase sous un angle discursif et on s’est interrogé sur des critères selon lesquels se précise l’équivalence sémantique entre deux énoncés. Finalement, à partir des exemples d’un mini corpus constitué des extraits de magazines, on a essayé de montrer, à l’aide du procédé de substitution, que les marqueurs ‘cependant’, ‘pourtant’ et ‘toutefois’ traditionnellement considérés comme synonymes, ne le sont pas d‘après une approche discursive.Item Topluma hizmet uygulamaları dersinin toplumsal bilinç kazandırmadaki etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2014-07-10) Kesten, Alper; Köçer, Mehmet; Egüz, ŞuleBu araştırma, bir öğretmende olması gereken toplumla bütünleşme, toplumsal liderlik, toplumsal sorumluluk gibi birtakım özellikleri kazandırmada THU dersinin önemi ve gerekliliği konusunda öğretmen adaylarının görüşlerini ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemi kullanılarak hazırlanan bu çalışmanın araştırma grubunu Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi’ndeki 16 Sosyal Bilgiler öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmanın sonunda Marmara Üniversitesi’ndeki 8 öğrenciden 6’sının TEMA, TEGEV, LÖSEV gibi bazı sivil toplum kuruluşlarına üyeliklerinin bulunduğu buna karşın Ondokuz Mayıs Üniversitesi öğrencilerinin ise 8 öğrenciden yalnızca 2’sinin üyeliğinin olduğu tespit edilmiştir. Bu durum Marmara Üniversitesi öğrencilerinin sivil toplum kuruluşlarına karşı daha duyarlı olduğu izlenimini verse de çalışmada bu üyeliklerin sadece kâğıt üzerinde olduğu ve öğrencilerin yapılan faaliyetlere katılımlarının olmadığı tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra öğretmen adayları THU dersinin önemini dile getirmişler ancak günlük kaygıları, organize olma konusunda yaşanılan sıkıntıları ve KPSS, ALES gibi sınavların yarattığı kaygıları öne sürerek derste yaptıkları faaliyetleri sürdürememekten yakınmışlardır.