Eğitim Bilimleri Doktora Tezleri / PhD Dissertations
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/21
Yasal Uyarı ⚠️ Araştırmacılar, tezlerin tamamı veya bir bölümünü yazarın izni olmadan ticari veya mali kazanç amaçlı kullanamaz, yayınlayamaz, dağıtamaz ve kopyalayamaz. BUU Akademik Açık Erişim Web Sayfasını kullanan araştırmacılar, tezlerden bilimsel etik ve atıf kuralları çerçevesinde yararlanırlar.
Browse
Browsing by Department "Fransız Dili Eğitimi Bilim Dalı"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item La détermination du niveau d’emploi des marqueurs linguistiques du référentiel narratif des apprenants du FLE en classe préparatoire(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-02-26) Arslan, Nahide; Baştürk, Mehmet; Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Yabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı; Fransız Dili Eğitimi Bilim DalıBir dilin oluşumunu sağlayan ve temel kurucu unsurlarından biri olarak kabul edilen zaman kavramı, esasında iki ulamı temsil etmektedir. İlki, süreçlerin bir zaman çizgisi üzerinde sözcelem anına göre ya da sözcelem anından kopuk başka bir işaret dizgesine göre belirlendiği gösterici ulam, ikincisi ise eylemlerin içkin anlamsal özelliklerinin “görünüş” sınıflaması adı altında tanımlandığı gösterici olmayan ulamdır. Bir eylemin zamansal değeri taşıdığı yapı bilimsel biçimlerle, görünüş değeri ise yapı bilimsel biçimlerle olduğu kadar sözcede bulunan diğer göndergelerle de tanımlanabilmektedir. Alanyazında yabancı diller öğretimi ve özellikle Fransızcanın yabancı dil olarak öğretimi özelinde yapılan araştırmalar eylemlerin içkin anlamsal özelikleri ve anlatı yapısının öğrencilerin dilbilgisel zaman kullanımlarına etkisini incelemektedir. Mevcut çalışmanın amacı, Bursa Uludağ Üniversitesi hazırlık sınıfında Fransızcayı yabancı dil olarak öğrenenlerin yazılı anlatılarında kullandıkları zaman eklerini ve anlatısal gönderge belirleyicilerini kullanma düzeylerini belirlemektir. Bulgulanan veriler Jean-Pierre Desclés’nin Antoine Culioli’nin sözcelem kuramından hareketle geliştirdiği üst dilbilimsel kuramı kaynak alınarak çözümlenmiştir. Bu çalışmada öğrenenlerin hem yazılı anlatımları hem de boşluk doldurma metinlerinde kullandıkları zaman ekleri incelenmiş, öğrenenlerin yazılı hikâye anlatımlarında bu zaman eklerine atfettiği değerler çözümlenmiş ve daha sonra bu zaman kullanımlarının asıl anlatılara göre zamansal tutarlılık açısından değerlendirmesi yapılmıştır. Son olarak, söz konusu anlatımlarda karşılaşılan sorunların çözümüne ve Fransızcayı yabancı dil olarak öğrenenlerin dil seviyesini yükseltmeye yönelik bazı öneriler sunulmuştur.Item Elaboration, application et évaluatıon de séquences didactiques pour l'apprentissage en ligne du fle avec le logiciel Adobe Captivate(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-08-21) Alabay, Sercan; Baştürk, Mehmet; Uzun, Adem; Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Yabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı; Fransız Dili Eğitimi Bilim DalıLe développement de la technologie a considérablement affecté le processus d'éducation et de formation, comme c'est le cas dans tous les domaines de la vie. Dans la société d'aujourd'hui, les smartphones, les tablettes et les ordinateurs que presque tout le monde possède ont facilité l'accès à l'information, et en plus des méthodes d'enseignement classiques, des activités éducatives basées sur la technologie ou font également partie du processus. Les outils d'apprentissage en ligne sont des outils importants par lesquels la technologie est incluse dans le processus d'éducation et de formation. Surtout pendant la pandémie COVID-19 qui a été vécue dans le monde entier depuis le début de 2020 a révélé ix davantage l'importance du matériel d'apprentissage en ligne. Au cours de cette période, les établissements d'enseignement primaire et secondaire et les universités ont lancé le processus d'enseignement à distance, et les logiciels et les plates-formes d'apprentissage en ligne sont devenus les assistants les plus importants de ce processus. L'objectif de cette étude, réalisée à la lumière des informations données ci-dessus, est de développer, d’appliquer et d’évaluer les matériaux pour le FLE avec Adobe Captivate, l'un des logiciels d'apprentissage en ligne les plus utilisés au monde, à utiliser dans le processus d'enseignement du français. L'étude a été réalisée dans un modèle expérimental. Son univers était composé de 53 étudiants de la classe préparatoire française. Le test de réussite développé par le chercheur a été utilisé comme outil de collecte de données de la recherche. Les données obtenues à la suite des applications de pré-test et de post-test ont montré que l'utilisation d'Adobe Captivate avait un impact positif sur la compétence linguistique générale des étudiants. L’utilisation d’Adobe Captivate a également un effet positif sur la grammaire, le vocabulaire, la compréhension orale et écrite des étudiants. Ces résultats montrent que les matériels d'apprentissage en ligne ont un effet positif sur les processus d'apprentissage des langues. Cette situation a révélé l'importance d'intégrer les outils d'apprentissage en ligne dans le processus d'apprentissage en plus des méthodes d'apprentissage classiques.Item Étude des attitudes des protagonistes à l'égard des thèmes de liberté et de soumissiondans le théâtre Sartrien(Uludağ Üniversitesi, 2014-12-29) Kanık, Mahmut; Kara, Şeref; Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Yabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı; Fransız Dili Eğitimi Bilim DalıGenellikle Jean-Paul Sartre, 20.YüzyılFransızedebiyatınınsembolüolarak kabul edilir, özellikle angaje edebiyat konusunda. Bu yüzden, Sartre'ın bütün eserleri20.yüzyılda söz konusu edilen ve hatta günümüzde de hâlâ tartışılan insanın varoluşuyla ilgili sorunlara dayanmaktadır. Sartre hakkında yazılan eleştirel eserlerin çoğu, onun dramatik eserleri üzerinde değil, daha ziyade onun kuramsal eserleri ve romanları üzerinde yoğunlaşmıştır. Bu tezde, biz onun dramatik eserleri üzerinde yoğunlaşmayı tasarladık. Nitekim, tiyatro, drama, Sartre için, özellikle ateist varoluşçuluğun dayandığı onun felsefi ve politik fikirlerinin bir nevi laboratuvarına benzetilebilir. Sartre'ın tiyatrosunun özellikle bir ideoloji tiyatrosu olduğunu tespit etmek pek zor değildir; Sartre'ın tiyatrosu, onun teorik eserlerinde ve romanlarında ortaya konan başlıca temaların tiyatro diliyle tanımlanması ve açıklanması gibi bir anlam ve nitelik taşımaktadır. Bu tezde, biz Sartre'ın piyeslerini ana temalara göre ele almaya çalıştık. Başkahramanların bu ana temalar karşısındaki tutumlarını göstermeye gayret ettik. Descartes'den günümüze kadar modern insanın içinde bulunduğu durumlardır bunlar. Dolayısıyla, biz karşılaştırmalara imkân verecek tarzda ele alarak Sartre'ın fikirlerini eleştirmede tereddüt etmedik.Bu tezde takip ettiğimiz plana gelince, belli başlı önemli noktaları şöyle sıralayabiliriz: Giriş bölümünde, Sartre'ın eserlerini ve tiyatrosunu oluşturduğu döneme genel bir bakış yapmaya çalıştık. Sonra, birinci bölümde, üç ana başlık altında varoluşçuluk, çağdaş Fransız tiyatrosu ve Sartre'ın felsefesi ve tiyatrosu konularını ele aldık. Daha sonra, ikinci bölümde, ana temaları ve bu temalar karşısında kahramanların tutumlarını ortaya koymak için Sartre'ın piyeslerini inceledik. Bu incelemeyi, Sartre'ın özellikle seçtiğimiz üç tiyatro eseri üzerinden yürüttük. Bu üç eser: Gizli Oturum, Sinekler ve Kirli Eller adlı tiyatro eserleridir, çünkü bu üç eser tezimizin konusunu daha iyi yansıtmaktadır.Daha sonra, üçüncü bölümde Sartre'ın tiyatrosundaki temel temaların kaynaklarını araştırdık. Bunları mitoloji, din ve siyaset ana başlıkları içinde ele alıp sunduk. Nihayet, sonuç bölümünde, konunun hem felsefi hem de edebi boyutta bir değerlendirmesini yaptık.Item Une etude sur les valeurs educatives des livres pour enfants de daniel pennac et leurs exploitations en fle(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-08-28) Baştuğ, Dilek Soylu; Genç, Hanife Nalan; Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Yabancı Dil Öğretimi Ana Bilim Dalı; Fransız Dili Eğitimi Bilim DalıL’éducation aux valeurs, qui a été récemment à l’ordre du jour, est une notion qui est dans l’intérêt des sciences sociales et éducatives. Par conséquent, les méthodes et les ressources à utiliser dans l’éducation aux valeurs doivent être choisies avec soin. L’utilisation des textes littéraires dans l’enseignement des valeurs est l’une de ces méthodes. Etant donné que les textes littéraires donnent généralement un message de manière implicite dès lors ils peuvent être considérés comme une ressource existante qui peut être utilisée dans tous les domaines dans l’éducation. Le but de cette étude est de découvrir les aspects pédagogiques des œuvres écrites par l’écrivain de Littérature Contemporaine Française Daniel Pennac pour les enfants, de déterminer quelles valeurs sont utilisées dans ces œuvres et à quelle fréquence elles sont utilisées. Un autre objectif est de révéler comment acquérir une éducation aux valeurs à travers les genres littéraires dans l’apprentissage /l’enseignement du FLE. Dans cette étude, l’analyse descriptive, l’un des types de recherche qualitative, a été utilisée. A la suite de l’étude, nous avons constaté que Daniel Pennac, avec son identité d’enseignant et d’écrivain, intégrait fréquemment des valeurs directement ou indirectement dans la littérature pour enfants. Nous avons constaté que l’auteur place plus d’universalité, d’auto direction et de bienveillance dans l’éducation aux valeurs que les autres. Il a été conclu que les œuvres de Daniel Pennac peuvent être une ressource efficace et utile à la fois en termes de valeurs éducatives dans l’apprentissage / l’enseignement du FLEItem Katılımcı internet sözlüklerinde yabancı dil olarak Fransızca: Fransızca başlıklı girdilerin web tabanlı söylem çözümlemesi yoluyla incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-12-17) Avcı, Cansu; Kartal, Erdoğan; Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Yabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı; Fransız Dili Eğitimi Bilim DalıOsmanlı İmparatorluğu, Kanuni Sultan Süleyman döneminde (1536) Fransa’ya imtiyaz olarak verdiği kapitülasyonlardan başlayarak Cumhuriyetin ilk yıllarına kadar bu ülke ile ekonomik, siyasi, askeri ve kültürel alanlarda sürekli yakın ilişkiler içerisinde olmuştur. İki büyük devlet asındaki bu çok yönlü ilişkiler dolaylı olarak iletişim dillerine de yansımıştır. Öyle ki özellikle 17. yüzyıldan başlayarak 20. yüzyılın ikinci yarısına kadar, diplomasi, ekonomi, sanat ve kültür gibi pek çok alanda dünyanın en önde gelen ve saygın dillerinden biri olarak kabul gören Fransızca, gerek Osmanlı’da gerekse Yeni Türkiye’de birinci yabancı dil olma ayrıcalığını korumuştur. Böylelikle, yaklaşık beş asırlık bu zaman aralığında Türklerin Fransızlarla, doğal olarak Fransızcayla, diplomatik, askeri, sosyo-ekonomik, politik ve kültürel alanlardaki etkileşimleri neticesinde bu dile özgü, kimi zaman doğru kimi zaman yanlış pek çok görüşü, düşüncesi ve algısı oluşmuştur. Bu çalışmada, sosyal medyanın Türkiye’de en sık kullanılan mecralarından olan Ekşi Sözlük, Uludağ Sözlük ve İnstela gibi etkileşimli platformlarda üretilen ve paylaşılan “Fransızca” sözcüğü (girdisi) ile ilgili olarak genel algının incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu bağlamda, kuruldukları günden 2020 yılının sonuna kadar bu vi platformlarda “Fransızca” başlığı altında girilen 2215 girdi (entry)’nin tamamı derlenerek çalışmanın bütüncesi (korpusu) oluşturulmuştur. Nitel araştırma yaklaşımlarından olgubilim (fenomenoloji) desenine göre yapılandırılan çalışmada girdiler, Web tabanlı söylem çözümlemesi yoluyla incelenmiştir. Çözümleme neticesinde; Fransızcaya değin ilk sırada en sıklıkla olumlu yargıların (söylemlerin) (%25) bulunduğu, hemen ardından olumsuz söylemlerin (%24) geldiği bunları, aynı girdide bir arada bulunan olumlu vs (versus) olumsuz görüşlerin (%20) takip ettiği, kimi zaman da yansız (nötr) düşüncelerinin yer aldığı söylemlerin (%19) olduğu ve son olarak Fransızcanın kimi özelliklerinden dolayı da zaman zaman alaya alındığı yönünde söylemlere (%6) ulaşılmıştır. Sonuç olarak, katılımcı sözlüklerde “Fransızca” başlığı altında yer alan bu tür söylemlerin neredeyse tamamının sözlük yazarlarının kendi kişisel bilgi, tecrübe ve deneyimlerine dayandığı, kimi zaman da kulaktan dolma bilgilerle üretildikleri görülmektedir.