2009 Cilt 22 Sayı 1
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/12096
Browse
Browsing by Department "Eğitim Fakültesi"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Item 17. yüzyılda Bursa’da eğitim-öğretim hizmetlerine yönelik vakıflar(Uludağ Üniversitesi, 2009) Başol, Samettin; Düzbakar, Ömer; Eğitim FakültesiBeşikten mezara kadar her vatandaşın bir vesileyle yararlandığı vakıflar, kurum olarak Osmanlı Devleti’nin vazgeçilmez birer parçasıydılar. Osmanlılar, vakıfların devlet ve toplum için sağladığı faydaları görerek bu kuruma devletin kuruluşundan itibaren geniş bir işlerlik kazandırdılar. Topluma hizmetleri sayılamayacak kadar çok olan vakıfların bir faydası da eğitim-öğretim alanındaydı. Bu çalışma, 17. yüzyılda Bursa’da eğitimöğretim hizmetlerine yönelik vakıfları ortaya koymayı amaçlamakta olup “Sıbyan Mekteplerine Yönelik Vakıflar” ve “Medreselere Yönelik Vakıflar” olmak üzere iki ana bölümden oluşmaktadır. İlgili bölümlerde eğitimöğretim amacıyla kurulan vakıflarda örgün eğitimle ilgili okul (darüttâlim, mektep, medrese vb.), öğretmen (müderris) ve öğrencilere (talebe-i ulûm) ilişkin vakıflarla ilgili sayısal bilgiler verilecek ve değerlendirmeler yapılacaktır. Ayrıca bunlar için belirlenmiş vakıf şartları (gelirler/ tahsisatlar) sıralanacaktır. Temel kaynak olarak 17. Yüzyıl Bursa Şer’iyye Sicilleri (BŞS) ve Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivi (VGMA)’nde bulunan vakıf kayıtları kullanılmıştır.Item Azerbaycan’da ilköğretim ve ortaöğretim düzeyi piyano eğitimi(Uludağ Üniversitesi, 2009) Hasanova, Aynur; Bozkaya, İsmail; Eğitim FakültesiBu araştırma, Azerbaycan’da ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde piyano eğitimi veren kurumların belirlenmesi ve bu kurumlarda uygulanan piyano eğitim programların değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla Azerbaycan’da ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde piyano eğitimi veren kurumların nerelerde olduğu, bu kurumlarda hangi düzeyde eğitim verildiği ve bu kurumlarda uygulanan piyano eğitim programlarının içeriği araştırılmış ve ortaya konmuştur. Bu yolla, araştırmanın, yeni hazırlanacak piyano eğitim programlarına farklı bakış açıları oluşturabilecek bir zemin hazırlamak bakımından yararlı olacağı düşünülmüştürItem Bursa ilinde farklı sosyo-ekonomik düzeye sahip aile çocuklarının fiziksel performans özelliklerinin incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2009) Oğuz, Hakan; Erden, Salih; Eğitim FakültesiBu çalışma farklı sosyo-ekonomik koşullarda yaşayan öğrencilerin fiziksel performanslarının karşılaştırılması amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla Bursa ilinde iki farklı sosyo-ekonomik kesimde yer alan iki ilköğretim okulundan 8-9-10 yaşları arasında 190 kız, 120 erkek, toplam 400 öğrenci seçilmiştir. Fiziksel performans ölçümleri için eurofit test bataryasında yer alan flamingo dengesi, disklere dokunma, durarak uzun atlama, oturarak uzanma, mekik, bükülü kolla asılı durma, mekik koşusu ve dayanıklılık koşusu testleri yapılmıştır. Her iki sosyo-ekonomik düzeyin fiziksel performanslarının birbirleri ile karşılaştırılmalarında istatistiki açıdan anlamlı farklılık bulunmuştur. Ayrıca eurofit test parametrelerin ilişkilerine korelasyon açısından bakıldığında da anlamlı ilişkiler bulunmuştur (P<0,05). Alt sosyo-ekonomik düzey çocukları, flamingo dengesi, oturarak uzanma, bükülü kol asılma ve dayanıklılık koşusu testinde, üst soysa-ekonomik düzey çocuklar ise çabukluk, disklere dokunma, durarak uzun atlama, mekik koşusu testlerinde daha iyi değerlere sahip bulunurken mekik testinde her iki gurubun da eşit değerlere sahip olduğu görülmüştür.Item İlköğretim öğrencilerinin bağıntı bulma ve sistematik liste yapma stratejilerini kullanma düzeyleri(Uludağ Üniversitesi, 2009) Çelebioğlu, Burcu; Yazgan, Yeliz; Eğitim FakültesiBu çalışmada, ilköğretim öğrencilerinin matematiksel rutin olmayan problem çözme stratejilerinden bağıntı bulma stratejisi ile sistematik liste yapma stratejilerini kullanma düzeyleri ve bu düzeyler arasında bir ilişki olup olmadığı incelenmiştir. Bu amaçla, ilköğretim 2. ve 3. sınıf öğrencileri ile 4. ve 5. sınıf öğrencileri birer grup olarak düşünülmüş ve her grup için bu iki stratejiye ait dörder problemden oluşan farklı iki test tasarlanmıştır. Tasarlanan testler, Bursa ilindeki bir ilköğretim okulu’nun 2, 3, 4. ve 5. sınıflarında okumakta olan toplam 307 öğrenciye uygulanmıştır. Testlerin uygulanması sonucunda her öğrencinin iki strateji için toplam puanları kullanılarak, sınıf düzeyinde ortalamalar ve korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Ek olarak, regresyon analizi ve bağımsız gruplar için t testi de yapılmıştır. Bu analiz sonuçlarına göre, tüm sınıf düzeylerinde bağıntı bulma ve sistematik liste yapma stratejilerinin ortalamalarının düşük olduğu, ancak kullanımları arasında olumlu yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür.Item Müzik yeteneğinin geliştirilmesinde küçük yaşlarda eğitime başlamanın önemi(Uludağ Üniversitesi, 2009) Göğüş, Gülayulu; Eğitim Fakültesiİnsanın sahip olduğu özellikleri ortaya çıkaran eğitim süreçlerinin uygulanması, yeteneklerinin değerlendirilmesi açısından bir gerekliliktir. 20.yüzyılda giderek, tamamen doğuştan getirilen bir özellikten ziyade doğal ve dış koşullarla beslenen bir ürün olduğu kabul edilen müzik yeteneği de bu özelliğiyle temel eğitim içinde ele alınması gereken önemli bir konudur. Konuyla ilgili yapılan araştırmalar müzik yeteneğinin ancak küçük yaşlarda eğitildiğinde geliştirilip değerlendirilebildiğini göstermektedir. Özellikle ilköğretim birinci kademedeki çocukların içinde bulunduğu yaş dilimi müzik yeteneğinin geliştirilmesi açısından çok önemlidir. Ancak ülkemizde bunun gerçekleştirilebildiğini söylemek zordur. Nitekim Bursa merkez ilçelerinde görevli 204 sınıf öğretmeni ile 20 müzik öğretmenine bir anket uygulanmış ve öğretmenler de müzik yeteneğine sahip çocukların yeteneklerini değerlendirmede etkili olunamadığı görüşünde birleşmişlerdir. Konuyla ilgili olarak düzenlemeler yapılması, öğretmenlerin bilinçlendirilmesi gerekmektedir.Item Piyano eğitimi başlangıç aşamasında 6-8 yaş çocukları için kullanılması öngörülen öğrenmeyi hızlandırıcı ve pekiştirici görsel çalışmalar(Uludağ Üniversitesi, 2009) Onuray Eğilmez, Hatice; Eğitim FakültesiAraştırmada, piyano başlangıç aşamasında, piyano eğitimini görselleştirerek kalıcı bir öğrenmeyi etkili kılmak amacıyla, 6 -8 yaş çocuklarının, bedensel, zihinsel, psikolojik ve sosyal gelişimleri göz önünde bulundurularak geliştirilen çalışma yaprakları tanıtılmıştır. Araç geliştirme ve gözleme dayalı bir model kullanılarak geliştirilen söz konusu çalışma yaprakları, farklı zaman dilimlerinde piyano eğitimi alan 6 -8 yaş arası çocuklara uygulanmıştır. Uygulamalar sonucu aşağıda amacı ve uygulanış şekli ile ilgili bilgiler de verilen görsel çalışmaların, öğrenmeyi hızlandırıcı ve pekiştirici etkisi yanı sıra piyano eğitimi başlangıç aşamasını da daha zevkli hale getirdiği gözlenmiş, söz konusu çalışma yapraklarının yaygınlaştırılmasına yönelik öneriler sıralanmıştır.Item Sanat tarihi öğretiminde çağdaş yaklaşımlara ilişkin yazın taraması(Uludağ Üniversitesi, 2009) Gültekin, Müge; Eğitim FakültesiSanat tarihi, kişinin kendi kültürünü ve dünya kültürünü öğrenmeye, araştırmaya sevk eden bir alandır. İnsanların toplumdaki yerlerini bulması açısından oldukça önemlidir. Bu makalede sanat ve sanat tarihi kavramları, sanat eğitiminde sanat tarihinin yeri ve önemi, Türkiye’de sanat tarihi öğretiminin gelişimi açıklanmıştır. Okullarda sanat tarihi öğretimine ilişkin mevcut yaklaşımlar belirlenmiş, çağdaş yöntemler ortaya konmuştur. Farklı ülkelerde sanat derslerinde, sanat tarihi öğretiminde kullanılan yöntemler, uygulama seçenekleri açıklanmıştır. İncelemenin sonunda öğretmenlere sanat tarihi öğretiminde yardımcı olacağı düşünülen öneriler getirilmiştir.Item Sanatsal benlik kavramının benliğin diğer boyutları ile ilişkisi(Uludağ Üniversitesi, 2009) Tezer, Esin; Oğuz Duran, Neslihan; Eğitim FakültesiBu araştırmanın amacı, sanatsal benlik kavramı ile benliğin diğer boyutları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu amaçla, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesinin çeşitli bölüm ve sınıflarında okumakta olan toplam 172 (111 kız, 59 erkek, 2 cinsiyet belirtmemiş) öğrenciye Sanat Benlik Kavramı Ölçeği (SBKÖ) ve Tennesse Benlik Kavramı Envanteri (TBKE) uygulanmıştır. Sanat benlik kavramı yüksek ve düşük olan üniversite öğrencilerinin benliğin fiziksel, ahlaki, kişisel, aile ve sosyal alt boyutlarında kendilerini algılamaları açısından farklılık bulunup bulunmadığını incelemek amacıyla yürütülen çoklu varyans analizi (MANOVA) sonuçları, sanatsal benlik kavramı yüksek olan grupta yer alan öğrencilerin kişisel ve sosyal benlik kavramı puan ortalamalarının sanatsal benlik kavramı düşük olan grupta yer alan öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksek olduğunu göstermiştir. Bulgular, sanatsal benlik kavramının kişisel ve sosyal benlik kavramları üzerindeki rolü ve öğrencilerin gelişim özellikleri açısından tartışılmıştır.