Browsing by Author "Uzun, Adem"
Now showing 1 - 19 of 19
- Results Per Page
- Sort Options
Item Analyzing learning styles of students to improve educational practices for computer literacy course(Elsevier, 2012) Başkan, Gülsün Atanur; Özdamlı, Fezile; Kanbul, Sezer; Özcan, Deniz; Uzun, Adem; Göktalay, Şehnaz Baltacı; Öncü, Semiral; Şentürk, Aysan; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.; 0000-0001-7826-7301; 0000-0001-6935-346X; AAH-5144-2021; AAH-5779-2021; A-5306-2016Analyzing the students' learning style is a rather important factor in the preparation of learner-centered instructional design activities. The purpose of the present study was to determine the learning styles of students at Uludag University Faculty of Education in order to develop teaching strategies for the Computer Literacy Courses to be conducted in the future years. The study was conducted during the spring semester of the 2010 academic year. A total of 921 students from different departments of the faculty participated in this study. According to the data obtained from the study, it was concluded that students' learning style profiles were similar across all of the departments.Item Analyzing the learners before designing the instruction method: A case study in Turkey(Wydawnictwo Adam Marszalek, 2010) Uzun, Adem; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Bölümü.; 0000-0001-6935-346X; AAH-5779-2021; 36544545600The purpose of this study was to analyze learning preferences of students and to find out if there are significant differences among students in terms of learning styles according to their gender and grade. The study was conducted during the spring semester of the 2008-2009 academic year, and 150 students participated in this study. The Grasha-Riechmann Learning Style Inventory was used as an analysis tool. Data analysis showed that independent, collaborative and competitive style learners were dominant among the participants, and there were no significant differences between the students in terms of learning styles according to their gender or grade.Item Bilişim Teknolojileri öğretmenleri bakış açısıyla robotik ve kodlamanın Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersine entegrasyonunun niteliklerinin belirlenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-01-15) Yılmaz, İlker; Uzun, Adem; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı.Günümüzde teknolojinin gelişmesi ile Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersinin de önemi artmaktadır. 21. yüzyılın gerektirdiği beceriler doğrultusunda yeni nesillerin teknolojik becerilerle donatılması gerekmektedir. Bu becerilerden birisi de robotik kodlamadın Bu alan ile ilgili konular Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi kapsamında anlatılsa da öğretim programında yer almamaktadır. Bu nedenle öğretmenlerin insiyatifinde anlatılabilir. Bu tezin amacı, Milli Eğitime bağlı okullarda görev yapmakta olan Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda robotik ve kodlama konularının öğretim programına entegrasyonuna yönelik niteliklerin belirlenmesi ve bir öğrenme öğretme çerçevesi oluşturmaktır. Çalışmanın amacı doğrultusunda araştırmada Delphi yöntemi kullanılmıştır. Delphi yönteminin amacı uzman görüşleri doğrultusunda belirli bir konu üzerinde uzmanlar arasında uzlaşma sağlanmasıdır. Araştırmada kullanılan Delphi yöntemi 2 aşamada gerçekleştirilmiştir. Delphi çalışmasının birinci aşamasında robotik kodlama konusunda uzman 9 Bilişim Teknolojileri öğretmeni ile robotik kodlama öğretiminde yer alması gereken kazanımlar, robotik kodlama derslerinde kullanılabilecek donanım ve yazılım araçları, öğretim yaklaşımları, ölçme ve değerlendirme yaklaşımları öğrenme ortamı nitelikleri ve robotik kodlama entegrasyonunun boyutları ile ilgili yarı yapılandırılmış bir görüşme formu çerçevesinde görüşmeler yapılmıştır. Uzmanlardan gelen cevaplar içerik analizi ile analiz edilmiş ve 8 tema belirlenmiştir. Bu temalar altında toplam 111 kod ortaya çıkarılmıştır. İkinci Delphi aşamasında bu kodlar ile 7’li likert tipi bir anket hazırlanmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında uzmanların belirledikleri kodlar ile oluşturulan anket uzmanlarla birlikte 46 Bilişim Teknolojileri öğretmenine ulaştırılmıştır. Uzmanlardan anketin her bir maddesini 1-7 arasında değerlendirmeleri istenmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda her bir maddenin ortalama, medyan ve çeyrekler arası açıklık değerleri hesaplanmıştır. Yapılan istatiksel analizler sonucunda medyanı 7,00 altında olan maddeler elenmiştir. Medyanı 7,00 olan maddeler tekrar incelenerek çeyrekler arası açıklık değerleri 1,00’in üzerinde olan maddeler de elenmiştir. Kalan maddeler robotik kodlama öğrenme öğretme çerçevesine dahil edilmiştir. Araştırma sonucu elde edilen robotik kodlama öğrenme öğretme çerçevesi toplamda 8 bölüm ve 83 maddeden oluşmaktadır.Item BÖTE öğretmen adaylarının internet destekli öğrenme ortamına ilişkin görüşleri(Hacettepe Üniversitesi, 2013) Uzun, Adem; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Özel Eğitim Bölümü.; 0000-0001-6935-346X; AAH-5779-2021Bu çalışmanın amacı BÖTE öğretmen adaylarının internet destekli öğrenme ortamına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Çalışmaya 2012 Bahar yarıyılında Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’nde okutulan Programlama Dilleri II dersini alan toplam 60 öğretmen adayı katılmıştır. Dersin sonunda katılımcılara, açık uçlu sorulardan oluşan veri toplama aracı uygulanmıştır. Katılımcıların veri toplama aracına verdikleri yanıtlar nitel analiz teknikleri kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular ışığında, katılımcıların büyük bir kısmının, geleneksel yüz yüze işlenen derse destek olması amacıyla tasarlanan internet tabanlı öğrenme ortamına ilişkin, olumlu görüşlere sahip oldukları görülmüştür. Katılımcıların olumlu görüşleri öğretim materyallerinin etkililiği, erişim kolaylığı ve öğretim faaliyetlerini destekleme olmak üzere üç tema altında toplanmıştır. Katılımcılar dersle ilgili en beğendikleri faktörün geliştirilen görsel öğretim materyalleri olduğunu belirtmişlerdir. Katılımcılar ayrıca öğrenme ortamının iyileştirilmesi için, bu materyallerin geliştirilmesinin yanı sıra, öğrenme ortam ve faaliyetlerinin işbirliği ve iletişim imkanlarını arttıracak şekilde düzenlenmesi gerektiğini vurgulamışlardır. Araştırmada elde edilen bulguların, derslerini internet ortamından desteklemek isteyen eğitimcilere ışık tutucu nitelikte olduğu düşünülmektedir.Item A case study: Analysis of teacher self-efficacy of teacher candidates(Elsevier, 2010) Uzun, Adem; Özkılıç, Rüçhan; Şentürk, Aysan; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Bölümü.; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Eğitim Bilimleri Bölümü.; 0000-0001-6935-346X; AAJ-9320-2021; AAH-5779-2021; 36544545600; 26658589400; 36479323300The purpose of this study is to analyze the teacher self-efficacy beliefs of the teacher candidates by some variables such as gender and general academic achievement. Twenty nine students participated to this study. Teacher self-efficacy scale and educational software development self-efficacy scale were used as instruments. No significant difference was found between teacher self-efficacy perceptions of teacher candidates according to their gender. There was weak relationship between teacher self-efficacy perception of teacher candidates and their general academic achievement. Also there was a high positive relationship between teacher self-efficacy perception and educational software development self-efficacy.Item A case study: Self-efficacy beliefs of teacher candidates regarding developing educational software(Elsevier, 2010) Uzunboylu, H.; Uzun, Adem; Özkılıç, Rüçhan; Şentürk, Aysan; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Bölümü.; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Eğitim Bilimleri Bölümü.; 0000-0001-6935-346X; AAJ-9320-2021; AAH-5779-2021; 36544545600; 26658589400; 36479323300The purpose of this study is to analyze the self-efficacy beliefs of the teacher candidates towards developing educational software by some variables such as gender and grade and to investigate the correlation between self-efficacy beliefs and academic achievement. Sixty students participated to this study. Education Software Development Self-Efficacy Perception Scale was used as instrument. No significant difference was found between self-efficacy perceptions according to gender. Data analysis showed that fourth grade teacher candidates trust themselves more than third grade teacher candidates in terms of developing educational software. Also there was weak relationship between self-efficacy perception and academic achievement.Item Eğitim fakültelerinde bilgisayar okur-yazarlığının internet tabanlı öğretim tasarımı ile desteklenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2008) Uzun, Adem; Şentürk, Aysan; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İlköğretim Anabilim Dalı.Bu çalışmada eğitim fakültelerindeki öğrencilerin bilgisayar dersi içeriğinde yer alan bilgisayar okur-yazarlığına ilişkin kavram ve becerileri daha etkin bir şekilde öğrenmelerini sağlamak amacıyla, internet tabanlı bir öğretim tasarımı hazırlanmıştır. Bu konu ile ilgili çeşitli öğretim materyalleri içeren bir internet sitesi, Dick ve Carrey öğretim tasarım modeli temel alınarak geliştirilmiştir. Uygulama 2006-2007 Eğitim-Öğretim Yılı güz yarıyılında Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 190 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu öğrenciler arasından rassal örnekleme yöntemi ile seçilen 90 öğrenciden oluşan deney grubu ile, dersin bir kısmı yüz yüze bir kısmı ise adı geçen internet sitesi üzerinden olacak şekilde yürütülmüştür. Kontrol grubu öğrencileri ile dersin tamamı yüz yüze olacak şekilde işlenmiştir. Çalışma öncesinde deney ve kontrol grubunda bulunan öğrencilerin bilgisayara karşı tutumları ve derse hazırbulunuşluk düzeyleri ölçülmüş, çalışma sonrasında da dersin hedef davranışlarına erişim düzeyleri ve bilgisayara karşı tutumlarına bakılmıştır. Kontrol grubu öğrencileri ile deney grubu öğrencilerinin ders başarısı ve bilgisayara karşı tutumları arasında anlamlı bir farkın olup olmadığını belirlemek amacıyla, veriler üzerinde Bağımsız Örneklemler İçin T-Testi uygulanmıştır. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda, deney ve kontrol grupları arasında derse yönelik başarıları ve bilgisayara karşı tutumları açısından P<0.05 düzeyinde anlamlı bir farkın bulunduğu tespit edilmiştir. Deney grubu öğrencilerinin dersin hedef davranışlarına ulaşma ve bilgisayara karşı olumlu tutum geliştirme konularında daha başarılı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Item Elaboration, application et évaluatıon de séquences didactiques pour l'apprentissage en ligne du fle avec le logiciel Adobe Captivate(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-08-21) Alabay, Sercan; Baştürk, Mehmet; Uzun, Adem; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı/Fransız Dili Eğitimi Bilim Dalı.Le développement de la technologie a considérablement affecté le processus d'éducation et de formation, comme c'est le cas dans tous les domaines de la vie. Dans la société d'aujourd'hui, les smartphones, les tablettes et les ordinateurs que presque tout le monde possède ont facilité l'accès à l'information, et en plus des méthodes d'enseignement classiques, des activités éducatives basées sur la technologie ou font également partie du processus. Les outils d'apprentissage en ligne sont des outils importants par lesquels la technologie est incluse dans le processus d'éducation et de formation. Surtout pendant la pandémie COVID-19 qui a été vécue dans le monde entier depuis le début de 2020 a révélé ix davantage l'importance du matériel d'apprentissage en ligne. Au cours de cette période, les établissements d'enseignement primaire et secondaire et les universités ont lancé le processus d'enseignement à distance, et les logiciels et les plates-formes d'apprentissage en ligne sont devenus les assistants les plus importants de ce processus. L'objectif de cette étude, réalisée à la lumière des informations données ci-dessus, est de développer, d’appliquer et d’évaluer les matériaux pour le FLE avec Adobe Captivate, l'un des logiciels d'apprentissage en ligne les plus utilisés au monde, à utiliser dans le processus d'enseignement du français. L'étude a été réalisée dans un modèle expérimental. Son univers était composé de 53 étudiants de la classe préparatoire française. Le test de réussite développé par le chercheur a été utilisé comme outil de collecte de données de la recherche. Les données obtenues à la suite des applications de pré-test et de post-test ont montré que l'utilisation d'Adobe Captivate avait un impact positif sur la compétence linguistique générale des étudiants. L’utilisation d’Adobe Captivate a également un effet positif sur la grammaire, le vocabulaire, la compréhension orale et écrite des étudiants. Ces résultats montrent que les matériels d'apprentissage en ligne ont un effet positif sur les processus d'apprentissage des langues. Cette situation a révélé l'importance d'intégrer les outils d'apprentissage en ligne dans le processus d'apprentissage en plus des méthodes d'apprentissage classiques.Item Elektronik devre elemanları dersine yönelik artırılmış gerçeklik ve simülasyon destekli öğrenme ortamının tasarlanması(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-08-23) Kavak, İbrahim; Uzun, Adem; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı/Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bilim Dalı.Elektronik Devre Elemanları dersi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümü lisans öğretim programına birinci sınıf ikinci yarıyılda okutulmak üzere eklenmiştir. Elektronik Devre Elemanları dersi 3 saat teorik olarak okutulmaktadır. Bu dersi alan öğrenciler ile yapılan görüşmeler doğrultusunda dersin uygulama isteyen içeriklerinin olduğu fakat dersin uygulama saatinin bulunmamasından dolayı ders kavramlarının bilgi düzeyinde kaldığı sonucu elde edilmiştir. Bu çalışma, birinci sınıf lisans öğrencilerinin görüşleri doğrultusunda elektronik devre elemanları dersinde kullanılmak üzere geliştirilen artırılmış gerçeklik destekli öğrenme ortamının tasarım süreci ile ilgilidir. Öğrenme ortamının tasarımına bu dersi alan gönüllü 5 öğrenci yön vermiştir. Nitel veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmış ve betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Bu araştırmada tasarım tabanlı araştırma yöntemi kullanılmıştır. Tasarım tabanlı araştırma araştırmacının başlangıçta tasarım ilkelerine bağlı kalarak geliştirmiş olduğu uygulamanın, versiyonlarının her seferinde etkilerine bakarak tasarımını gözden geçirdiği ve tatmin edilecek sonuçları elde edene kadar süreci tekrar ettiği, sonuçlar doğrultusunda en gelişmiş versiyon olan uygulamayı ürettiği araştırma sürecidir (Kuzu, Çankaya, Mısırlı, 2011). Bu araştırmada paydaşlar başlangıçta tasarım ilkelerine bağlı kalarak geliştirilen ilk aşamaya da dâhil ederek tasarımın daha etkin, faydalı ve döngüsel sürecini daha hızlı tamamlaması sağlanmıştır. Dersi alan öğrenci görüşleri, var olan tasarım ilkeleri ve alanyazında bulunan çalışmalar doğrultusunda, üç aşama döngüsel düzeltme süreci geçiren öğrenme ortamı nihai tasarımına ulaşmıştır.Item Gömülü Sistemler ve Robotik Uygulamalar dersine ilişkin öğrenen özellikleri ve görüşleri: Bir öğretim tasarımına doğru(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2018-10-23) Uzun, Adem; Uz, Rüçhan; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü.Bu araştırmanın amacı Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’nde öğrenim gören öğretmen adaylarının seçmeli olarak aldığı ‘Gömülü Sistemler ve Robotik Uygulamalar’ dersi ile ilgili ihtiyaç değerlendirme çalışması yaparak dersin öğretim programını geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada katılımcıların bireysel özellikleri ve derse yönelik görüşleri, demografik bilgileri, ön bilgi düzeyleri, öz-yeterlik algıları, motivasyonları ve dersten beklentileri olmak üzere beş alt boyutta belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma doğal sorgulama (Naturalistic Inquiry) yaklaşımı üzerine kurgulanmıştır. Araştırmaya 2017-2018 Bahar Dönemi’nde öğrenim gören son sınıf öğrencilerinden 14 kişi katılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemleri arasında yer alan maksimum çeşitlilik örneklemesi tercih edilmiştir. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırma verilerine göre katılımcıların ön bilgi düzeylerinin düşük olduğu, derse karşı motivasyonlarının yüksek düzeyde olduğu ve programlama temelli derslere ilişkin ön bilgi düzeylerinin derse karşı öz-yeterlik algıları ile ilişkili olduğu sonucuna varılmıştır. Bu bilgiler ışığında dersin öğretim tasarımına ışık tutacak kararlar alınmıştır.Item Grupla mühendislik tasarım temelli robotik uygulamalarının öğrencilerin günlük yaşama dayalı problem çözme becerileri ve motivasyonu üzerindeki etkisi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-09-22) Yurttaş, Şeyma; Uzun, Adem; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı.Robotik, bilgisayar, yazılım, otomasyon ve kontrol, uzay, elektrik elektronik gibi birçok disiplinin bir arada kullanılmasıyla ortaya çıkmış ortak çalışma alanıdır. Gelişen teknoloji ve eğitim politikaları hali hazırda var olan öğretim programlarını şekillendirmektedir. Robotik eğitimi öğrencilerin algoritmik düşüncesine dayanır. Öğrenciler gerçek hayattaki teknolojik sorunları daha rahat çözebilirler, öğrencilerin düşünme ve problem çözme becerileri artar. Bu çalışmanın amacı grupla yapılan mühendislik tasarım temelli robotik uygulamalarının, ortaokul öğrencilerin günlük yaşama dayalı problem çözme becerileri üzerindeki etkisini araştırmak ve ayrıca öğrencilerin bu konudaki görüşlerini incelemektir. Zengin bilgiye sahip olduğu düşünülen durumların derinlemesine incelenmesi için amaçlı örnekleme yöntemlerinden tipik durum örneklemesi tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2019- 2020 eğitim-öğretim yılında Bilişim Teknolojileri dersini alan 11 kız, 32 erkek toplam 43 ortaokul öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada karma yöntem deseni kullanılmış olup nitel araştırma yöntemi olarak biçimlendirici değerlendirme, nicel kısmında ise zayıf deneysel desende tek gruplu öntest-sontest olarak belirlenmiştir. Nicel araştırma kısmında Pekbay (2017) tarafından geliştirilen “Günlük Yaşama Dayalı Problem Çözme Becerisi Testi” ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Nitel araştırma kısmında, araştırmacı gözlem notları kullanılmıştır. Öğrencilerin mühendislik tasarım temelli robotik uygulamalarına karşı görüşlerini belirlemek amacı ile gönüllü 12 öğrenci ile yarı yapılandırılmış mülakat gerçekleştirilmiştir. Örneklem Wilcoxon İşaretli Sıralar Testinden yararlanılmış ve p=0,001 , p<0,05 olduğundan anlamlı fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Cohen’s d ile etki büyüklüğü hesaplanan etki büyüklüğü değeri d=-3,62, r=0,87 olarak hesaplanmış ve grupla mühendislik tasarım temelli robotik uygulamalrının öğrencinin günlük yaşama dayalı problem çözme becerisi üzerinde büyük ölçüde etkisi olduğunu göstermektedir. Araştırmanın nitel kısmında elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin mühendislik tasarım temelli robotik uygulamalarından zevk aldıklarını, grupla çalışmayı eğlenceli bulduklarını, akran öğretiminin gerçekleştiğini ve robotik uygulamalarının günlük hayatlarına olumlu katkılarının olduğunu belirtmişlerdir.Item Harmanlanmış öğretim ortamında DynEd kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-11-25) Çıtak, Beyhan; Uzun, Adem; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı.Bu çalışmanın amacı bilgisayar destekli İngilizce öğretim yazılımı olan DynEd'in harmanlanmış öğretim yöntemi ile uygulanmasına ilişkin; öğrenci görüşlerini, öğrencilerin DynEd kullanım durumlarını ve İngilizce akademik başarılarını araştırmaktır. Çalışma grubunu Bursa ili 23 Nisan Ortaokulu 6. sınıfta okuyan 87 öğrencinin oluşturduğu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması uygulanmıştır. Çalışma öncesinde öğrencilerin İngilizce seviyelerini belirlemek amacıyla DynEd yazılımına ait Düzey Belirleme Sınavı yapılmıştır. Sonrasında öğrencilere üç ay boyunca harmanlanmış öğretim yöntemi uygulanmıştır. Uygulanan öğretim yönteminde öğrenciler, evlerinde DynEd yazılımını bireysel olarak kullanmışlar; okulda ise öğretmenlerinin rehberliğinde DynEd'in harmanlanmış öğrenme kapsamında sunduğu sınıf içi etkinliklerine katılmışlar ve öğretmenlerinin uyguladığı motivasyon etkinliklerine tabi olmuşlardır. Ardından Düzey Belirleme Sınavı öğrencilere tekrar uygulanmış ve açık uçlu anket soruları sorularak öğrencilerin DynEd hakkındaki görüşleri alınmıştır. Çalışma sonrasında doküman analizi niteliğinde DynEd yazılımına ait Kayıt Yöneticisi kullanılarak öğrencilerin DynEd yazılımını kullanma durumları ve Düzey Belirleme Sınav başarıları betimsel olarak, açık uçlu anket soruları ise içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Açık uçlu anket sorularından elde edilen bulgulara göre görüş bildiren öğrencilerin önemli bir kısmı DynEd'e karşı olumlu bir tutum (%66,2) sergilemektedirler. Genel olarak öğrenciler, DynEd kullanımında öğretmen desteğini faydalı ve önemli; DynEd yazılımında en çok ilerleyenlere ödül (%45) ve yıldız çıkartma (%34) verilmesini motive edici bulmuşlardır. DynEd yazılımının ses kaydı ve tekrar özelliklerini faydalı; program içindeki ünite ilerleme hızını ise yavaş bulmuşlardır. Bunun yanı sıra DynEd'in İngilizce konuşma, okuma ve dinleme becerilerini arttırdığını ifade etmişlerdir. Öte yandan öğrenciler bu yazılımın daha ilgi çekici tasarlanması gerekliliğini vurgulamışlardır. Öğrenciler; DynEd yazılımı arayüzündeki etkileşim butonları içinde en çok tekrar butonunu kullanmışlardır. Tekrar butonundan daha az ve birbirine benzer sayıda mikrofon ve kulaklık butonlarını kullanmışlardır. Yazılımın bu şekilde kullanılması onun doğru ve etkili kullanıldığını göstermektedir. Üç aylık eğitim süresi göz önüne alındığında DynEd kullanım kılavuzuna göre, öğrencilerin ortalama DynEd kullanım sürelerinin (7 saat 19 dakika) yeterli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Düzey Belirleme Sınavı açısından ise öğrenciler, ortalama olarak son yapılan sınavda ilk yapılana göre daha başarılı olsalar da DynEd kılavuzuna göre elde edilen bu başarı farkının yeterli düzeyde olmadığı görülmüştür.Item Mikroişlemciler arası optik yolla haberleşme(Uludağ Üniversitesi, 2002-07-25) Uzun, Adem; Yeşilçimen, Halil; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Elektronik Mühendisliği Anabilim Dalı.Bu çalışmanın amacı açık kanallı optik haberleşme sistemlerinin incelenmesi, bu konuda günümüze kadar yapılan çalışmaların araştırılarak eksikliklerin tespit edilmesi ve araştırma sonucu elde edilen bilgiler ışığında açık kanallı optik haberleşme metoduyla çalışan bir sistemin tasarımının önerilmesidir. Bu çalışmada araştırma, inceleme, deney ve gözlem metotları kullanılmıştır. Birinci bölümde bu çalışmanın önemi, amaç ve kapsamı açıklanmıştır. İkinci bölümde bu konuda kaynak araştırması yapılarak literatürdeki mevcut çalışmalar incelenmiş, elde edilen bilgiler özet şeklinde sunulmuştur. Üçüncü bölümde bu konudaki teorik bilgiler sunulmuş ve bu bilgiler ışığında bir sistem tasarlanmış, tasarlanan sistemde bazı donanımsal gereklilikler yazılımsal açıdan çözülmüştür. Kullanılan bu yöntemin tartışması 4. Araştırma Sonuçları ve Tartışma başlıklı bölümde sunulmuştur. Sistemin çalıştırılmasından sonra sistem üzerinde ayrıntılı analizler yapılarak bu analizlere ait tablolar ve şekiller üzerlerinde yorumlar yapılarak sunulmuştur. Dördüncü bölümde çalışmada elde edilen araştırma sonuçları ve bulgular verilmiş, tasarlanan sistemin geliştirilebilir yanları öneriler ile birlikte verilmiştir.Item Öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi: Uludağ Üniversitesi örneği(Uludağ Üniversitesi, 2013-05-02) Uzun, Adem; Şentürk, Aysan; Yılmaz, Nuray Parlak; Göktalay, Şehnaz Baltacı; Şengel, Erhan; Öncü, Semiral; Erses, Neşe; Balay, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Öğretim uygulamaları öğrenci özelliklerini dikkate almak durumundadır. Öğrenme stilleri bu öğrenci özelliklerden sadece biridir. Bu çalışma öğretmen adaylarının öğrenme stillerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışmaya Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören ve 2011 bahar yarıyılında Bilgisayar II dersini alan 909 öğretmen adayı katılmıştır. Çalışmada veri toplamak amacıyla, Felder ve Soloman Öğrenme Stilleri İndeksi’nin Türkçe’ye uyarlanmış formu kullanılmıştır. Katılımcıların dersin final sınavından aldıkları puanlar ders başarısı verisi olarak kullanılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde frekans ve yüzde hesaplamaları ile ortanca, Kolmogorov-Smirnov, Ki-Kare ve Mann-Whitney U testleri kullanılmıştır. Araştırma sonunda kız ve erkek öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin anlamlı düzeyde farklılık göstermediği, bilgisayar dersi için kızların erkeklerden daha başarılı olduğu, farklı bölümlerdeki öğrencilerin öğrenme tercihleri arasında bir fark bulunmadığı ve öğrenme stillerinin öğretmen adaylarının bilgisayar dersi başarılarını tahmin etmede güçlü bir etkiye sahip olmadığı tespit edilmiştir.Item Öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumları ve dijital okuryazarlık durumlarının incelenmesi: Bursa ili örneği(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-09-30) Demiröz, Uğurcan; Uzun, Adem; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı/Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Bilim Dalı.; 0000-0002-6777-871XDünya üzerinde çok büyük etkileri olan Covid-19 salgınının, eğitim üzerindeki önemli etkileri ve bu etkilere bağlı olarak yaşanan ani değişimler uzaktan eğitime olan ihtiyacı hızla artırmıştır (Can, 2020). Uzaktan eğitime olan ihtiyacın artmasından dolayı bunun en büyük uygulayıcısı olan öğretmenlerin de uzaktan eğitime yönelik tutumları, dijital okuryazarlık durumları hiç olmadığı kadar önem kazanmıştır. Çalışmada, Bursa ili kamu ve özel okullarında 2020 – 2021 eğitim-öğretim döneminde görev yapan 432 öğretmenin uzaktan eğitime yönelik tutumları ve dijital okuryazarlık durumları ele alınmıştır. Bu çalışmada, betimsel araştırma türlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Bursa’daki okullarda görev yapan tüm öğretmenlere Google Forms ile hazırlanan anketler mail ve Whatsapp iletişim uygulaması ile gönderilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlere Ağır (2007) tarafından geliştirilen Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği, Üstündağ ve diğerleri (2017) tarafından geliştirilen Dijital Okuryazarlık Ölçeği uygulanmış ve cinsiyet, yaş, kurum türü, görev yaptığı kademe, mesleki kıdem değişkenleri açısından uzaktan eğitime yönelik tutum ve dijital okuryazarlık durumları incelenmiştir. Veriler SPSS v23 paket program kullanarak analiz edilmiştir. Veriler analiz edilmeden önce dağılımlarının normalliği incelenmiştir ve tüm boyutların normal dağılım gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Dolayısıyla parametrik analizlere başvurulmuş, başvurulan bu testlerden t testi ve ANOVA kullanılmıştır. ANOVA sonuçlarından çıkan anlamlılık durumuna göre Post hoc testleriyle gruplar arasındaki anlamlı farklılık ortaya konulmuştur. Araştırmada p anlamlılık değeri <.05 olarak alınmıştır. Çalışma sonunda öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumları düşük düzeyde çıkmıştır. Ayrıca öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumları görev yaptığı kademe, mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Öğretmenlerin dijital okuryazarlık durumları iyi çıkmıştır. Ayrıca öğretmenlerin dijital okuryazarlık durumları ile cinsiyet, yaş değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonunda elde edilen sonuçlara göre uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik öneriler sunulmuştur.Item Problem tabanlı öğrenme yöntemine göre tasarlanan veri tabanı yönetim sistemleri dersine ilişkin öğrenci görüşleri: Uludağ Üniversitesi örneği(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2018-06-08) Onur, Ahmet; Uzun, Adem; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı.Bu çalışmanın amacı problem tabanlı öğrenme yöntemi ile desteklenmiş bir öğrenme ortamı tasarlamak ve bu sürece ilişkin öğrenci görüşlerini elde etmektir. Bu kapsamda Veri Tabanı Yönetim Sistemleri dersi iki hafta boyunca problem tabanlı öğrenme yöntemine göre işlenmiştir. Çalışma grubu Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören ikinci sınıf öğrencilerinden meydana gelmektedir. Dolayısıyla bu araştırmanın çalışma grubunu her iki oturuma da katılım gösteren 25 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni benimsenmiştir. Öğrencilerden yapılandırılmış gözlem ve yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla veri elde edilmiştir. Gözlem ve görüşmelerden elde edilen verilere betimsel analiz uygulanmıştır. Verilerin analizinden elde edilen sonuçlara göre öğrenciler problem tabanlı öğrenme uygulamalarından genel olarak memnun kalmıştır ve sürece ilişkin görüşleri olumludur.Item Programlama öğretiminde kullanılabilecek yazılımlara ilişkin öğretmen görüşleri(Uludağ Üniversitesi, 2016-03-11) Baltalı, Salih; Uzun, Adem; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı.Bu çalışmanın amacı ilköğretim seviyesinde programlama öğretiminde kullanılabilecek bazı yazılımların BT öğretmenlerinin görüşlerini alıp kullanılabilirlik ve tasarım açısından uygun olup olmadığını incelemektir. Çalışmada Scratch 1.4, Microsoft Small Basic 1.2, Microsoft Kodu Game Lab 1.4.64 ve Robomind 6.01 yazılımları incelenmiştir. Yazılımların incelemesine Bursa ilinde ortaokulda görev yapan 92 Bilişim Teknolojileri (BT) öğretmeni katılmıştır. Rastgele paylaştırılan bu yazılımların arayüz tasarımı ve kullanılabilirlik incelemesinde Jacob Nielsen'in (2015a) sezgisel (heuristic) rehberi esas alınmıştır. 2005 yılında yayınlanan bu rehber tekrar düzenlenerek elektronik bir form halinde öğretmenlere iletilmiştir. Araştırma nicel bir yapıya sahip olup tekil tarama modeline göre; 12 başlık altında yer alan sorulara katılımcılar Evet, Hayır ve Uygulaması Yok cevapları vermişlerdir. Elde edilen verilerin frekans, ortalama ve yüzdeleri hesaplanıp çalışma gurubunun araştırma konusuna göre fikri yönü araştırılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda programlama öğretiminde görsel araç kullanımının ilköğretim öğrencileri için pozitif etkiler bıraktığı ve bu araçların genel itibariyle ortaokul kademelerine uygun olduğu görülmüştür. Ancak Small Basic 1.2 yazılımının ortaokulda kullanılabileceği gibi içerdiği kod tabanlı yazım düzeniyle profesyonel dillere daha yakın durduğundan lise kademesinde de yararlanılabileceği ortaya çıkmıştır. Diğer taraftan, BT öğretmenlerine göre yazılım hazırlanırken %8 kullanılabilirlik, %4 tasarım, %80 her ikisine dikkat edilmesi gerektiği ortaya çıkmıştır. Görselleştirme yazılımlarının genel itibariyle kullanılabilir ve tasarımlarının da iyi olduğu, bunlar arasından Robomind 6.01 yazılımının en kullanılabilir ve tasarım bakımından en az soruna sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Item Programlama öğreti̇mi̇nde kullanılabi̇lecek yazılımlara i̇li̇şki̇n öğretmen görüşleri̇(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-10-22) Baltalı, Salih; Uzun, Adem; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü.; 0000-0001-6935-346XBu çalışmanın amacı BT öğretmenlerinin programlama öğretiminde kullanılabilecek bazı yazılımların kullanılabilirlik ve tasarım yönleriyle ilgili görüşlerini incelemektir. Çalışmada Scratch 1.4, Microsoft Small Basic 1.2, Microsoft Kodu Game Lab 1.4.64 ve Robomind 6.01 yazılımları incelenmiştir. Çalışmaya Bursa ilinde ortaokulda görev yapan 92 Bilişim Teknolojileri (BT) öğretmeni katılmıştır. Bu yazılımların arayüz tasarımı ve kullanılabilirlik incelemesinde Nielsen’in (2015) sezgisel (heuristic) rehberi esas alınmıştır. Bu rehberin orijinali, araştırma amaçları doğrultusunda düzenlenerek elektronik bir form halinde öğretmenlere iletilmiştir. Araştırma nicel araştırma desenlerinden tekil tarama modeli temel alınarak gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin frekans, ortalama ve yüzdeleri hesaplanıp katılımcıların araştırma konusuna göre fikri yönü incelenmiştir. Araştırmada elde edilen veriler ışığında, programlama öğretiminde yazılım olarak görsel araç kullanımının, öğrenciler için pozitif etkiye sahip olacağı yönünde görüşlere ulaşılmıştır. BT öğretmenleri bu araçların genel itibarıyla ortaokul kademelerine daha uygun olduğu yönünde görüş belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra Small Basic 1.2 yazılımının ortaokulda kullanılabileceği gibi içerdiği kod tabanlı yapı nedeniyle profesyonel dillere daha yakın durduğundan lise kademesinde de yararlanılabileceği ortaya çıkmıştır. Diğer taraftan, katılımcılara göre yazılım hazırlanırken kullanılabilirlik ve tasarım yönlerinin her ikisine de dikkat edilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Görselleştirme araçlarının genel itibarıyla kullanılabilirlik yönlerinin ve tasarımlarının da iyi olduğu, bunlar arasından Robomind 6.01 yazılımının en yüksek düzeyde kullanılabilir olduğu ve tasarım bakımından en az soruna sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Item STEAM alan öğretmenlerinin robotik ve kodlama eğitimi için tasarlanan ters yüz öğrenme ortamına ilişkin görüşleri ve akademik başarıları(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2024-01-30) Bölükbaş, Erkut; Uzun, Adem; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı.; 0000-0003-3358-0964Bu araştırmanın amacı, STEAM alan öğretmenlerinin deneyimlemiş oldukları ters yüz öğrenme yaklaşımı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi ve ters yüz öğrenme yaklaşımının akademik başarıya olan etkisinin incelenmesidir. Araştırma kapsamında ters yüz öğrenme yaklaşımıyla tasarlanmış 42 saatlik eğitimi içeren bir robotik ve kodlama kursu planlanmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu devlet okullarının ortaokul kademesinde görev yapan 3 fen bilimleri, 3 bilişim teknolojileri, 3 teknoloji ve tasarım, 2 matematik öğretmeni olmak üzere toplamanda 11 STEAM alan öğretmeni oluşturmaktadır. Bu araştırmada karma araştırma yöntemlerinden gömülü desen kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verilerinin toplanması için yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmelerde veriler araştırmacı tarafından uzman görüşleri alınarak hazırlanmış olan 5 açık uçlu soru içeren yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Toplanan nitel veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın nicel bölümünde tek grup ön test – son test deneysel desen kullanılmıştır. Nicel verilerin toplanması için STEAM alan öğretmenlerine araştırmacı tarafından geliştirilen, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış 25 soruluk bir başarı testi uygulanmıştır. Araştırmanın nicel verileri SPSS programında yapılan Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın nitel sonuçları incelendiğinde STEAM alan öğretmenlerinin ters yüz öğrenme yaklaşımı ve ters yüz öğrenme yaklaşımının alanlarında kullanılmasına yönelik görüşleri ortaya çıkmıştır. STEAM alan öğretmenlerinin görüşleri incelendiğinde ters yüz öğrenme yaklaşımının avantajlı yönlerinin fazla olduğu, bu yaklaşımın mevcut şartlarda kullanılmasının önündeki engeller kaldırıldığında STEAM alan derslerinde kullanılmasının derslerin verimini artıracağı görüşlerine ulaşılmıştır. Ters yüz öğrenme yaklaşımının bireysel öğrenmeyi desteklediği, hazır bulunuşluğu, öz güveni ve motivasyonu artıracağını ifade eden görüşlerin yanı sıra ters yüz öğrenme yaklaşımının her sınıf seviyesine, her ders ve konuya uygun bir yaklaşım olmadığını, öğretmenlerin sorumluluklarını ve iş yükünü artıracak bir yaklaşım olduğunu belirten görüşlere de ulaşılmıştır. Bununla birlikte STEAM alan öğretmenleri ters yüz öğrenme yaklaşımını kendi eğitim kariyerlerinde de kullanmak istediklerini belirtmişlerdir. Araştırmanın nicel verilerinin analizi sonucunda STEAM alan öğretmenlerinin ön test ve son test başarı puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuç robotik ve kodlama kursunda kullanılan ters yüz öğrenme yaklaşımının etkisini ortaya koymuştur.