Türkiye fındık ihracat talebi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2014-07-24

Authors

Uçar, Ömer

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Uludağ Üniversitesi

Abstract

Türkiye'nin sahip olduğu fındık alanları ve üretim potansiyeli, dünya fındık ticaretinde Türkiye'yi önemli bir ülke haline getirmektedir. Türkiye'de üretilen fındığın büyük bir çoğunluğu dünya piyasalarına ihraç edilirken geri kalan kısmı ise iç piyasada tüketilmektedir. Türkiye, fındık ihracatının önemli bir kısmını belli sayıdaki Avrupa ülkelerine gerçekleştirmektedir. Fındığın önemli bir bölümünün çikolata sanayisinde kullanılması nedeniyle çikolata sanayisinin gelişmiş olduğu özellikle Avrupa ülkeleri, dünya fındık ticaretinde önemli rol oynamaktadırlar. Türkiye'nin fındık ihracat talebini dikkate alan bu çalışmada ihracat için ele alınan ülkeler, ilgili dönem (2001-2011) kapsamında en önemli 7 ülke olarak çalışmaya dahil edilmiştir. Bu ülkelerin Almanya, İtalya, Fransa, Belçika, İsviçre, Polonya ve Hollanda olduğu tespit edilmiştir. Panel veri analizi yöntemi kullanılarak Türkiye için uygun fındık ihracat talep modeli elde edilmeye çalışılmıştır. Bu kapsamda havuzlanmış, sabit ve rastsal etkiler modelleri tahmin edilmiş, uygun model seçimi için ilgili sınamalar ile bu modeller birbirleri ile karşılaştırılmış ve test sonuçlarına göre birim etkili sabit etkiler modeli uygun model olarak seçilmiş ve yorumlanmıştır.
Turkey has the potential of the fields and the production of nuts, Turkey is an important country in the world, makes the nut. Turkey exported to the world markets in the vast majority of hazelnut, while the remainder is consumed in the domestic market. Turkey, an important part of certain number of hazelnut exports to European countries. An important part of the chocolate industry due to the use of hazelnut chocolate industry is advanced especially in European countries are playing an important role in the world of nuts. This study takes into account the demand of Turkey nuts export for export to the countries discussed in the relevant period (2001-2011) has been included in the study as the most important in the context of 7 countries. These countries are Germany, Italy, France, Belgium, Switzerland, Poland and the Netherlands. Panel data analysis using the method of Turkey for hazelnut export demand was to be obtained from the model. In this context, the pooled, random-effects models, fixed and has been estimated, for the appropriate model selection tests with these models, according to the results of the compared with each other, and test the unit as selected the appropriate model and the fixed effects model effective.

Description

Keywords

Fındık, İhracat talebi, Panel veri modelleri, Türkiye, Hazelnut, Export demand, Panel data models, Turkey

Citation

Uçar, Ö. (2014). Türkiye fındık ihracat talebi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.