Target language use in the classroom and its frequency of occurence: Teachers’ and students’ perceptions

Thumbnail Image

Date

2021-08-12

Authors

Özlen, Kazım Özgür

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Bursa Uludağ Üniversitesi

Abstract

Target language use in the classroom has been a popular topic for the field of English Language Teaching for a period of time. However; very few studies have focused on both students’ and teachers’ thoughts and beliefs about TL use frequency of teachers. Likewise, a comparison of students’ and teachers’ beliefs and thoughts about TL use in the classroom have not been examined in detail. Thus, this study aims to reveal how teachers and students consider TL use in the classroom, how often and to what extent teachers use TL from the perspective of both teachers and students. Moreover, the feelings of teachers and students while using TL in the classroom have been determined in the study. Finally, teachers have stated their ideas about the factors affecting their TL use. The study was conducted in Sakarya, Turkey with 21 primary, 77 secondary and 55 high school teachers and 109 primary, 177 secondary, and 259 high school students. Explanatory sequential mixed method research design was used, and quantitative data was gathered from the students and teachers with questionnaires, qualitative data was obtained from both teachers and students with semi-structured interviews. A classroom observation form was filled to identify TL use frequency of teachers as well. According to the results of the study, both teachers and students think that TL use in the classroom is necessary for effective language teaching. However; both of them state that mother tongue should be used while teaching grammar, managing the classroom, and explaining the meanings of the words. Very few significant differences were determined among the variables and the thoughts of teachers and students. TL use frequency of teachers varies according to the usage area of TL. Students think their teachers use TL in the classroom but they want them to use it more frequently. Teachers feel satisfied and happy while using TL, but they feel guilty when don’t use it. Likewise, students feel motivated when they can understand TL but they feel nervous and demotivated when they cannot understand TL. Finally, teachers state that language levels of the students is the most effective factor for TL use in the classroom.
Sınıfta hedef dil kullanımı İngilizce eğitimi alanında uzun zamandır popüler bir konuolarak karşımıza çıkmaktadır. Ancak, öğretmen ve öğrencilerin, öğretmenlerin sınıfta hedef dil kullanım sıklığına dair görüş ve inanışlarına dair oldukça az çalışma bulunmaktadır. Benzer şekilde, öğrenci ve öğretmenlerin sınıfta hedef dil kullanımına dair görüşleri arasındaki anlamlı farklılıklar da detaylıca incelenmemiştir. Bundan dolayı, bu araştırma öğretmenlerin sınıfta hedef dil kullanımına dair görüşlerini, kullanma sıklıklarını ve ne ölçüde kullandıklarını öğretmen ve öğrencilerin bakış açılarına göre ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Ayrıca, sınıfta hedef dil kullanılırken öğretmen ve öğrencilerin nasıl hissettiği de araştırmada belirtilmiştir. Son olarak, öğretmenler sınıfta hedef dil kullanımını etkileyen faktörlere dair görüş bildirmişlerdir. Araştırma, Türkiye’nin Sakarya ilinde bulunan 21 ilkokul, 77 ortaokul ve 55 lise öğretmeni, 109 ilkokul, 177 ortaokul, 259 lise öğrencisinin katılımıyla yapılmıştır. Açımlayıcı sıralı karma yöntem kullanılarak anket vasıtasıyla nicel data, yarı yapılandırılmış görüşmelerle de nitel data toplanmıştır. Öğretmenlerin sınıfta hedef dil kullanım sıklığına dair bilgi sağlayabilmek amacıyla sınıf gözlem formu da araştırmacı tarafından doldurulmuştur. Elde edilen sonuçlara göre, hem öğretmenler hem de öğrenciler etkili bir dil öğretimi için sınıfta hedef dil kullanımının gerekli olduğunu düşünmekteler. Ancak, dilbilgisi öğretilirken, sınıf yönetimi sırasında ve kelimelerin anlamları açıklanırken ana dilin kullanılması gerektiğini düşünüyorlar. Öğretmen ve öğrencilerin sınıfta hedef dil kullanımına dair görüşleri arasında ise çok az anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Öğretmenlerin hedef dil kullanım sıklığı, kullanım alanına göre değişmektedir. Öğrenciler, öğretmenlerinin hedef dili kullandıklarını belirtmekte, anca daha sık kullanmalarını istemektedirler. Öğretmenler hedef dili kullandıklarında tatmin olmuş ve mutlu hissederken, kullanmadıklarında suçlu ve ihanet ediyormuş gibi hissetmekteler. Benzer şekilde, öğrenciler hedef dili anladıklarında motive, anlamadıklarında ise demotive olduklarını ve gergin hissettiklerini belirtmektedirler. Son olarak, öğretmenler sınıfta hedef dil kullanım sıklığını etkileyen en önemli faktörün öğrencilerin seviyesi olduğunu ifade ediyorlar.

Description

Keywords

Target language use, Teachers’ perceptions, Students’ perceptions, TL use frequency, Translanguaging, Code-switching, Hedef dil kullanımı, Öğretmenlerin algısı, Öğrencilerin algısı, Hedef dil kullanım sıklığı, Dil değiştirme

Citation

Özlen, K. Ö. (2021). Target language use in the classroom and its frequency of occurence: Teachers’ and students’ perceptions. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

2

Views

11

Downloads

Search on Google Scholar