Köpük metallerin arkadan çarpma sönümleyici olarak ağır vasıtalarda kullanımının deneysel incelenmesi

Thumbnail Image

Date

2019-05-08

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Bursa Uludağ Üniversitesi

Abstract

Her yıl ağır vasıtalar ve otomobiller arasında vuku bulan kazalar nedeniyle binlerce ölüm dünya çapında kayıt altına alınmaktadır. Bir otomobilin bir kamyonla çarpışması sırasında ortaya çıkan en yüksek risk; otomobil yolcu kabininin kamyonun arkasından altına girerek yolculara ölümcül yaralanmaya yol açmasıdır. Kamyonun sağlam arka koruyucu tasarımı ve bunun geliştirilmesinin dikkate alınması gereken önemli faktörlerden biridir. Bu çalışmada, kaza anında ağır vasıtaların altına girmesine karşı dayanıklılığı arttırmak ve yolcu kabininin hasarını azaltmak için ECE R-58 yönetmeliklerine dayanan yeni bir arka koruyucu cihaz geliştirilmiştir. Avrupa Birliği üye ülkeleri gibi Türkiye de arka koruyucu standart olarak ECE R-58 yönetmeliğini kabul etmiştir. Bu standart ağır taşıtların arka koruyucularına gereken kuvvet miktarlarını tanımlamaktadır. Ayrıca yerden yüksekliği ve arka koruyucunun sahip olması gereken ölçülerini de belirlemektedir. Arka koruyucularda enerji sönümleme için malzeme seçimi ve yapısal tasarımı önemlidir. Bu çalışmada enerji sönümleme davranışına sahip alüminyum köpük ve bal peteği yapı malzemeleri kullanılarak yeni arka koruyucu tasarımda analiz edildi. Analizler 'Sonlu Elemanlar' yazılımı Altair Hyperworks (Radioss) ve Solidworks üzerinde modelleme kullanılarak gerçekleştirildi. Simülasyon sonuçları arka koruyucu cihazının daha iyi mukavemet özelliğine sahip olduğunu ve kazalarda araç yolcularını etkili bir şekilde koruyabildiğini gösterdi.
Every year, thousands of deaths are recorded worldwide due to crashes of small cars with heavy trucks. The highest risk during collision of passengers' car with a truck is the intrusion of passengers' compartment under the heavy truck rear underrun protection device (RUPD) leading to cause fatal injuries to passengers. Design of robust RUPD of truck is one of the significant factors that should be taken into consideration within design and enhancement of truck chassis. In this study, a new rear RUPD based on ECE R-58 regulations is developed to enhance the crashworthiness and reduce passenger compartment intrusion under heavy trucks during accident. Like the European Union, Turkey have accepted the regulation no ECE R-58 as a rear underrun protection standard. This regulation defines the amount of the load of the RUPD that they must be resistant to. Also distance between the RUPD and the ground must have to be and the measurements that they must have to. The choice of material and the structural design are the two major factors for impact energy absorption during a crash. In this study, aluminum foam and honeycomb construction materials as energy absorption behavior were analyzed in the new RUPD design. The Modeling on SOLIDWORKS and analysis was carrying out using Finite Elements software, HYPERWORKS (RADİOSS). The simulation results showed that the RUPD had better strength and was able to effectively protect vehicle occupants in accidents.

Description

Keywords

Arka koruyucu, Alüminyum köpük, Enerji sönümleme, Bal peteği yapı, Hyperwprks, Rear underrun protection device (RUPD), Aluminum foam

Citation

Mohammadi, Q. (2019). Köpük metallerin arkadan çarpma sönümleyici olarak ağır vasıtalarda kullanımının deneysel incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.