Bass Difüzyon Modeli: Türkiye'de akıllı telefon satışlarının öngörülen ortalama pazar payları

Loading...
Thumbnail Image

Date

2020-07-22

Authors

Kara, Melih

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Bursa Uludağ Üniversitesi

Abstract

1960 yıllardan günümüze kadar uzanmış difüzyon modellerinden karma difüzyon modeli olarak adlandırılan Bass Difüzyon Modeli (BDM), literatürde en çok kullanılan modellerden biri olmuştur. Bu model, yenilikçi ve taklitçi adı verilen müşterilerin etkileşiminden hareketle yeni ürünlerin ilk satışlarını öngörmeyi amaçlar. Bu yapılan çalışmada da Türkiye'de satış yapan sekiz firmanın akıllı telefonlarının pazar paylarını dikkate alarak, SEKK tahmin yöntemi ve BDM yardımıyla, çıkarabilecekleri yeni akıllı telefonların pazar payları yüzdelik olarak öngörülmek istenmiştir. Elde edilen veriler ışığında, LG firmasına ait yeni akıllı telefonun piyasada daha uzun kalacağı öngörülmüştür. Taklitçi müşteriler tarafından en çok satın alınacak yeni akıllı telefonun Lenovo markasına, yenilikçi müşteriler tarafından en çok satın alınacak yeni akıllı telefonun da Avea markasına ait öngörülmektedir.
Bass Diffusion model, which is one of the diffusion models dating back to the 1960s, has been one of the most used models in the literature. This model aims to predict the first sales of new products based on the interaction of costumers called innovative and imitators. Made in this study, taking into account the eight companies in the smartphone marker shares selling in Turkey, SEKK Estimation Method and Bass Diffusion using the model, the market share of new smartphones to take off is intended to projected as a percentage. In the light of the data obtained, it is predicted that the new smartphone of LG company wiil remain longer in the market. It is predicted that the new smartphone to be purchased by imitation customers will belong to the Lenovo brand and the new smartphone to be purchased by the innovative customers will belong to the brand Avea.

Description

Keywords

Bass Difüzyon Modeli, Akıllı telefon, Yeni ürün, Yenilikçilik, Bass Diffusion Model, Smart phone, New product, Innovation

Citation

Kara, M. (2020). Bass Difüzyon Modeli: Türkiye'de akıllı telefon satışlarının öngörülen ortalama pazar payları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.