Yayın: Ana dili Arapça olmayan öğrenciler için okuma anlama becerilerinin ölçülmesinde Silsiletu'l-Menheci'l-Âlemi serisi ileri seviye C1, C2 metinlerinin uygunluğu
Dosyalar
Tarih
Kurum Yazarları
Yazarlar
Şeyho, Ammar
Danışman
Güler, İsmail
Dil
Türü
Yayıncı:
Bursa Uludağ Üniversitesi
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Özet
Bu araştırma, ana dili Arapça olmayan öğrencilerin okuma anlama becerilerinin ölçülmesinde Silsiletu'l-Menheci'l-Âlemi serisi ileri seviye metinlerinin uygunluğu incelendiği bir araştırmadır. Araştırmamızın amacı, Silsiletu'l-Menheci'l-Âlemi adlı Arapça eğitim serisinin ileri seviyedeki C1 ve C2 okuma metinlerinin, ileri düzeydeki Arapça öğrenen öğrencilere ne derece uygun olduğunu belirlemeye yönelik bir değerlendirme süreci olarak ele alınmaktadır. Araştırma üç temel bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm, dilsel ve terimsel olarak metin, Arapça eğitimindeki metinlerin doğası, Arapça eğitimindeki metnin önemi, eğitim metinlerinin tasarım ilkeleri ve Arapça eğitiminde metnin temel özelliklerini ele almaktadır. İkinci bölüm, okuma becerisinin tanımı, önemi ve düzeylerini detaylı bir şekilde incelenmektedir. Üçüncü ve son bölüm ise, uygulamaya yöneliktir. Bu bölümde, Silsiletu'l-Menheci'l-Âlemi adlı Arapça eğitim serisinin ileri seviyedeki bazı metinlerini merkeze alarak, bu metinlerin ana dili Arapça olmayan öğrencilerin okuma anlama becerilerini ne ölçüde uygun olduğunu değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Sonuç olarak, bu araştırma, Arapça eğitimine yönelik literatürde önemli bir katkı sağlamayı hedeflemektedir.
This research is a study examining the suitability of advanced level texts of Silsiletu'l-Menheci'l-Âlemi series in measuring the reading comprehension skills of students whose native language is not Arabic. The purpose of our research is to determine the suitability of advanced level C1 and C2 reading texts of the Arabic education series named Silsiletu'l-Menheci'l-Âlemi for advanced level Arabic students as an evaluation process. The research consists of three main parts. The first part deals with the text in terms of language and terminology, the nature of texts in Arabic education, the importance of texts in Arabic education, the design principles of educational texts and the basic characteristics of texts in Arabic education. The second part examines the definition, importance and levels of reading skills in detail. The third and last part is focused on practice. This part focuses on some advanced texts in the Arabic education series called Silsiletu'l-Menheci'l-Âlemi and aims to evaluate the extent to which these articles are suitable for the reading comprehension skills of students whose native language is not Arabic. As a result, this research aims to make a significant contribution to the literature on Arabic education.
This research is a study examining the suitability of advanced level texts of Silsiletu'l-Menheci'l-Âlemi series in measuring the reading comprehension skills of students whose native language is not Arabic. The purpose of our research is to determine the suitability of advanced level C1 and C2 reading texts of the Arabic education series named Silsiletu'l-Menheci'l-Âlemi for advanced level Arabic students as an evaluation process. The research consists of three main parts. The first part deals with the text in terms of language and terminology, the nature of texts in Arabic education, the importance of texts in Arabic education, the design principles of educational texts and the basic characteristics of texts in Arabic education. The second part examines the definition, importance and levels of reading skills in detail. The third and last part is focused on practice. This part focuses on some advanced texts in the Arabic education series called Silsiletu'l-Menheci'l-Âlemi and aims to evaluate the extent to which these articles are suitable for the reading comprehension skills of students whose native language is not Arabic. As a result, this research aims to make a significant contribution to the literature on Arabic education.
Açıklama
Kaynak:
Anahtar Kelimeler:
Konusu
Arapça eğitimi, Okuma anlama becerisi, Okuma anlama becerisi düzeyleri, Silsiletu'l-Menheci'l-Âlemi serisi, Arabic education, Reading comprehension skill, Reading comprehension skill levels, Silsiletu'l-Menheci'l-Âlemi series
