Publication:
Otomobi̇l kabi̇nleri̇ni̇n ısıtılmasında farklı hava yönlendi̇ri̇ci̇leri̇ kullanımının ısıl konfora etki̇si̇

dc.contributor.buuauthorKılıç, Muhsin
dc.contributor.buuauthorAkyol, Ş. Melih
dc.contributor.departmentMühendislik Fakültesi
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliği Bölümü
dc.contributor.orcid0000-0003-2113-4510
dc.contributor.researcheridO-2253-2015
dc.contributor.scopusid57202677637
dc.contributor.scopusid35222918200
dc.date.accessioned2022-02-24T06:52:21Z
dc.date.available2022-02-24T06:52:21Z
dc.date.issued2009
dc.description.abstractIsıl konforu etkileyen çevresel parametreler; iç ortam sıcaklığı, bağıl nemi, ortalama ışınım sıcaklığı ve kişi üzerindeki hava hızlarıdır. Bu çalışmada otomobillerin ısıtma sürecinde farklı hava yönlendiricileri seçimlerinde (konsol üzerindeki 4 hareketli menfezin açık tutulması, ön cam altındaki ve ayak hizasındaki sabit menfezlerin birlikte açık tutulması) sürekli değişen ve kabin içinde düzensiz bir dağılım gösteren ısıl konfor parametrelerinin değişimi deneysel olarak test edilmiş, hazırlanan simülasyon modeli kullanılarak sürücünün çevresi ile ısıl etkileşimi, fizyolojik tepkileri (deri yüzey sıcaklıklarının değişimi) ve ısıl konfor algıları hesaplanmıştır. Deneysel çalışmalarda sürücü üzerinden 11 noktadan ortam hava sıcaklığı, 17 noktadan hava hızı, sürücü koltuğu üzerinde tabandan 0.6 m yükseklikteki noktadan ortalama ışınım sıcaklığı ve sürücü nefes hizasından da bağıl nem ölçümleri alınmıştır. Teorik çalışmada anlık enerji dengesi modeli kullanılarak insan vücudunun 16 bölmeli modeli Matlab-Simulink ortamında hazırlanmıştır. Hazırlanan model literatürden alınan deneysel ölçümlerle karşılaştırılmış ve uyumlu sonuçlar elde edilmiştir. Otomobillerin ısıtma sürecinde yalnız konsol menfezlerinin açık tutulması ile sürücünün ayakları ve baldırları etrafındaki ortam havası yeterince ısınmamıştır. Vücudun menfez çıkış havası ile doğrudan temas eden bölmeleri üzerinde yüksek hava hareketleri oluşmaktadır. Deney başlangıcında düşük ortam sıcaklıklarında yüksek hava hızlarının sürücü üzerinde etkili olması ile özellikle konsol menfez seçiminde sol elden ve sağ koldan taşınımla ısı kayıpları artmış ve bu vücut bölmelerinin deri yüzey sıcaklıkları önemli oranda düşmüştür.
dc.description.abstractEnvironmental parameters affecting the thermal comfort are; air temperature, relative humidity, mean radiant temperature and air velocities on human body segments. At this study, the effects of nonuniform and highly transient thermal comfort parameters were tested experimentally for two ventilation modes (panel vents, windshield and foot vents). With prepared simulation model thermal behavior, physiological reactions (skin temperatures) and thermal sensations of the driver were predicted. In the experiments air temperatures and velocities around the human body segments were measured at I I and 17 different points respectively. Relative humidity measurements were performed from the head region of the driver. In the theoretical studies, dynamic and close loop Matlab-Simulink model of the human body vas developed. In the simulation, the human body separated to 16 body segments to predict local dissatisfactions. The model was justified with the obtained experimental data from the literature. Studies revealed that heating the automobile compartment with panel vents mode air temperature at foot level could not reached desired values. For panel vents mode high air velocities affect driver body segments especially arms and hands owing to exposed vent air directly. This causes considerable temperature decline and low thermal sensations at skin surfaces.
dc.identifier.citationKılıç, M. ve Akyol, Ş. M. (2009). "Otomobi̇l kabi̇nleri̇ni̇n ısıtılmasında farklı hava yönlendi̇ri̇ci̇leri̇ kullanımının ısıl konfora etki̇si̇". Isı Bilimi ve Tekniği Dergisi-Journal of Thermal Science and Technology, 29(1), 25-36.
dc.identifier.endpage36
dc.identifier.issn1300-3615
dc.identifier.issue1
dc.identifier.scopus2-s2.0-84856685792
dc.identifier.startpage25
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/en/download/article-file/399872
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/24620
dc.identifier.volume29
dc.identifier.wos000265902300004
dc.indexed.scopusScopus
dc.indexed.trdizinTrDizin
dc.indexed.wosSCIE
dc.language.isotr
dc.publisherTürk Termal Bilimler Teknolojisi Derneği
dc.relation.journalIsi Bilimi Ve Teknigi Dergisi-Journal of Thermal Science and Technology
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.relation.tubitak105M262
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectHeating
dc.subjectMatlab-Simulink
dc.subjectThermal comfort parameters
dc.subjectVentilation modes
dc.subjectPassenger thermal comfort
dc.subjectThermodynamics
dc.subjectEngineering
dc.subjectAir
dc.subjectAtmospheric humidity
dc.subjectAtmospheric temperature
dc.subjectAutomobile bodies
dc.subjectComputer simulation
dc.subjectHeating
dc.subjectThermal comfort
dc.subjectAir temperature
dc.subjectAir velocities
dc.subjectBody segment
dc.subjectClose loop
dc.subjectComfort parameter
dc.subjectEnvironmental parameter
dc.subjectExperimental data
dc.subjectHeating period
dc.subjectHuman bodies
dc.subjectHuman body segments
dc.subjectMatlab-Simulink
dc.subjectMatlab-Simulink model
dc.subjectMean radiant temperature
dc.subjectPhysiological reactions
dc.subjectRelative humidity measurements
dc.subjectSimulation model
dc.subjectSkin surfaces
dc.subjectSkin temperatures
dc.subjectTheoretical study
dc.subjectThermal behaviors
dc.subjectThermal sensations
dc.subjectVentilation mode
dc.subjectVentilation modes
dc.subjectVents
dc.subjectMatlab-simulink
dc.subjectIsıl konfor parametreleri
dc.subjectMenfez seçimi
dc.subjectIsıtma
dc.subject.scopusThermal Comfort; Air Conditioning; HVAC
dc.subject.wosThermodynamics
dc.subject.wosEngineering, mechanical
dc.titleOtomobi̇l kabi̇nleri̇ni̇n ısıtılmasında farklı hava yönlendi̇ri̇ci̇leri̇ kullanımının ısıl konfora etki̇si̇
dc.title.alternativeThe effects of using different ventilation modes during heating periods of an automobile
dc.typeArticle
dc.wos.quartileQ4
dc.wos.quartileQ4
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentMühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü
local.indexed.atTrDizin
local.indexed.atWOS
local.indexed.atScopus

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
Kılıç_Akyol_2009.pdf
Size:
378.08 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: