Publication:
Theory of mind deficit in adolescents with major depressive disorder

dc.contributor.authorKılıçel, Senay
dc.contributor.authorKılıçel, Oğuzhan
dc.contributor.buuauthorVural, Ayşe Pınar
dc.contributor.departmentTıp Fakültesi
dc.contributor.departmentÇocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Ana Bilim Dalı
dc.contributor.researcheridCEM-2787-2022
dc.contributor.scopusid24437388700
dc.date.accessioned2023-02-06T09:20:36Z
dc.date.available2023-02-06T09:20:36Z
dc.date.issued2019-11-17
dc.description.abstractObjective: This study aims to investigate the two aspects of ToM (social-perceptual and social-cognitive) by comparing patients with major depressive disorder with in adolescents a healthy control group. Methods: The study included 30 adolescent patients with major depression and 31 healthy volunteers matched with patients in terms of age and educational stage. All participants were administered a form for sociodemographic and clinical information and then Kiddie-SADS (Kiddie-Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia), Kovacs Children's Depression Inventory (CDI), The Screen for Child Anxiety Related Disorders (SCARED), Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised (WISC-R), Smarties Test, Ice Cream Van Test, Hinting Test and Eyes Test were performed. Results: ToM deficit was found in patients diagnosed with major depressive disorder. There was a significant difference between the two groups in the parameters of the CDI, SCARED, Ice Cream Van test, Hinting test, and Eyes test. The WISC-R verbal scores of the patients were significantly correlated with the Eyes test. There was a significant relationship between the patients' depression scale for children and the ice cream van test. Conclusion: In addition to the literature, this study showed us that both dimensions of ToM may be impaired in adolescents with major depression.
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmada majör depresif bozukluğu olan ergen hastaları sağlıklı kontrol grubu ile karşılaştırarak zihin kuramının (ZK) iki boyutunu (sosyal-algısal ve sosyal-bilişsel) araştırmak amaçlanmıştır. Yöntem: Majör depresyonu olan 30 ergen hasta ve yaş ve eğitim düzeyi olarak uyumlu 31 sağlıklı gönüllü çalışma kapsamına alındı. Tüm katılımcılara Sosyodemografik ve Klinik Bilgi Formu verildi ve ardından Kiddie-SADS (Duygusal Bozukluklar ve Şizofreni için Çocuk Programı), Kovacs Çocuk Depresyon Envanteri, Çocukluk Kaygılarına İlişkin Bozukluklar Ekranı, Wechsler İstihbarat Çocuk Gözden Geçirilmiş (WISC-R), Smarties Testi, Dondurma Van Testi, Renklendirme Testi ve Göz Testi için ölçek uygulandı. Bulgular: Majör depresif bozukluğu olan hastalarda zihin kuramı eksikliği bulundu. Kovacs Çocuk Depresyon Envanteri, Çocukluk Kaygılarına İlişkin Bozukluklar Ekranı, Dondurmalı Kamyon Testi, İma Testi ve Gözler Testlerin sonuçları açısından her iki grubun arasında anlamlı farklılık vardı. Hastaların WISC-R sözel sonuçları ile Gözler test sonuçları arasında anlamlı korelasyon vardı. Hastaların Kovacs Çocuk Depresyon Envanteri ile Dondurmalı Kamyon test sonuçları arasında anlamlı ilişki vardı. Sonuç: Bu çalışma alan yazına ek olarak bize majör depresyonu olan ergenlerde ZK'nın iki boyutunun da bozulabileceğini göstermiştir.
dc.identifier.citationKılıçel, Ş. vd. (2020). "Theory of mind deficit in adolescents with major depressive disorder". Anadolu Psikiyatri Dergisi, 21(2), 158-164.
dc.identifier.endpage164
dc.identifier.issn1302-6631
dc.identifier.issue2
dc.identifier.scopus2-s2.0-85078549423
dc.identifier.startpage158
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.5455/apd.53279
dc.identifier.urihttps://alpha-psychiatry.com/en/theory-of-mind-deficit-in-adolescents-with-major-depressive-disorder-13945
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/30852
dc.identifier.volume21
dc.identifier.wos000504004100006
dc.indexed.wosSCIE
dc.language.isoen
dc.publisherCumhuriyet Üniversitesi
dc.relation.collaborationSanayi
dc.relation.journalAnadolu Psikiyatri Dergisi
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsychiatry
dc.subjectTheory of mind
dc.subjectAdolescent
dc.subjectMajor depressive disorder
dc.subjectFalse belief
dc.subjectPeople
dc.subjectSchizophrenia
dc.subjectAttribution
dc.subjectZihin kuramı
dc.subjectErgen
dc.subjectMajör depresif bozukluk
dc.subject.emtreeAdolescent
dc.subject.emtreeAnxiety disorder
dc.subject.emtreeArticle
dc.subject.emtreeChild
dc.subject.emtreeClinical article
dc.subject.emtreeComparative study
dc.subject.emtreeControlled study
dc.subject.emtreeDSM-5
dc.subject.emtreeDSM-IV
dc.subject.emtreeEye examination
dc.subject.emtreeFemale
dc.subject.emtreeHinting Test
dc.subject.emtreeHuman
dc.subject.emtreeIce cream van test
dc.subject.emtreeInterview
dc.subject.emtreeKovacs children’s depression inventory
dc.subject.emtreeMajor depression
dc.subject.emtreeMale
dc.subject.emtreeMental deficiency
dc.subject.emtreeMental function assessment
dc.subject.emtreeSchedule for affective disorders and schizophrenia
dc.subject.emtreeSchizophrenia
dc.subject.emtreeScoring system
dc.subject.emtreeWechsler intelligence scale for children
dc.subject.scopusTheory of Mind; Schizophrenia; Emotion Recognition
dc.subject.wosPsychiatry
dc.titleTheory of mind deficit in adolescents with major depressive disorder
dc.title.alternativeMajör depresif bozukluğu olan ergenlerde zihin kuramı bozukluğu
dc.typeArticle
dc.wos.quartileQ4
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentTıp Fakültesi/Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Ana Bilim Dalı
local.indexed.atScopus
local.indexed.atWOS

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
Vural_vd_2020.pdf
Size:
283.99 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: