Publication:
Paul Feyerabend Felsefesi’nde bilim-devlet-özgürlük ilişkisi

dc.contributor.advisorYılmaz, Muhsin
dc.contributor.authorTemiz, Gül
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.contributor.departmentFelsefe Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentSistematik Felsefe Bilim Dalı
dc.contributor.orcid0000-0002-6457-9942
dc.date.accessioned2023-10-26T07:00:57Z
dc.date.available2023-10-26T07:00:57Z
dc.date.issued2023-07-25
dc.description.abstractBu tez çalışmasının amacı Feyerabend’ın, Anarşist Bilgi Kuramı adı altında bilime ve bilimsel metotlara yönelik eleştirilerinin tartışılmasıdır. Feyerabend’a göre bilim, diğer alanlar üzerinde başat konumdaymış gibi algılanmaktadır ve bu da bilim dışı geleneklerin kendilerini ortaya koyabilmelerinin önünde duran bir engeldir. Aynı zamanda devlet tarafından desteklenen bilim, bir zamanlar Kilise ile mücadelede önemli görevler üstlenmişken; ilerleyen süreçte adeta kilise işlevi kazanmıştır. Bilimin bu konumu Feyerabend’a göre bilimi bir ideoloji haline getirmekte ve bilimsel metodun yegane metot olduğu görüşü yaygınlaşmaya başlamaktadır. Bu durumun değişmesi ve diğer geleneklere yaşam hakkı tanınması için Feyerabend devlet ve bilimin birbirinden ayrılması gerektiği konusunda ısrar eder. Çünkü bilim, iktidar ilişkilerinin bir parçası olduğunda esas görevi olan insanlığa hizmet etmekten uzak düşmesinin yanında, bireylerin özgür seçimler yapabilmelerinin de önünde duran bir engel oluşturmaktadır.
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to discuss Feyerabend's criticisms of science and scientific methods under the name of Anarchist Theory of Knowledge. According to Feyerabend, science is perceived as having a dominant position over other fields, and this is an obstacle for non-scientific traditions to reveal themselves. At the same time, state - supported science, once played an important role in the fight against the Church; In the following process, it almost gained the function of a church. According to Feyerabend, this position of science makes science an ideology and the view that the scientific method is the only method is becoming widespread. Feyerabend insists that the state and science must be separated from each other in order for this situation to change and other traditions to be allowed to live. Because when science is a part of power relations, it not only stays away from serving humanity, which is its main duty, but also creates an obstacle in front of individuals to make free choices.
dc.format.extentVII, 84 sayfa
dc.identifier.citationTemiz, G. (2023). Paul Feyerabend Felsefesi’nde bilim-devlet-özgürlük ilişkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/34583
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectBilim
dc.subjectFeyerabend
dc.subjectDevlet
dc.subjectİktidar
dc.subjectİdeoloji
dc.subjectGelenek
dc.subjectÖzgürlük
dc.subjectScience
dc.subjectState
dc.subjectPower
dc.subjectIdeology
dc.subjectTradition
dc.subjectFreedom
dc.titlePaul Feyerabend Felsefesi’nde bilim-devlet-özgürlük ilişkisi
dc.title.alternativeThe relationship between of science-state-free in Paul Feyerabend's Philosophy
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü/Felsefe Ana Bilim Dalı/Sistematik Felsefe Bilim Dalı

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
Gül_Temiz.pdf
Size:
648.18 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: