Publication:
“Resmî” ve “resmî olmayan” İslâm tartışması: Sovyet Orta Asyasında tasavvuf

dc.contributor.authorGross, Jo-Ann
dc.contributor.buuauthorTek, Abdurrezzak
dc.contributor.departmentİlahiyat Fakültesi
dc.date.accessioned2020-12-11T08:34:54Z
dc.date.available2020-12-11T08:34:54Z
dc.date.issued2004
dc.descriptionBu makale, “The Polemic of “Official” and “Unofficial” Islam: Sufism in Soviet Central Asia” adıyla, Islamic Mysticism Contested, (ed. Frederick De JongBernd Radtke, Leiden 1999) adlı eserin 45-67 sayfaları arasında yayımlanmıştır.
dc.description.abstractSovyet Orta Asyası’nda tasavvufa yönelik muhalif tutumların artması meselesi “resmî” ve “resmî olmayan” İslâm’ın varlığıyla ilgili değildir. Hiç kuşkusuz İslâm, devlet destekli resmî kurumsal bir çerçevenin dışında varlığını sürdürmüştür. Bunun da ötesinde bu konu, Sovyet Orta Asyası’nda farklı Müslüman topluluklar arasında uygulanmış olması açısından “resmî olmayan” İslâm anlayışının politik yapısı ile İslâm’ın sosyal realitesi arasında bir ilişkiye dayanmaktadır. Bütün bunların ötesinde, Sovyet dönemindeki tasavvufla ilgili anlayışımız yeniden değerlendirilmesi gereken bir konudur. Sovyet döneminde tasavvufa karşı muhalefet hakkındaki bu kısa çalışmada incelenen konu üç şeyi yansıtmaktadır: Rusların emperyalist kültürel üstünlük teorilerinin mirası ve Rusya’daki Müslüman halkı asimle etme çabaları ile oluşturulmaya çalışılan Sovyet imparatorlukları; Sovyetlerin din karşıtı politikası ve Sovyet İslâm’ı ideolojisi.
dc.description.abstractThe issue in appraising oppositional attitudes to Sufism in Soviet Central Asia is not whether “official” and “unofficial” Islam existed; Islam, undeniably, existed outside the official state-sponsored institutional framework. The issue, rather, is the relationship between the political construction of the concept “unofficial” Islam, and the social reality of Islam as practiced among the diverse Muslim communities in Soviet Central Asia. Our understanding of Sufism in the Soviet period, moreover, is a subject in need of reevaluation. The discourse examined in this brief study concerning the opposition to Sufism in the Soviet period is a reflection of three things: the legacy of Russian imperialist theories of cultural superiority and attempts to assimilate the Muslim peoples into the Russian, and then, Soviet empires; Soviet antireligious policy; and the ideology of Soviet Islam.
dc.identifier.citationGross, J. A. (2004). "“Resmî” ve “resmî olmayan” İslâm tartışması: Sovyet Orta Asyasında tasavvuf". çev. Abdurrezzak Tek. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13(1), 279-301.
dc.identifier.endpage301
dc.identifier.issn1301-3394
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage279
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/143879
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/14417
dc.identifier.volume13
dc.language.isotr
dc.publisherUludağ Üniversitesi
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectResmî ve resmî olmayan İslam
dc.subjectTasavvuf
dc.subjectSovyet Orta Asyası
dc.subjectOfficial and unofficial Islam
dc.subjectSufism
dc.subjectSoviet Central Asia
dc.title“Resmî” ve “resmî olmayan” İslâm tartışması: Sovyet Orta Asyasında tasavvuf
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentİlahiyat Fakültesi

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
13_1_14.pdf
Size:
298.41 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: