Publication:
Telekomünikasyon sektöründe örgütsel bağlılık: Sosyo-demografik faktörler ve güç mesafesi boyutunda Afganistan-Türkiye analizi

dc.contributor.advisorSaraç, Mehlika
dc.contributor.authorTinmes, Mohammad Asim
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentYönetim ve Organizasyon Bilim Dalı
dc.contributor.orcid0000-0002-5378-9485
dc.date.accessioned2022-05-12T13:24:56Z
dc.date.available2022-05-12T13:24:56Z
dc.date.issued2022-01-24
dc.description.abstractÖrgütlerin hayatta kalabilmeleri rekabet avantajı yaratmalarına bağlıdır. Bu avantajın yaratılmasında en önemli faktörlerden biri örgütün sahip olduğu insan kaynağıdır. Bu açıdan örgüte bağlı, örgütün kimliğini benimsemiş başka bir deyişle örgütün genel amaçlarını kendi kişisel amacıymış gibi gören insan kaynağına sahip olmak çok önemlidir. Bu konu örgütsel bağlılık teorisiyle değerlendirilmektedir. Meyer ve Allen’in araştırmasına göre örgütsel bağlılık (Duygusal bağlılık, Devam bağlılığı ve Normatif bağlık) olmak üzere üç temel boyutta ele alınmaktadır. Bugün sanayi devriminin beşinci aşamasına girerken, iletişim ülkelerin büyümesinde önemli ve değerli bir rol oynamakta olup telekomünikasyon sektörü önemli bir yere sahiptir. Bilindiği kadarıyla bu sektör önemli olduğu kadar personel devir hızı da bir o kadar yüksek olan bir sektördür. Bu nedenle bu çalışmada Telekomünikasyon sektöründe örgütsel bağlılık sosyal-demografik faktörler ve güç mesafesi boyutu açısından duygusal ve normatif bağlılık boyutuna yönelik Afganistan- Türkiye analizi amaçlanmıştır. Bu hedefe yönelik Türkiye ve Afganistan’daki telekomünikasyon çalışanlarına çevrimiçi bir anket yoluyla ulaşılmıştır. Toplanan veriler, veri toplama sürecinin sonunda Yapısal Eşitlik Modellemesi kullanılarak analiz edilmiştir. Önerilen araştırma modelinde YEM analizi değerlendirilerek analiz sonucunda Türkiye açısından eğitimin, duygusal bağlılık ve kıdemin normatif bağlılık üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu ve Afganistan açısından ise cinsiyetin ve güç mesafesinin normatif bağlılık üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu bulunmuştur
dc.description.abstractThe survival of organizations depends on creating a competitive advantage. One of the most important factors in creating this advantage is the human resource of the organization. In this perspective, it is very important to have human resources that are committed to the organization, adopt the identity of the organization, in other words, see the general goals of the organization as their own personal goals. This issue is evaluated with the theory of organizational commitment. According to Meyer and Allen's research, organizational commitment is addressed in three basic dimensions: Affective commitment, Continuance commitment and Normative commitment. On the other hand, as we enter the fifth stage of the industrial revolution, communication plays an important and valuable role in the growth of countries and the telecommunication sector has an important place. As far as it’s known, this sector is important as well as a sector with a high personnel turnover rate. Therefore, in this study, Afghanistan-Turkey analysis of affective and normative commitment dimension in terms of social-demographic factors and power distance dimension of organizational commitment in telecommunication sector is aimed. Telecommunication workers in Turkey and Afghanistan towards this goal were reached through an Online survey. The collected data were analyzed using Structural Equation Modeling at the end of the data collection process. In the proposed research model, the SEM analysis was evaluated and as a result of the analysis, it was found that education, affective commitment and seniority had a significant effect on normative commitment in Turkey. Gender and power distance had a significant effect on normative commitment in Afghanistan.
dc.format.extentXI, 85 sayfa
dc.identifier.citationTinmes, M. A. (2022). Telekomünikasyon sektöründe örgütsel bağlılık: Sosyo-demografik faktörler ve güç mesafesi boyutunda Afganistan-Türkiye analizi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/26439
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectÖrgütsel bağlılık
dc.subjectTelekomünikasyon sektörü
dc.subjectDuygusal bağlılık
dc.subjectNormatif bağlılık
dc.subjectGüç mesafesi
dc.subjectOrganizational commitment
dc.subjectAffective commitment
dc.subjectNormative commitment
dc.subjectTelecommunication sector
dc.subjectPower distance
dc.titleTelekomünikasyon sektöründe örgütsel bağlılık: Sosyo-demografik faktörler ve güç mesafesi boyutunda Afganistan-Türkiye analizi
dc.title.alternativeOrganizational commitment in telecommunication sector: Socio-demographic factors and Afghanistan-Turkey analysis in power distance dimension
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü/İşletme Ana Bilim Dalı/Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
Mohammad_Asim_Tinmes.pdf
Size:
1.05 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: