Yayın:
Araç geliştirme sürecinde algılanan kaliteye mühendislik yaklaşımı

Küçük Resim

Akademik Birimler

Kurum Yazarları

Yazarlar

Ertan, Rukiye

Danışman

İlhan, Emel Ünlükal

Dil

Yayıncı:

Bursa Uludağ Üniversitesi

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Özet

Algılanan kalite, müşterinin bir ürün hakkında henüz bilgisi çok kısıtlıyken algıladığı kalite seviyesidir. Müşterinin ürün hakkında bilgisi kısıtlı olduğu için, ürünün ilk izleniminin çok iyi olması istenir. Müşteri algısını içerdiği için soyut bir kavram olarak ele alınabilir. Bu çalışma, soyut bir kavram olan algılanan kalitenin otomotivde ölçülebilir metriklere dönüştürülmesini amaçlamıştır. Bu amaçla, araç kapıları, otomotivde algılanan kaliteye mühendislik yaklaşımı sergilemek üzere örnek parça olarak seçilmiştir. Araç kapıları, açılıp kapanma, güvenlik ve estetik gibi çok boyutlu görevler üstlenir. Araç gövdesine bağlantıları sadece menteşeler ve kilit ile yapılmasına rağmen, aracın üzerinde sanki gövde ile kapılar tek parçaymış gibi uyum göstermesi beklendiği için özellikle kapılar üzerinde çalışılacak parça olarak seçilmiştir. İlk bölümde algılanan kalite kavramı ele alınırken, ikinci bölümde detaylı literatür araştırması ile otomotivde algılanan kalite kavramı, araç kapıları fonksiyonel ve estetik isterler, araç kapılarının açma kapama enerjisinin hesaplanması gibi konular ele alınarak araç kapılarında algılanan kalite beklentilerinin listelenmesi ile bölüm tamamlanmıştır. Üçüncü bölümde ise, kapılarda açma kapama hoşnutluğu için kayar kapılarda açma kapama kolu müşteri beklentilerinden tasarıma kadar ele alınmıştır. Bu alanda, algılanan kalitenin tasarıma girdi sağlanması hedeflenmiştir. Müşteri odaklı (KFG, Kano) modelleri yanı sıra, istatiksel yöntemler (Taguchi, Pugh matris) kullanılarak rijit bir tasarımı amaçlanmıştır. Paralel olarak, üçüncü bölümde, kapıların açma kapama enerjisinin hesaplanması için, araç üzerinden alınan ölçümlere yer verilmiştir. Dördüncü bölümde ise, araç kapılarının enerji hesaplamaları için bulunan bulgular tartışılmıştır. Pearson analizi yapılarak etkenler analiz edilmiş ve akabinde regresyon analizi ile bir model önerilmiştir. Bu çalışmaların doğrulanması ile son olarak, algılanan kalitenin modellenmesi ve optimizasyonuna odaklanılmıştır. Bu çalışma, otomotiv özelinde algılanan kalitenin tasarım aşamasından ele alınması için bir rehber olmakla beraber, farklı sektörlere de uygulanabilir.
Perceived quality refers to the level of quality a customer senses about a product when they still have very limited information about it. As the customer’s knowledge is restricted at this stage, perceived quality is crucial. This study aims to transform the initial concept of perceived quality into measurable metrics in the automotive industry. For this purpose, vehicle doors were selected as a case study component to demonstrate an engineering approach to perceived quality in automotive applications. Vehicle doors perform multidimensional functions such as opening and closing, ensuring safety, and providing aesthetic appeal. Although they are connected to the vehicle body only through hinges and locks, they are expected to align seamlessly with the body as if they were a single piece—making them a particularly relevant focus for this study. The first section discusses the concept of perceived quality. In the second section, a detailed literature review explores perceived quality in the automotive context, expectations from vehicle doors, and the calculation of door opening and closing energy. This section concludes with a list of perceived quality expectations for vehicle doors. In the third section, the focus shifts to sliding doors, examining the opening and closing handle from customer expectations to design. The goal here is to incorporate perceived quality as an input into the design process. In addition to customer-focused models (KFG, Kano), statistical methods (Taguchi, Pugh matrix) are used to achieve a robust design. In parallel, this section also includes measurements taken from the vehicle to calculate the energy required to open and close the doors. The fourth section discusses the findings from the energy calculations of vehicle doors. A Pearson analysis is conducted to examine the influencing factors, followed by a regression analysis to propose a model. With the validation of these studies, the final focus is on results of the study. While this study serves as a guide for addressing perceived quality from the design phase in the automotive industry, it is also applicable to other sectors.

Açıklama

Kaynak:

Anahtar Kelimeler:

Konusu

Perceived quality, Vehicle doors, Opening and closing energy, Sliding doors, Algılanan kalite, Araç kapıları, Açma kapama enerjisi, Kayar kapılar

Alıntı

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

17

Views

4

Downloads