Publication:
İç ve dış dişli çarklarda meydana gelen yüzey basınçlarının ve deformasyonların incelenmesi

dc.contributor.buuauthorGüllü, Emin
dc.contributor.buuauthorYılmaz, Tufan Gürkan
dc.contributor.departmentMühendislik Fakültesi
dc.contributor.departmentMakina Mühendisliği Bölümü
dc.contributor.orcid0000-0003-3772-7871
dc.contributor.researcheridV-6153-2017
dc.contributor.scopusid6507314567
dc.contributor.scopusid57194528723
dc.date.accessioned2023-03-02T11:50:28Z
dc.date.available2023-03-02T11:50:28Z
dc.date.issued2017-01-22
dc.description.abstractDişli çarkların diş kırılmasından daha çok, şiddetli aşınmalar yüzünden kullanılmaz bir hale geldikleri bilinen bir durumdur. Aşınma, birbirlerini kavrayan diş yüzeyleri arasındaki yüksek yüzey basıncı sebebiyle oluşan deformasyonlar neticesinde oluşur. O halde oluşan elastik deformasyonların, plastik sınıra yaklaşma miktarlarının tespit edilmesi dişli çark gibi makine elemanları için oldukça önemlidir. Çalışma bu yüksek yüzey basınçlarının hesabı ve sebep olduğu deformasyon üzerinedir. Dişli çarklarda oluşan bu basınçlar Hertz basınçları olarak adlandırılmaktadır. Dişli temas yüzeyindeki basınç ve elastik deformasyon dağılımını elde etmek için elastisite teorisi kullanılarak önce temas boyutları bulunmuş daha sonra temas noktasında aktarılan moment etkisi ile oluşan kuvvetin oluşturduğu basınç ve deformasyon dağılımı elde edilmiştir. Geliştirilen bilgisayar programı sayesinde, modül, kavrama açısı, çevrim oranı ve profil kaydırma faktörü değiştirilmek suretiyle, bunların dişli çarklarda oluşan Hertz basınç ve temas deformasyonları üzerine etkileri incelenmiştir. İncelemelerde aktarılan momentin artması ile Hertz basınç ve deformasyonlarının dış ve iç dişli çarklarda arttığı görülmüştür. Dış dişli çarklarda modül ve çevrim oranının artması Hertz basınç ve deformasyonlarını azaltmaktadır. İç dişli çarklarda ise modülün artması ile Hertz basınç ve deformasyonları azalırken, çevrim oranının artması ile Hertz basınç ve deformasyonları artmaktadır.
dc.description.abstractIt is well-known fact that gears are damaged from severe wear more than tooth breaking. The reason of wear is elastic deformation which is occurred by high contact pressure between gears. Therefore, determination of contact pressure and elastic deformation is rather significant. Contact pressure is called Hertz pressure in gears. Distribution of pressure and deformation and cylindrical contact area is obtained by using elasticity theory. With developed program, the effects of module, pressure angle, profile shifting and gear ratio on Hertz pressure and elastic deformation are investigated. When transmitted moment is increased, Hertz pressure and elastic deformation are increased in both external and internal gears. However; gear ratio and module increase, Hertz pressure and elastic deformation decrease in external gears. In internal gears effect of module is similar to external gears; while gear ratio increases Hertz pressure and deformation increase as distinct from external gears.
dc.identifier.citationGüllü, E. ve Yılmaz, T. G. (2017). ''İç ve dış dişli çarklarda meydana gelen yüzey basınçlarının ve deformasyonların incelenmesi''. Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, 32(2), 585-591.
dc.identifier.endpage591
dc.identifier.issn1300-1884
dc.identifier.issn1304-4915
dc.identifier.issue2
dc.identifier.scopus2-s2.0-85020489437
dc.identifier.startpage585
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17341/gazimmfd.322185
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/gazimmfd/issue/29913/322185
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/31304
dc.identifier.volume32
dc.identifier.wos000403942800028
dc.indexed.scopusScopus
dc.indexed.wosSCIE
dc.language.isotr
dc.publisherGazi Üniversitesi
dc.relation.journalJournal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectEngineering
dc.subjectExternal spur gear
dc.subjectHertz pressure
dc.subjectInternal spur gear
dc.subjectContact stress-analysis
dc.subjectHelical gear
dc.subjectDeformation
dc.subjectElastic deformation
dc.subjectSpur gears
dc.subjectGears
dc.subjectContact pressures
dc.subjectCylindrical contacts
dc.subjectElasticity theory
dc.subjectHigh contact pressures
dc.subjectInternal gear
dc.subjectPressure angles
dc.subjectProfile shifting
dc.subjectSurface pressures
dc.subjectDış dişli çark
dc.subjectİç dişli çark
dc.subjectHertz basınçları
dc.subjectDeformasyon
dc.subject.scopusTeeth; Rattle; Fused Teeth
dc.subject.wosEngineering, multidisciplinary
dc.titleİç ve dış dişli çarklarda meydana gelen yüzey basınçlarının ve deformasyonların incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of surface pressure and elastic deformation on external and internal spur gear
dc.typeArticle
dc.wos.quartileQ3
dc.wos.quartileQ3
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentMühendislik Fakültesi/Makina Mühendisliği Bölümü
local.indexed.atTrDizin
local.indexed.atWOS
local.indexed.atScopus

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
Güllü_Yılmaz_2017.pdf
Size:
512.4 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: