Publication: Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının tükenmişlik düzeyleri
Date
Authors
Küçüksüleymanoğlu, Rüyam
Authors
Advisor
Language
Type
Publisher:
Anı Yayıncılık
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Problem Durumu: Son yıllarda hem örgüt hem de çalışanların önündeki en önemli tehditlerden biri mesleki tükenmişliktir. Üniversite öğretim elemanları karşılaştıkları güçlükler nedeniyle her geçen gün daha fazla tükenmektedirler. Bu nedenle üniversite öğretim elemanlarının çeşitli değişkenlere göre tükenmişlik düzeylerini belirlemek gerekmektedir. Araştırmanın Amacı: Bu çalışmanın amacı Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesinde görev yapan öğretim elemanlarının mesleki tükenmişliklerini cinsiyet, medeni durum, yaş, alan, çalışma süresi, akademik unvan, ÜDS/ KPDS puanlarına göre duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı boyutlarındaki tükenmişlik düzeylerini belirlemektir. Araştırmanın Yöntemi: Araştırma betimsel bir çalışma olup veri toplama aracı olarak “Maslach Mesleki Tükenmişlik Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Toplama Formu” uygulanmıştır. Örneklem 106 öğretim elemanından oluşmaktadır. Toplanan veriler Mann-Whitney U analizi ile çözümlenmiştir. Bulgular: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğretim elemanlarının cinsiyet ve medeni durum değişkenleri dikkate alındığında kadınların ve bekar öğretim elemanlarının daha yüksek tükenmişlik yaşadığı, tüm alt boyutlarda 21-30 yaş grubu arasındaki öğretim elemanlarının daha fazla tükendikleri saptanmıştır. Çalıştıkları alanlara göre öğretim elemanlarının tükenmişlik düzeyleri farklılıklar gösterirken, çalışma süresine göre hiçbir alt boyutta istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmamıştır. Akademik unvan incelendiğinde tüm alt boyutlarda araştırma göre duygusal tükenme alt boyutunda ÜDS/KPDS dil sınavlarından 50 den daha düşük ve 50-64 arası puan alanlar daha yoğun bir tükenmişlik yaşamaktadırlar. Öneriler: Öğretim elemanları tükenmişliklerine neden olan faktörler konusunda bilinçlendirilmelidirler. Öğretim elemanlarına stres yönetimi, motivasyon, iletişim, kriz yönetimi gibi konularda düzenli olarak hizmet içi eğitim verilmelidir.
Problem Statement: As burn out syndrome is one of the most important problems for the organizations while they are performing their activities, it seen necessary to determine the burnout levels of university academic staff due to different variables. Purpose: The purpose of the study was to investigate burn out levels of Uludag University Education Faculty academic staff on exhaustion, depersonalization and personel accomplishment subscales according to sex, marital status, age, field of study, experience, academic title, UDS/KPDS (Foreign Language Test) grade variables. Method: The study was a descriptive one in which the data were collected with "Maslach Burnout Inventory" and "Personal Information Gathering Form". The sample of the study was 106 academic staff. Data were analyzed by Mann Whitney U test. Findings: Findings show that exhaustion, depersonalization and personel accomplishment subscales scores differ according to sex, marital status, age, field of study, experience, academic title, UDS/KPDS (Foreign Language Test) grade variables. Recommendations: Academic staff should be trained about the factors of their burn out and in service training about motivation, stres management, communication and crisis management should be given to them to overcome their burn out syndrome.
Problem Statement: As burn out syndrome is one of the most important problems for the organizations while they are performing their activities, it seen necessary to determine the burnout levels of university academic staff due to different variables. Purpose: The purpose of the study was to investigate burn out levels of Uludag University Education Faculty academic staff on exhaustion, depersonalization and personel accomplishment subscales according to sex, marital status, age, field of study, experience, academic title, UDS/KPDS (Foreign Language Test) grade variables. Method: The study was a descriptive one in which the data were collected with "Maslach Burnout Inventory" and "Personal Information Gathering Form". The sample of the study was 106 academic staff. Data were analyzed by Mann Whitney U test. Findings: Findings show that exhaustion, depersonalization and personel accomplishment subscales scores differ according to sex, marital status, age, field of study, experience, academic title, UDS/KPDS (Foreign Language Test) grade variables. Recommendations: Academic staff should be trained about the factors of their burn out and in service training about motivation, stres management, communication and crisis management should be given to them to overcome their burn out syndrome.
Description
Source:
Keywords:
Keywords
Tükenmişlik, Eğitim fakültesi, Öğretim elemanı, Education faculty, Burn out, Academic staff
Citation
Küçüksüleymanoğlu, R. (2007). "Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının tükenmişlik düzeyleri". Avrasya Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(28), 101-112.