Publication:
Tekerlek içi motorlu elektrikli bir aracın aktif süspansiyon sisteminin PID ve bulanık mantık tabanlı kontrolü

dc.contributor.buuauthorToksoy, Mustafa Tayyip
dc.contributor.buuauthorYıldız, Ahmet
dc.contributor.departmentMühendislik Fakültesi
dc.contributor.departmentOtomotiv Mühendisliği Bölümü
dc.contributor.orcid0000-0003-4517-2490
dc.contributor.orcid0000-0001-5434-4368
dc.date.accessioned2021-06-03T06:20:43Z
dc.date.available2021-06-03T06:20:43Z
dc.date.issued2020-10-27
dc.description.abstractBu çalışmada tekerlek içi motorlu elektrikli bir aracın aktif süspansiyon sistemleri PID ve Bulanık Mantık denetleyicileri ile kontrol edilmiş ve performansları karşılaştırılmıştır. Doğrusal olmayan süspansiyon yaylarının kullanıldığı ve sürücü modeli ile birlikte 14 serbestlik derecesine sahip modelin hareket denklemleri çıkarılarak Matlab/Simulink ortamında çözdürülmüştür. Daha sonra PID ve Bulanık Mantık yöntemleri yardımı ile tam taşıt modelinde aktif süspansiyon sistemlerinin kontrolü gerçekleştirilmiş ve elde edilen sonuçları kontrolcü olmadan çıkan simülasyon sonuçları ile karşılaştırılmıştır. Çalışmada kontrolcü tasarımına yönelik Bulanık Mantık yönteminin hesaplama metodu, buna ait hata oranı ve hata oranının grafikleri, PID kontrolcü tasarımı, hesaplamaları ve sonuçları sunulmuştur. Sonuçta, her iki kontrolcü ile elde edilen verilerin kontrolcü olmadan elde edilenlere göre titreşim genliğini büyük oranda düşürdüğü ve ayrıca Bulanık Mantık ile yapılan kontrolün daha iyi sonuçlar verdiği gözlemlenmiştir.
dc.description.abstractIn this study, active suspension systems of an electric vehicle with in-wheel motor are controlled with PID and Fuzzy Logic controllers and their performances are compared. The equations of motions are drived by using the 14 degrees of freedom model with nonlinear suspension springs and the driver model and solved in Matlab / Simulink environment. Then, control of active suspension systems in full vehicle model is performed with the help of PID and Fuzzy Logic methods and the obtained results are compared with the simulation outcomes without a controller. The calculation method of the Fuzzy Logic method for controller design, the related error rate and error rate graphs, PID controller design, calculations and results are presented. As a result, it is observed that the data obtained with both controllers decrease the vibration amplitude significantly compared to the ones obtained without the controller and also the control performed with Fuzzy Logic gives better results.
dc.identifier.citationToksoy, M. T. ve Yıldız, A. (2020). "Tekerlek içi motorlu elektrikli bir aracın aktif süspansiyon sisteminin PID ve bulanık mantık tabanlı kontrolü". Uludağ Üniversitesi Mühendislik Dergisi, 25(3),1373-1390.
dc.identifier.endpage1390
dc.identifier.issn2148-4147
dc.identifier.issn2148-4155
dc.identifier.issue3
dc.identifier.startpage1373
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1268705
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17482/uumfd.789019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/20208
dc.identifier.volume25
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Mühendislik Dergisi / Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPID
dc.subjectAraç
dc.subjectSüspansiyon
dc.subjectElektirkli
dc.subjectMantık
dc.subjectBulanık
dc.subjectFuzzy
dc.subjectSuspension
dc.subjectVehicle
dc.subjectElectrical
dc.subjectLogic
dc.titleTekerlek içi motorlu elektrikli bir aracın aktif süspansiyon sisteminin PID ve bulanık mantık tabanlı kontrolü
dc.title.alternativePID and fuzzy logic based control of the active suspension system of an electric vehicle with in-wheel motor
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentMühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği Bölümü

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
25_3_16.pdf
Size:
1.52 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: