Yayın: Otomotiv endistrisinde kullanılan bileşenlerinin yorulma dayanımın incelenmesi
Dosyalar
Tarih
Kurum Yazarları
Yazarlar
Youssouf, Abakar Hamid
Danışman
Işık, Yahya
Dil
Türü
Yayıncı:
Bursa Uludağ Üniversitesi
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Özet
Tezin amacı makine parçaları, araç parçaları veya yapı elemanların kullanım esnasında sürekli olarak tekrarlanan gerilmeler ve bu gerilmelerin gittikçe tekrarlanmasıyla genellikle yüzeyde bir çatlama oluşumu ve ardından da kopma meydana gelmektedir. Bu sebepten kullanılan bileşenlerin yorulma olayı ve tespiti yaparak incelenecektir. Bu çalışmada otomotiv endüstrisinde kullanılan bileşenlerin yorulma dayanımı, yorulma türleri ve kontrol mekanizmaları bazı örnekler ile incelenecektir. Bunun yanı sıra yorulmayı etkileyen faktörler ve yorulma olayı ve tespiti, inceleme sırasında örnek olarak alınan numunenin (parça) katı modeli SolidWorks üzerinde tasarlanıp gerekli yorulma analizi ve Optimizasyonu yapılması için hypermesh(Altair Simlab) Optistruct kullanarak analizi ve Optimizasyonu gerçekleşecek. Elde edilen sonuçlara göre durum tespiti yapıp yorumlanır ve gerekli çözüm önerileri bulunacaktır.
The aim of the thesis is that the stresses that are constantly repeated during the use of machine parts, vehicle parts or structural elements and the gradual repetition of these stresses usually cause cracking on the surface and then rupture. Therefore, the fatigue event and detection of the components used will be examined. In this study, the fatigue strength, fatigue types and control mechanisms of the components used in the automotive industry will be examined with some examples. In addition, the factors affecting fatigue and the fatigue event and detection will be designed on SolidWorks, the solid model of the sample (part) taken as a sample during the examination and the analysis and optimization will be performed using Hypermesh (Altair Simlab) Optistruct to perform the necessary fatigue analysis and optimization. According to the results obtained, the situation will be determined and interpreted and the necessary solution suggestions will be found.
The aim of the thesis is that the stresses that are constantly repeated during the use of machine parts, vehicle parts or structural elements and the gradual repetition of these stresses usually cause cracking on the surface and then rupture. Therefore, the fatigue event and detection of the components used will be examined. In this study, the fatigue strength, fatigue types and control mechanisms of the components used in the automotive industry will be examined with some examples. In addition, the factors affecting fatigue and the fatigue event and detection will be designed on SolidWorks, the solid model of the sample (part) taken as a sample during the examination and the analysis and optimization will be performed using Hypermesh (Altair Simlab) Optistruct to perform the necessary fatigue analysis and optimization. According to the results obtained, the situation will be determined and interpreted and the necessary solution suggestions will be found.
Açıklama
Kaynak:
Anahtar Kelimeler:
Konusu
Yorulma davranışı, HyperMesh, Yorulma analizi, Optimizasyon, Fatigue behavior, Fatigue analysis, Optimization
