Yayın:
Genç futbolcularda non-dominant bacak antrenmanı öncesi uygulanan imgeleme çalışmasının bilateral transfer yoluyla bacak asimetrisi üzerine etkisinin incelenmesi

Küçük Resim

Akademik Birimler

Kurum Yazarları

Yazarlar

Uyaroğlu, Faruk

Danışman

Vardar, Tonguç

Dil

Yayıncı:

Bursa Uludağ Üniversitesi

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Özet

2000 yıldan daha uzun süre önce Çin’de başladığına dair kanıtlar bulunan futbol, dünya çapında çok sayıda katılımcısı bulunan ve erken yaşlarda başlanılan popüler bir takım sporudur. Defans, orta saha, forvet ve kaleci gibi farklı görevlerin yer aldığı futbolda koşma, top sürme, pas verme ve şut atma gibi temel teknikler oldukça önemlidir. Bununla birlikte futbolda, oyuncular her iki ayakla top sürmeli, pasvermeli ve top kontrolü gerçekleştirmelidir. Dominant (Baskın) ve non-dominant (Baskın olmayan) ayakların kullanılması futbolda alt ekstremitelere yönelik bilateral (İki taraflı) ve unilateral (Tek taraflı) beceri antrenmanlarının önemi artmıştır. Belirli bir becerinin karşı el veya bacakla öğrenildikten sonra tek el veya bacakla daha kolay öğrenilebilmesi olarak tanımlanan bilateral transfer (İki taraflı aktarım), bacak asimetrisi üzerinde olumlu etkiler göstermektedir. Zihinsel antrenman kavramı, 1960-1970’li yıllarda Almanca kaynaklarda yer almış ve motor becerinin zihinsel olarak alıştırmalarının yapılması olarak tanımlanmıştır. Zihinsel antrenman kavramına bağlı olarak imgeleme, genel olarak psikolojide özel olarak da uygulamalı spor psikolojisinde kişilerin duygusal, zihinsel ve davranışsal gelişimlerinde ve bunlarla ilgili problemlerin çözümünde kullanılan önemli araçlardan biri olarak görülmektedir. Bu çalışmada, genç erkek futbolcularda non-dominant bacak antrenmanı öncesi uygulanan imgeleme çalışmasının futbolda top sürme, top sektirme ve pas/şut tekniklerinin bilateral transfer yoluyla bacak asimetrisi üzerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. 14-15 yaş (2009-2010 doğumlu) toplam 36 gönüllü katılımcının yeraldığı çalışmada, 1. grup imgeleme ve non-dominant bacak antrenman grubu (n=12),2. grup video imgeleme ve non-dominant bacak antrenman grubu (n=12), 3. grup ise kontrol grubudur (n=12). 1 ve 2. gruba en az bir gün ara verilerek 4 hafta, haftada 2gün 20 dakika imgeleme uygulaması ve 20 dakika non-dominant bacak antrenmanı uygulanmıştır. 3. grup ise ısınma, ana bölüm ve soğuma bölümlerinden oluşan günlük antrenmanlarına devam etmiştir. Bulgular değerlendirildiğinde Grup 1 ve Grup 2’nindominant bacak top sürme sonuçlarında anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Bununla birlikte Grup 1 ve Grup 2’nin dominant bacak duvara pas verisinde de anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Dominant bacak şut testinde Grup 1 ve Grup 2’ninverisinde anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Ayrıca Grup 2’nin non-dominant bacak şut testi verisinde anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Sonuç olarak genç futbolcularda non-dominant bacak antrenmanı öncesi uygulanan imgeleme çalışması dominant bacak top sürme, pas ve şut beceri gelişimine katkı sağlamaktadır. Bununla birlikte genç futbolcularda non-dominant bacak antrenmanı öncesi uygulanan video imgeleme çalışması futbol becerileri üzerinde daha etkili olmaktadır. Bu sonuçlara bağlı olarak profesyonel veya amatör futbol kulüplerinin altyapı kategorilerinde haftada en az iki defa olmak üzere imgeleme çalışmasıyla birleştirilen non-dominant bacak antrenmanı yapılması gerekli görülmektedir.
Football, which has evidence that it started in China more than 2000 years ago,is a popular team sport that has many participants around the world and is started at anearly age. Basic techniques such as running, dribbling, passing and shooting are veryimportant in football, where different duties such as defender, midfiel der, forward andgoalkeeper are involved. However, in football, players must dribble, pass and control the ball with both feet. The use of dominant and non-dominant feet has increased theimportance of bilateral and unilateral skill training for the lower extremities in football.Bilateral transfer, defined as a certain skill being learned more easily with one hand orleg after being learned with the opposite hand or leg, has positive effects on legasym metry. The concept of mental training appeared in German sources in the 1960 sand 1970s and was defined as mental practice of motor skills. Depending on theconcept of mental training, imagery is seen as one of the important tools used inpsychology in general and in applied sports psychology in particular, in the emotional,mental and behavioral development of people and in solving related problems. In this study, it was aimed to examine the effect of the imagery exercise applied before non-dominant leg training on young male football players on the leg asymmetry ofdribbling, bouncing and passing/shooting techniques in football through bilateraltransfer. In the study, which included a total of 36 volunteer participants aged 14-15 (born in 2009-2010), the 1st group was the imagery and non-dominant leg traininggroup (n=12), the 2nd group was the video imagery and non-dominant leg training group (n=12), the third group is the control group (n=12). Groups 1 and 2 were given20 minutes of imagery practice and 20 minutes of non-dominant leg training, 2 days aweek, for 4 weeks, with at least one day break. The third group continued their dailytraining consisting of warm-up, main part and cool-down parts. When the findings were evaluated, a significant difference was found in the dominant leg dribbling resultsof Group 1 and Group 2 (p<0.05). However, a significant difference was found in thedominant leg wall pass data of Group 1 and Group 2 (p<0.05). A significant differencewas found in the data of Group 1 and Group 2 in the dominant leg shooting test (p<0.05). Additionally, a significant difference was found in the non-dominant legshooting test data of Group 2 (p<0.05). As a result, the imagery exercise applied beforenon-dominant leg training in young football players contributes to the development ofdominant leg dribbling, passing and shooting skills. However, video imagery exerciseapplied before non-dominant leg training in young football players is more effectiveon their football skills. Depending on these results, it is deemed necessary to perform non-dominant leg training combined with imagery work at least twice a week in theinfrastructure categories of professional or amateur football clubs.

Açıklama

Kaynak:

Anahtar Kelimeler:

Konusu

Futbol, Non-dominant bacak, Dominant bacak, İmgeleme, Beceri öğrenimi, Football, Non-dominant leg, Dominant leg, Imagery, Skill learning

Alıntı

Uyaroğlu, F. (2024). Genç futbolcularda non-dominant bacak antrenmanı öncesi uygulanan imgeleme çalışmasının bilateral transfer yoluyla bacak asimetrisi üzerine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

47

Views

44

Downloads