Publication: Üni̇versi̇te öğrenci̇leri̇ni̇n i̇yi̇ oluş düzeyleri̇ni̇n duygusal yeme ve çocukluk çağı travmaları açısından i̇ncelenmesi̇
Date
Authors
Authors
Öztürk, Nazmiye Nagihan
Advisor
Kabakçı, Ömer Faruk
Language
Type
Publisher:
Bursa Uludağ Üniversitesi
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı üniversite öğrencilerinin duygusal yeme davranışlarının çocukluk çağı travmaları ve iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada, genel araştırma yöntemlerinden ilişkisel araştırma modeli kullanılmıştır. Çalışma grubuna alınan katılımcıları örneklemede ölçüt Türkiye’deki bir özel veya devlet üniversitesinde lisans programına devam ediyor olmaktır. Veri toplama araçları olarak Duygusal Yeme Ölçeği, Çocukluk Çağı Ruhsal Travma Ölçeği ve PERMA İyi Oluş Ölçeği kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS 26 istatistik paket programı kullanılmıştır. Bu süreçte betimsel istatistiklerin yanı sıra bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenler üzerindeki yordayıcı etkilerini belirlemek amacıyla çoklu doğrusal regresyon analizleri yapılmıştır. Ayrıca, değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek için Pearson korelasyonu hesaplanmıştır. Sonuç olarak, duygusal yeme davranışı ve çocukluk çağı travmasının iyi oluş düzeyi üzerinde yordayıcı etkisi olduğu bulunmuştur. Duygusal yeme, çocukluk çağı travması, iyi oluş düzeyinin; yaş, cinsiyet, anne-baba eğitim durumu, aile gelir düzeyi ve ebeveyn tutumları açısından değişkenlik gösterdiği tespit edilmiş olup tartışma kısmında bu bulgulara yer verilmiştir.
The main purpose of this research is to examine the relationship between university students' emotional eating behaviors, childhood traumas and well-being levels. In the research, the relational research model, one of the general research methods, was used. The criterion for sampling the participants included in the study group is to be attending an undergraduate program at a private or state university in Turkey. Emotional Eating Scale, Childhood Psychological Trauma Scale and PERMA Well-Being Scale were used as data collection tools. SPSS 26 statistical package program was used to analyze the quantitative data. In this process, in addition to descriptive statistics, multiple linear regression analyzes were conducted to determine the predictive effects of independent variables on dependent variables. Additionally, Pearson correlation was calculated to determine relationships between variables. As a result, emotional eating behavior and childhood trauma were found to have a predictive effect on the level of well-being. Emotional eating, childhood trauma, level of well-being; It has been determined that the results vary in terms of age, gender, parental education level, family income level and parental attitudes, and these findings are included in the discussion section.
The main purpose of this research is to examine the relationship between university students' emotional eating behaviors, childhood traumas and well-being levels. In the research, the relational research model, one of the general research methods, was used. The criterion for sampling the participants included in the study group is to be attending an undergraduate program at a private or state university in Turkey. Emotional Eating Scale, Childhood Psychological Trauma Scale and PERMA Well-Being Scale were used as data collection tools. SPSS 26 statistical package program was used to analyze the quantitative data. In this process, in addition to descriptive statistics, multiple linear regression analyzes were conducted to determine the predictive effects of independent variables on dependent variables. Additionally, Pearson correlation was calculated to determine relationships between variables. As a result, emotional eating behavior and childhood trauma were found to have a predictive effect on the level of well-being. Emotional eating, childhood trauma, level of well-being; It has been determined that the results vary in terms of age, gender, parental education level, family income level and parental attitudes, and these findings are included in the discussion section.
Description
Source:
Keywords:
Keywords
Duygusal yeme, Çocukluk çağı travmaları, İyi oluş, Childhood traumas, Emotional eating, Well-being