Publication:
Çocuklar için bellek testinin 14-16 yaş arası çocuklarda cinsiyet farklılıkları ve zeka testleri ile ilişkisi

dc.contributor.advisorKılıç, Ayda Tekok
dc.contributor.authorKuyucuklu, Işıl
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.contributor.departmentPsikoloji Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentGelişim Psikolojisi Bilim Dalı
dc.date.accessioned2020-02-27T06:25:48Z
dc.date.available2020-02-27T06:25:48Z
dc.date.issued2005-02-23
dc.description.abstractBu çalışmanın iki ana amacı vardır. Birincisi, bellek performansında cinsiyet etkisinin incelenmesidir. İkincisi amaç ise ergenlerde bellek performansı ile zeka düzeyleri arasındaki ilişki örüntülerini ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla yapılan çalışmanın ömeklem grubunu , Bursa’daki farklı okullardan , yaşlan 14 ile 16 arasında değişen 42’si kız, 48’i erkek toplam 90 ergen oluşturmaktadır. Deneklerin belleklerini değerlendirebilmek amacıyla Çocuklar için Bellek Ölçeği (ÇBÖ), zeka düzeylerini değerlendirebilmek amacıyla da Wechsler Çocuklar için Zeka Testi geliştirilmiş formu (WISC-R) uygulanmıştır. Sonuçlar, hipotezlerle uyumlu olarak kızların kelime çiftleri, kelime listeleri ve aile resimleri alt testlerinde erkeklerle karşılaştınldığında daha yüksek performans elde ettiklerini göstermektedir. Görsel-mekansal bellek görevlerinde ise anlamlı cinsiyet farkına rastlanmamıştır. Araştırmanın ikinci bölümünde bellek performansı ile zeka düzeyleri karşılaştınlmıştır. Bellek performansı ile zeka düzeylerindeki ilişkiye bakıldığında sonuçlar, birçok bellek alanı ile WISC-R’ın hemen hemen tüm bölümleri arasında yüksek değerde korelasyon olduğunu göstermiştir.
dc.description.abstractThere were two main goals of the present study (1) the possible sex differences in the memory performance; (2) the relationship between memory perfomance and intelligence level in adolescents. The sample consisted of a total of 90 adolescents, 42 females and 48 males ages between 14 to 16 years. The subjects were selected from five different high schools located in the city of Bursa. Children's Memory Scale (CMS) and Weschler Intelligence Scale for Children Revised version (WISC-R) were used to asses memory and intelligence respectively. Results revealed that the females outperformed in some of the verbal memory tasks (e.g.; word pairs and words lists) compared to males as hypothesized. However there were no significant sex differences in visual-spatial test performances. In addition the correlational analyses pointed out the significant and powerful positive relationships between memory performance and the intelligence level. The results were discussed in the light of theoretical perspectives and empirical evidence. The future prospect of these type of reserach was also evaluated.
dc.format.extentXI, 86 sayfa
dc.identifier.citationKuyucuklu, I. (2005). Çocuklar için bellek testinin 14-16 yaş arası çocuklarda cinsiyet farklılıkları ve zeka testleri ile ilişkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/9378
dc.language.isotr
dc.publisherUludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectBellek
dc.subjectMemory
dc.subjectIntelligence
dc.subjectAdolescence
dc.subjectSex differences
dc.subjectVerbal memory
dc.subjectZeka
dc.subjectErgenlik
dc.subjectCinsiyet farklılıkları
dc.subjectSözel bellek
dc.titleÇocuklar için bellek testinin 14-16 yaş arası çocuklarda cinsiyet farklılıkları ve zeka testleri ile ilişkisi
dc.title.alternativeSex differences in children`s memory scale and the relationship between memory performance and intelligence among 14-16 year old adolescents
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü/Psikoloji Ana Bilim Dalı/Gelişim Psikolojisi Bilim Dalı

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
160855.pdf
Size:
9.78 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: