Yayın:
Oksijen ile zenginleştirilmiş emme havasının LPG yakıtlı buji ateşlemeli bir motorun performans ve egzoz emisyonları üzerindeki etkilerinin araştırılması

dc.contributor.advisorErkuş, Barış
dc.contributor.authorÇiçek, Ali
dc.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsü
dc.contributor.departmentOtomotiv Mühendisliği Ana Bilim Dalı
dc.date.accessioned2019-11-08T20:45:53Z
dc.date.available2019-11-08T20:45:53Z
dc.date.issued2018-04-24
dc.description.abstractBu çalışmada, LPG dönüşümü yapılmış bir buji ateşlemeli motorun emme havasının saf oksijen ile zenginleştirilmesiyle motorun performans (efektif güç ve moment) ve egzoz emisyonları (HC, CO, CO2, NOx) üzerine etkileri incelendi. Bu amaçla yapılan testler iki aşamada yapıldı. Bunlar %50 gaz kelebeği konumunda ve %100 gaz kelebeği konumunda yapılan testlerdir. Önce LPG yakıtı kullanılarak %50 gaz kelebeği konumunda 2000, 2500, 3000, 3500 ve 4000 devirlerde ilave oksijensiz referans deneyler yapıldı. Sonra her bir devir için ayrı ayrı olmak üzere 1,2-1,4-1,6-1,8 barda oksijen emme havasına ilave edilerek testler yapılmıştır (atmosfer havası ortalama 1 bar alınmıştır). Daha sonra %100 gaz kelebeği testleri için öncelikle her devirde referans testleri yapıldı. Fakat %100 gaz kelebeği konumu için oksijen ilavesi için sadece 1,2 bar oksijen ilavesi kullanıldı. Son olarak tüm sonuçlar incelendi. Elde edilen sonuçlar ile efektif verim ve efektif özgül yakıt tüketimi hesaplanarak diğer sonuçlarla birlikte değerlendirmeler yapıldı. LPG yakıtını alternatif yakıt olarak kullanan bir motorun emme havasına ilave oksijen verilmesiyle motor performansı ve egzoz emisyonları üzerindeki etkilileri ortaya konuldu.
dc.description.abstractIn this work, suction air of spark ignition engine which its LPG transformation has been made, with the oxygen enrichment, effect on engine' performance (effective power & momentum) and exhaust emissions (HC, CO, CO2, NOx) have been analyzed. Within this purpose, tests have been made in two stages. These are the test which have been made on %50 throttle position and %100 throttle position. Reference experiments without oxygen have been made first by using LPG fuel, on %50 throttle with 2000, 2500, 3000, 3500, 4000 car cycle. Then, for each car cycle, for each cycle, on 1,2-1,4-1,6-1,8 bar, tests have been done by being added into oxygen intake air (atmosphere air is calculated as 1 bar approximately). And then, for %100 gas throttles tests, especially on each car cycle, reference experiments have been done but for the %100 gas throttle position, for oxygen intake, only 1,2 bar oxygen insertion has been done. Finally, all results have been analyzed. With all results which have been gained, effective output and effective specific fuel consumption has been evaluted with all other results after having been calculated. Effects on engine performance and exhaust emission have been put by inserting oxygen into an engine suction air which has been used as alternative fuel.
dc.format.extentIX, 69 sayfa
dc.identifier.citationÇiçek, A. (2018). Oksijen ile zenginleştirilmiş emme havasının LPG yakıtlı buji ateşlemeli bir motorun performans ve egzoz emisyonları üzerindeki etkilerinin araştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/1487
dc.language.isotr
dc.publisherUludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectOksijen
dc.subjectLPG
dc.subjectBuji ateşlemeli motor
dc.subjectEgzoz emisyonları
dc.subjectMotor performansı
dc.subjectOxygen
dc.subjectLPG
dc.subjectSpark ignition engine
dc.subjectExhaust emissions
dc.subjectEngine performance
dc.titleOksijen ile zenginleştirilmiş emme havasının LPG yakıtlı buji ateşlemeli bir motorun performans ve egzoz emisyonları üzerindeki etkilerinin araştırılması
dc.title.alternativeInvestigation of the effects of oxygen enriched intake air on performance and exhaust emissions of a LPG fueled spark ignition engine
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsü/Otomotiv Mühendisliği Ana Bilim Dalı

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim
Ad:
504235.pdf
Boyut:
2.95 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Açıklama

Lisanslı seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Placeholder
Ad:
license.txt
Boyut:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama