Yayın:
Otizmli çocuklara aşamalı yardımla çizelge kullanım becerilerinin kazandırılmasında tablet bilgisayar çizelge programının etkililiği

dc.contributor.authorTunalı, Volkan
dc.contributor.buuauthorEliçin, Özge
dc.contributor.departmentEğitim Fakültesi
dc.contributor.departmentÖzel Eğitim Bölümü
dc.contributor.scopusid56052280000
dc.date.accessioned2022-12-21T07:35:43Z
dc.date.available2022-12-21T07:35:43Z
dc.date.issued2016-01-23
dc.description.abstractTablet bilgisayarlar otizmli çocukların eğitimlerinde sıklıkla kullanılmaktadır. Araştırmalar, tablet bilgisayarın dâhil edildiği eğitim uygulamalarının otizmli çocukların hedef becerileri kazanmaları üzerinde olumlu etkiler yarattığını göstermektedir. Bu araştırmada otizmli çocuklara çizelge kullanımının öğretiminde tablet bilgisayar kullanımının etkililiği değerlendirilmiştir. Araştırmaya yaşları 5-7 arasında değişen otizmli üç erkek öğrenci katılmıştır. Araştırmada tek denekli araştırma modellerinden denekler arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkeni tablet bilgisayar aracılığı ile sunulan aşamalı yardımla öğretim, bağımlı değişkeni ise deneklerin çizelge kullanım becerisini edinme durumlarıdır. İzleme ve genelleme oturum verileri, öğretim oturumları sonlandıktan 7, 14 ve 21 gün sonra toplanmıştır. İzleme oturumları her üç denek için %100 performansla sonuçlanmıştır. Genelleme bulgularında ise deneklerden birinin %90 ve diğer ikisinin %100 düzeyinde performans sergiledikleri görülmüştür. Araştırma bulguları, deneklerin çizelge kullanım becerilerini edinme, sürdürme ve genellemelerinde tablet bilgisayar aracılığı ile sunulan aşamalı yardımla öğretimin etkili olduğunu göstermektedir. Ayrıca, araştırmada deneklerin öğretmenlerinden uygulamaya ilişkin görüş alınmıştır. Araştırmanın sosyal geçerlik verilerini oluşturan bu görüşler araştırma bulgularını destekler niteliktedir.
dc.description.abstractTablet computers are frequently used in the education of children with autism. Studies show that educational activities involving tablet computers have positive effects on the acquisition of target skills by children with autism. In this research, the effectiveness of the use of tablet computers in teaching children with autism to use schedules was evaluated. Three male students of ages 5 to 7 diagnosed with autism participated in the research. A single-case multiple-probe-design-across-participants was used in the research. Independent variable of the research was the education provided via tablet computers using the graduated guidance technique, and the dependent variable was the acquisition of schedule-following skill. Follow-up and generalization data were collected on the 7th, 14th, and 21st days after the teaching sessions ended. Follow-up sessions were completed with 100% performance for all three subjects. Generalized correct responses were found 90% for one subject, and 100% for the other two. The results indicated that the subjects acquired, maintained, and generalized the schedule-following skills after the teaching sessions completed. In addition, the teachers of the subjects were asked their opinions about the application. These opinions that form the social validity data of the research support the research findings.
dc.identifier.citationEliçin, Ö. ve Tunalı, V. (2016). "Otizmli çocuklara aşamalı yardımla çizelge kullanım becerilerinin kazandırılmasında tablet bilgisayar çizelge programının etkililiği". Eğitim ve Bilim-Education and Science, 41(183), 29-46.
dc.identifier.doi10.15390/EB.2016.5358
dc.identifier.endpage46
dc.identifier.issn1300-1337
dc.identifier.issue183
dc.identifier.scopus2-s2.0-84958719424
dc.identifier.startpage29
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.15390/EB.2016.5358
dc.identifier.urihttp://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5358
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/29999
dc.identifier.volume41
dc.identifier.wos000370997900003
dc.indexed.scopusScopus
dc.indexed.trdizinTrDizin
dc.indexed.wosSSCI
dc.language.isotr
dc.publisherTürk Eğitim Derneği
dc.relation.collaborationYurt içi
dc.relation.journalEğitim ve Bilim-Education and Science
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectEducation & educational research
dc.subjectAutism
dc.subjectActivity schedules
dc.subjectGraduated guidance
dc.subjectTablet computers
dc.subjectSocial-interaction skills
dc.subjectScript-fading procedure
dc.subjectSpectrum disorders
dc.subjectTeaching-children
dc.subjectLeisure skills
dc.subjectStudents
dc.subjectInstruction
dc.subjectEngagement
dc.subjectIntervention
dc.subjectIndependence
dc.subject.scopusAutism Spectrum Disorder; Autism; Asperger Syndrome
dc.subject.wosEducation & educational research
dc.titleOtizmli çocuklara aşamalı yardımla çizelge kullanım becerilerinin kazandırılmasında tablet bilgisayar çizelge programının etkililiği
dc.title.alternativeEffectiveness of tablet computer use in achievement of schedule-following skills by children with autism using graduated guidance
dc.typeArticle
dc.wos.quartileQ4
dc.wos.quartileQ4
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Fakültesi/Özel Eğitim Bölümü
local.indexed.atTrDizin
local.indexed.atWOS
local.indexed.atScopus

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim
Ad:
Eliçin_Tunalı_2016.pdf
Boyut:
1006.57 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Açıklama

Lisanslı seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Placeholder
Ad:
license.txt
Boyut:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama