Publication:
Okulöncesi eğitimi almış ilköğretim 2. kademe 7. sınıf öğrencilerinin resim derslerindeki başarı durumu

dc.contributor.advisorYalman, Bedri
dc.contributor.authorYekta, Müjgan
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.contributor.departmentGüzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentResim İş Eğitimi Bilim Dalı
dc.date.accessioned2020-02-13T05:51:37Z
dc.date.available2020-02-13T05:51:37Z
dc.date.issued2005
dc.description.abstractBu araştırma, okul öncesi eğitimi almış, ilköğretim 2.kademeye devam eden 7. sınıf öğrencilerinin resim derslerindeki başarılarını belirlemek üzere hazırlanmıştır. Okul öncesi dönemde alınan eğitimin, ilköğretim 2.kademe resim-iş dersi adı altında verilen sanat eğitimindeki başarıya olan etkisi saptanmaya çalışılmıştır. Araştırma, 2003-2004 öğretim yılı bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Seçkisiz küme örneklem yöntemi ile Bursa ili merkez üç ilçeden (Nilüfer, Osmangazi, Yıldırım) yedişer okul olmak üzere, toplamda 21 okul seçilmiştir. Bu ilköğretim okullarının 2.kademe 7. sınıflarındaki öğrencilerden 220 kişi, 110 okul öncesi eğitimi alan ve 110 okul öncesi eğitimi almayan olarak iki gruba ayrılmıştır. Oluşturulan okul öncesi eğitimi alan ve okul öncesi eğitimi almayan gruplardan tesadüfi olarak birer renkli resim çalışması alınarak araştırmacı tarafından hazırlanan gözlem formundaki maddelere göre incelenmiş ve aralarında fark olup olmadığı belirlenmiştir. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde okul öncesi eğitimi alan ve okul öncesi eğitimi almayan öğrencilerin cinsiyet dağılımları, okul öncesi eğitimi alan öğrencilerin hangi kurumlarda ve kaç yıl süre ile okul öncesi eğitimi aldıklarının belirlendiği maddeler yer almaktadır. İkinci bölümde okul öncesi eğitimi alan ve okul öncesi eğitimi almayan öğrencilerden alınan resimleri incelemek amacıyla fiziksel özellikler, tasarım elemanları ve ilkelerinin kullanılmasını, yaratıcılık ve türlerini, teknik kullanımı ve sanat yönelimlerini belirlemeye yönelik maddelere yer verilmiştir. Gözlem formu verileri değerlendirildiğinde, okul öncesi eğitimin en çok 1 yıl süreyle (%53) ve ana sınıflarında (%51) alındığı ortaya çıkmıştır. Resimlerin incelendiği bölümde, okul öncesi eğitimi alan ve okul öncesi eğitimi almayan öğrenci gruplarının verileri karşılaştırılmış ve okul öncesi eğitimi alan grup lehine bir sonuç çıkmıştır. Bu sonuca göre, oku öncesi dönemde alınan eğitimin, geçen yedi yıllık araya rağmen, ilköğretim 2.kademedeki resim dersi başarısında olumlu etkisi olduğu belirlenmiştir.
dc.description.abstractThis study is designed to determine the drawing course performance of the Grade-7 students in the step 2 of primary education, who have received preschool education, as well as to determine the effect of the preschool education on the fine art education given under the name of drawing-workshop course in the step 2 of primary education. The study was carried out in spring semester of the instruction year 2003-2004. From each three districts of Bursa (Nilüfer, Osmangazi, Yıldırım) 7 schools, total of 21 schools, were selected, using randomized group sampling method. 220 grade-7 students were distributed into 2 groups, 110 as who have received preschool education, and other 110 as who haven’t received preschool education. Color drawings were collected from each student in the two groups, which were studied and compared according to the articles in the observation form prepared by the researcher. Data collection method used in the study consisted of two parts. The first part included articles for the determination of gender range of each two groups and, of school name and duration of preschool education of the students in the who have received preschool education. The second part included articles for the determination of physical properties, drawing of design elements and principles, creation and class, technique and artistic orientation of the art works collected from the each two groups. Assessment of the observation form demonstrated that the preschool education was received at most for 1 year duration (53%) and in nursery schools in primary education schools(51%). In the second part of the observation form, the data collected from each two groups were compared and the result obtained was in favor of stdents who have received preschool education. According to this result, despite the pass over seven years, it was determined that preschool education has a positive effect on the performance of the drawing course given at the step 2 of primary education.
dc.format.extentXII, 128 sayfa
dc.identifier.citationYekta, M. (2005). Okulöncesi eğitimi almış ilköğretim 2. kademe 7. sınıf öğrencilerinin resim derslerindeki başarı durumu. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/8700
dc.language.isotr
dc.publisherUludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectResim-iş dersi
dc.subjectOkulöncesi dönem
dc.subjectOkulöncesi eğitimi
dc.subjectSanat eğitimi
dc.subjectDrawing-workshop course
dc.subjectPreschool period
dc.subjectArt education
dc.subjectPreschool education
dc.titleOkulöncesi eğitimi almış ilköğretim 2. kademe 7. sınıf öğrencilerinin resim derslerindeki başarı durumu
dc.title.alternativeDrawing course performance of grade-7 students in the step 2 of primary education, who have received preschool education
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü/Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı/Resim İş Eğitimi Bilim Dalı

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
188276.pdf
Size:
6.38 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: