Yayın: Yaratıcı drama yönteminin müzelerde kullanılması: Merinos Tekstil Sanayi Müzesi örneği
Dosyalar
Tarih
Kurum Yazarları
Yazarlar
Altun, Yahya
Danışman
Helvacı, Ayhan
Dil
Türü
Yayıncı:
Bursa Uludağ Üniversitesi
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Özet
Sanatın eğitim alanında kullanılabileceği görüşleri Antik Yunan dönemine kadar uzanabilmektedir. Günümüzde yaratıcı drama yöntemi her ne kadar başlı başına ayrı bir disiplini oluşturuyor olsa da tiyatro sanatının ögelerini içerisinde barındırıyor olması ve eğitim alanında işlevsel olarak kullanılmasıyla sanatın eğitim alanında kullanılması görüşleriyle ortak noktada buluşabilmektedir. Yaratıcı drama yöntemi birçok farklı alanda kullanılabildiği gibi müzelerde de kullanılabilmektedir. Çağdaş müzecilik anlayışı ile müzeler yalnızca eserlerin depo edildiği, korunduğu, sergilendiği yerler olmanın ötesine geçme isteğiyle eğitim işlevini de üstlenmiştir. Müze eğitimi alanında kullanılan yöntemlerden birisi de yaratıcı drama yöntemidir. Çağdaş müzeciliğin hem müzenin kendisini daha canlı ve uğranılmak istenilen yerler kılma isteği hem de müze ve ziyaretçi arasında etkileşim-iletişim kurma isteği müze ve yaratıcı drama arasındaki bağları kuvvetlendirmiştir. Bu araştırmada müze ve yaratıcı drama arasındaki ilişkiler araştırılırken Bursa’da bulunan Merinos Tekstil Sanayi Müzesi’nin yaratıcı drama atölye planları incelenmiş ve atölyelerin uygulanış sürecinde gözlemler yapılarak yaratıcı drama yönteminin kullanılmasının klasik bir müze gezisinden farklı olarak müze ziyaretçisine yaşayarak, deneyimleyerek, etkileşim içerisinde gerçekleşen bir öğrenme deneyimini sağlayabildiği sonuçlarına ulaşılmıştır.
The idea that art can be used in the field of education dates back to Ancient Greece. Although the creative drama method today constitutes a separate discipline in itself, the fact that it incorporates elements of theatrical art and is used functionally in education aligns it with the views supporting the use of art in education. The creative drama method can be used in many different fields, including museums. With the understanding of contemporary museology, museums have taken on an educational role in addition to being places where artworks are stored, preserved, and exhibited. One of the methods used in the field of museum education is the creative drama method. The desire of contemporary museology to make museums more lively and appealing places, as well as to establish interaction and communication between the museum and the visitor, has strengthened the ties between museums and creative drama. In this study, while exploring the relationship between museums and creative drama, the creative drama workshop plans of the Merinos Textile Industry Museum in Bursa were examined, and observations were made during the implementation process of the workshops. As a result, it was concluded that the use of the creative drama method, unlike a classical museum visit, can offer the visitor a learning experience through living, experiencing, and interacting.
The idea that art can be used in the field of education dates back to Ancient Greece. Although the creative drama method today constitutes a separate discipline in itself, the fact that it incorporates elements of theatrical art and is used functionally in education aligns it with the views supporting the use of art in education. The creative drama method can be used in many different fields, including museums. With the understanding of contemporary museology, museums have taken on an educational role in addition to being places where artworks are stored, preserved, and exhibited. One of the methods used in the field of museum education is the creative drama method. The desire of contemporary museology to make museums more lively and appealing places, as well as to establish interaction and communication between the museum and the visitor, has strengthened the ties between museums and creative drama. In this study, while exploring the relationship between museums and creative drama, the creative drama workshop plans of the Merinos Textile Industry Museum in Bursa were examined, and observations were made during the implementation process of the workshops. As a result, it was concluded that the use of the creative drama method, unlike a classical museum visit, can offer the visitor a learning experience through living, experiencing, and interacting.
Açıklama
Kaynak:
Anahtar Kelimeler:
Konusu
Yaratıcı drama, Eğitimde sanat, Müze, Müze eğitimi, Creative drama, Art in education, Museum, Museum education
