Yayın:
Ticari araçlarda Euro-7 normuna uyum için EGR soğutma suyu sıcaklığını regüle eden karışım termostatı tasarım ve geliştirmesi

dc.contributor.advisorÖzalp, A. Alper
dc.contributor.authorVarol, Murat
dc.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsü
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliği Ana Bilim Dalı
dc.contributor.orcid0000-0003-0324-6455
dc.date.accessioned2021-05-04T11:20:56Z
dc.date.available2021-05-04T11:20:56Z
dc.date.issued2021-01-14
dc.description.abstractGünümüzde hava kirliliğinin en önemli nedenlerinden biri içten yanmalı motorlardan kaynaklı kirletici gazların (NOx) çevreye salınmasıdır. Son yıllarda sürekli geliştirilen emisyon standartları motor üreticilerini bu konuya yönelmeye ve araştırma yapmaya zorlamıştır. Egzoz emisyon değerlerini ve azot oksit (NOx) oranını azaltmak amacı ile motor üreticileri araçlarda kullanılan yeni sistemler geliştirmişlerdir. Bu sistemlerden en önemlisi Egzoz Gazı Resirkülasyon (EGR) sistemidir. EGR sisteminin kullanım amacı egzozdan atılan NOx gazı salınımını azaltmaktır. EGR sistemi bileşenlerinden biri olan EGR soğutucusunun amacı egzozdan gelen gazın sıcaklığını düşürerek gazın silindire girmeden önce en verimli yanma sıcaklığına ulaşmasını sağlamaktır. Bu amaçla motor üreticilerinin yaptığı hesaplamalarda EGR soğutucusunun soğuk su giriş sıcaklığının belirlenen sıcaklıkta sabit tutulması gerekliliği ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada bu gerekliliği sağlamak ve EGR soğutucusunun performansını en iyi seviyede tutmak amacı ile sisteme dahil edilecek bir karışım termostatının tasarlanması ve geliştirilmesi incelenmiştir. Bu çalışmada referans alınan motor ticari aracı olup bu motor özelinde EGR soğutucusunun en verimli noktada çalıştırabilmek için eşanjöre giren soğutucu suyun sıcaklığının 65°C de tutulması gerekmektedir. Bu amaçla eşanjörün soğuk su girişine bir karışım termostatı yerleştirilmesi düşünülmüştür. Termostat motor suyu sıcaklığı ne olursa olsun karışım termostatın çıkışında sıcaklığın 65°C olmasını sağlayacaktır. Bu sayede EGR soğutucusu en yüksek verimli noktada çalışacaktır. Bu çalışmada 3D tasarımlar için Catia V5 yazılımı kullanılmış olup tasarım optimizasyonlarında Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD) yazılımı olan Ansys CFX modülü kullanılmıştır. Nihai tasarım için prototip numune üretilmiş olup test bankolarında fonksiyonel testler gerçekleştirilmiştir. Numerik ve deneysel çalışmaların sonuçları değerlendirilmiştir.
dc.description.abstractOne of the most important causes of air pollution is the release of polluting gases (NOx) from internal combustion engines to the environment. The emission standards, which have been continuously developed in recent years, have forced engine manufacturers to focus on this issue. Engine manufacturers have developed new systems used in vehicles in order to reduce exhaust emission values and nitrogen oxide (NOx) ratio. The most important of these systems is the Exhaust Gas Recirculation (EGR) system. The purpose of the EGR system is to reduce the emission of unburned NOx gas discharged from the exhaust. The EGR cooler is one of the subsystems in the EGR system. The purpose of the EGR cooler is to reduce the temperature of the gas coming from the exhaust so that the gas reaches the most efficient combustion temperature before it enters the cylinder. According to the calculations made by the engine manufacturers, it was revealed that the cold water inlet temperature of the EGR Cooler should be kept constant at the specified temperature. In this study, the design and development of a mixing thermostat to be included in the system in order to fulfill this requirement and keep the performance of the EGR cooler at the best level has been examined. In this the temperature of the coolant entering the exchanger must be kept at 65 ° C in order to operate the EGR cooler at the most efficient point. To accomplish this, a mixing thermostat is placed at the cold water inlet of the heat exchanger, so that the thermostat will ensure that the temperature at the outlet of the mixing thermostat is 65 ° C, regardless of the engine water temperature. In this study, Catia V5 software was used for 3D designs, and Computational Fluid Dynamics (CFD) software Ansys CFX module was used for design optimizations. Prototype samples were produced for the final design and functional tests were carried out in test benches. The results of the numerical and experimental studies were evaluated.
dc.description.sponsorshipKırpart Otomotiv A.Ş.
dc.format.extentVIII, 57 sayfa
dc.identifier.citationVarol, M. (2021). Ticari araçlarda Euro-7 normuna uyum için EGR soğutma suyu sıcaklığını regüle eden karışım termostatı tasarım ve geliştirmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/19986
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectHAD
dc.subjectCFX
dc.subjectEGR soğutucu
dc.subjectEGR termostat
dc.subjectKarışım termostatı
dc.subjectCFD
dc.subjectEGR cooler
dc.subjectEGR thermostat
dc.subjectMixing thermostats
dc.titleTicari araçlarda Euro-7 normuna uyum için EGR soğutma suyu sıcaklığını regüle eden karışım termostatı tasarım ve geliştirmesi
dc.title.alternativeDesign and develop a mixture thermostat that regulates EGR cooler temperature in commercial vehicles to compliance with Euro-7 norm
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Ana Bilim Dalı

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim
Ad:
Murat_VAROL.pdf
Boyut:
3.67 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Açıklama

Lisanslı seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Placeholder
Ad:
license.txt
Boyut:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama