Publication: E-sporcuların kimlik algılarının sosyal kimlik kuramı açısından incelenmesi
Date
Authors
Authors
Demir, Elif Sümeyye
Advisor
Korkmaz, Nimet Haşıl
Language
Type
Publisher:
Bursa Uludağ Üniversitesi
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Bu çalışmada e-sporcuların ve dijital oyunlarla ilgilenen bireylerin dijital ortamda karşılaştıkları cinsiyet temelli ayrımcılıkların ve geliştirdikleri kaçınma ve başa çıkma yöntemlerinin kimlik gelişimlerine ve tanımlamalarına etkilerinin Sosyal Kimlik Kuramı ışığında incelenmesi, e-sporcuların cinsiyet kimlikleri ile sporcu kimlikleri arasındaki etkileşimin ve(ya) çatışmanın niteliğinin Sosyal Kimlik Kuramı bağlamında incelenmesi, bu etkileşim veya çatışmanın benlik algısına etkilerinin incelenmesi, dijital dünyadaki kimlik algısının fiziksel dünyadaki kimlik tanımlarına yansımalarının araştırılması ve farklı cinsiyetlerdeki oyuncuların kimlik algılarının karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda dijital oyunlarla ilgilenen 25 gönüllü katılımcı ile çevrimiçi veya yüz yüze olarak yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Araştırmanın yöntemi betimsel analiz yaklaşımıdır. Araştırmada örneklem seçilirken nitel araştırmada amaçlı örnekleme ve kartopu örnekleme yöntemleri kullanılmıştır. Seçilen katılımcıların profesyonel veya amatör olarak dijital oyun oynamış ve(ya) oynamaya devam eden kişilerden olmaları ölçüt olarak belirlenmiştir. Katılımcıların dijital oyunları ve e-sporu bir sosyalleşme aracı olarak kullandıkları, fiziksel dünyada gerçekleşen cinsiyet temelli ayrımcılıkların sanal dünyaya da yansıdığı, geliştirilen başa çıkma yolları ve tepkilerin de fiziksel dünya ile aynı doğrultuda olduğu, oyuncuların dijital dünyadaki kimlik algıları üzerinde bedensel özelliklerinin ve beden tanımlarının önemli etkileri olduğu, özellikle kadın ve kendilerini ikili cinsiyet sistemi dışında tanımlayan bireylerin sanal ortamda cinsiyet temelli ayrımcılığa maruz kaldıkları görülmüştür.
The aim of this study is examining the effects of gender based discrimination thet e-sports players and individuals interested in digital games encounter in the digital environment, the avoidance and coping methods they develop, examining their identity definitions and development in the light od Social Identity Theory, examining the nature of the interaction and/or conflict between the gender identities and gamer identities, examining the effects of this interactions on self perception, to investigate the reflections of identity perception in the digital world an to compare the identity perceptions of gamers from different gender identities. For these aims semi structured interviews were conducted online of face to face with 25 participants interested in digital games. The method of this research is descriptive analysis approach. While selecting the sample for the study, purposeful sampling and snowball sampling methods were used in qualitative research. The criterion was determined that the selected participants should be people who have played and/or continue to play digital games professionally or amateurly. It was understood that participants use digital games and e-sports as a means of socialization, gender-based discrimination that occurs in the physical world is also reflected in the virtual world, the coping methods and reactions developed are in line with the physical world, physical characteristics and body definitions have an important effect on players' identity perceptions in the digital world. It has been observed that mostly women and individuals who define themselves outside the binary gender system are exposed to gender-based discrimination in the virtual environment.
The aim of this study is examining the effects of gender based discrimination thet e-sports players and individuals interested in digital games encounter in the digital environment, the avoidance and coping methods they develop, examining their identity definitions and development in the light od Social Identity Theory, examining the nature of the interaction and/or conflict between the gender identities and gamer identities, examining the effects of this interactions on self perception, to investigate the reflections of identity perception in the digital world an to compare the identity perceptions of gamers from different gender identities. For these aims semi structured interviews were conducted online of face to face with 25 participants interested in digital games. The method of this research is descriptive analysis approach. While selecting the sample for the study, purposeful sampling and snowball sampling methods were used in qualitative research. The criterion was determined that the selected participants should be people who have played and/or continue to play digital games professionally or amateurly. It was understood that participants use digital games and e-sports as a means of socialization, gender-based discrimination that occurs in the physical world is also reflected in the virtual world, the coping methods and reactions developed are in line with the physical world, physical characteristics and body definitions have an important effect on players' identity perceptions in the digital world. It has been observed that mostly women and individuals who define themselves outside the binary gender system are exposed to gender-based discrimination in the virtual environment.
Description
Source:
Keywords:
Keywords
Kadın, Dijital oyun, E-spor, Sosyal kimlik, Siberfeminizm, Women, Digital games, E-sports, Social identity, Cyberfeminism