Yayın:
LPG ve benzinle çalışan otto motorlarının emisyon ve performans bakımından incelenmesi

dc.contributor.advisorSürmen, Ali
dc.contributor.authorÇevik, Yağmur
dc.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsü
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliği Ana Bilim Dalı
dc.date.accessioned2019-12-23T06:37:16Z
dc.date.available2019-12-23T06:37:16Z
dc.date.issued1999
dc.description.abstractBu çalışmada, benzin ve sıvılaştırılmış petrol gazı (LPG) ile çalışabilen tek nokta püskürtmeli (SPI) 1,6 litre motorlu Doğan marka otomobilin performans ve egzos emisyonlarına ait karşılaştırmalar verilmiştir. Tek nokta (SPI), çok nokta (MPI) püskürtmeli ; 3 yollu katalitik sistemler ile daha kompleks bazı sistemlerde kullanılan ve EC/91441 normu ile belirlenmiş kabul edilebilir emisyon limitlerine uyan ikinci jenerasyon motor üzerinde çalışılmıştır. Aynı normun belirlenmiş olan şehiriçi ve ekstra şehiriçi birleştirilmiş çevrimi kullanılmıştır.. Uygulamalarda, LPG kullanımı ile hidrokarbon ve karbonmonoksit emisyonlarında düşüş saptanmıştır. NOx emisyonlarının ise benzin ile kullanımda daha düşük çıktığı görülmüştür. Aracın tekerinden çıkan güç değerinde ise kısmi düşüş görülmektedir. Ayrıca LPG uygulamalarında yapılmış farklı denemelerde, yakıt hava karışımının yanma sonu ısısı farklılıkları ile emisyon değerlerinde yol açtığı farklar gözlenmiştir. LPG ve benzinin adiyabatik alev sıcakları arasında tahmin edilen farkın yolaçacağı sorunlar teorikte ve partik kullanımdaki uygulamalar aracılığı ile irdelenmiştir.
dc.description.abstractIn this study, comparisons regarding exhaust emissions and performance in a 1,6-liter, Single-Point-Injection (SPI) engine-equipped Doğan car working with gasoline and Liquified Petroleum Gas (LPG) has been given. The work has been carried out on a second generation engine complying with acceptable emission limits determined by the European norm EC/91/441 which is defined for 3-way catalysts or more complex systems. The test cycle indicated in the above mentioned norm which includes the urban and extra-urban cycles combined. Utilizing LPG resulted in lower values for the hydrocarbon and carbonmonoxide emission, but on the contrary, the emissions of NOx is observed to be increasing. The wheel power of the car was seen to be slightly lower in LPG-utilization, as expected. Extra test results for LPG were observed and was seen that the air-fuel mixture properties affects highly the after-combustion temperature. The difference expected between the adiabatic flame temperatures of LPG and gasoline were investigated through the theoretical information and the practical practice.
dc.format.extentVI, 71 sayfa
dc.identifier.citationÇevik, Y. (1999). LPG ve benzinle çalışan otto motorlarının emisyon ve performans bakımından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/3928
dc.language.isotr
dc.publisherUludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectEmisyon
dc.subjectEmission
dc.subjectLPG
dc.subjectLiquefied petroleum gas
dc.subjectMotorlar
dc.subjectOtto motorlar
dc.subjectPerformans
dc.subjectMotors
dc.subjectOtto motors
dc.subjectPerformance
dc.titleLPG ve benzinle çalışan otto motorlarının emisyon ve performans bakımından incelenmesi
dc.title.alternativeComparison of emissions and performance of otto engines working with LPG and gasoline
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Ana Bilim Dalı

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Placeholder
Ad:
084844.pdf
Boyut:
3.12 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Açıklama

Lisanslı seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Placeholder
Ad:
license.txt
Boyut:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama