Yayın: Yaya akslarındaki değişkenlerin kullanıcılar üzerindeki etkileri: Bursa örneği
Dosyalar
Tarih
Kurum Yazarları
Yazarlar
Yalabık, Rabia
Danışman
Altay, Elvan Ender
Dil
Türü
Yayıncı:
Bursa Uludağ Üniversitesi
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Özet
Bu çalışma, Bursa’nın dört ana yaya aksı olan Cumhuriyet Caddesi, Osmangazi Caddesi, Nalbantoğlu Caddesi ve Ünlü Caddesi üzerine yapılan detaylı bir anket çalışması temelinde, kullanıcıların bu alanlar üzerinde aidiyet ve bağlanma duygularını anlamayı ve bu alanların toplumsal yaşam üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Şehirlerin yalnızca fiziksel yapılarla değil, aynı zamanda toplumsal bağlarla var olduğunu ortaya koyan bu çalışma, kullanıcıların deneyimlerini merkeze alarak yaya akslarının sosyal, kültürel ve çevresel boyutlarını değerlendirmektedir.Aidiyet ve bağlanma, bir mekâna duyulan duygusal bağlılık ve o mekânın bireylerin hayatındaki yerine dair bir anlayışı ifade eder. Yaya aksları, yalnızca geçiş alanları değil, aynı zamanda bireylerin sosyalleştiği, çevresiyle etkileşim kurduğu ve yaşamının önemli anlarını paylaştığı kamusal mekânlardır. Bu anlamda, Bursa’nın yaya aksları, şehirdeki tarihsel, kültürel ve sosyal dinamiklerin önemli birer yansımasıdır. Bu çalışma, yaya akslarının fiziksel düzenlemelerinin ötesinde, bireylerin bu alanlarda aidiyet ve bağlanma duygularını artıran unsurları anlamayı hedeflemiştir.Bu çalışmada, anket sonuçlarına dayalı olarak elde edilen bulgular, kullanıcıların yaya akslarında yaşadığı memnuniyeti etkileyen başlıca unsurları ortaya koymuştur. Yeşil alan eksikliği, estetik düzenlemeler, güvenlik algısı ve sosyal etkileşim alanlarının yetersizliği, kullanıcıların memnuniyetini sınırlayan temel faktörler olarak öne çıkmıştır. Bununla birlikte, tarihi dokunun korunması, estetik unsurların güçlendirilmesi ve sosyal etkinliklerin artırılması gibi öneriler, bireylerin bu alanlarla olan bağlarını güçlendirmek için somut birer yol haritası sunmaktadır. Bu çalışmayı hazırlarken, katılımcıların yaya akslarına dair deneyimlerini ve beklentilerini içtenlikle paylaşması, araştırmanın yönünü şekillendiren önemli bir etken olmuştur. Ayrıca literatüre dayalı olarak aidiyet ve bağlanmanın kentsel mekânlar üzerindeki etkilerini incelemek, bu çalışmanın daha kapsamlı bir çerçeveye oturmasını sağlamıştır.
This study aims to understand the feelings of belonging and attachment of individuals towards these areas and to examine the effects of these spaces on social life based on a detailed survey conducted on Bursa's four main pedestrian axes, Cumhuriyet Street, Osmangazi Street, Nalbantoğlu Street and Ünlü Street. This study, which reveals that cities exist not only with physical structures but also with social ties, evaluates the social, cultural and environmental dimensions of pedestrian axes by focusing on the experiences of users.Belonging and attachment express an emotional attachment to a space and an understanding of the place of that space in individuals' lives. Pedestrian axes are not only transition areas, but also public spaces where individuals socialize, interact with their surroundings and share important moments of their lives. In this context, Bursa's pedestrian axes are important reflections of the historical, cultural and social dynamics in the city. This study aims to understand the elements that increase individuals' feelings of belonging and attachment in these areas beyond the physical arrangements of pedestrian axes.The findings obtained in this study based on the survey results revealed the main elements that affect the satisfaction experienced by users in pedestrian axes. Lack of green areas, aesthetic arrangements, perception of security and inadequacy of social interaction areas have emerged as the main factors limiting users' satisfaction. However, suggestions such as preserving the historical texture, strengthening aesthetic elements and increasing social activities offer concrete roadmaps to strengthen individuals' ties with these areas.While preparing this study, the participants' sincere sharing of their experiences and expectations regarding pedestrian axes has been an important factor shaping the direction of the research. In addition, examining the effects of belonging and attachment on urban spaces based on literature has enabled this study to fit into a more comprehensive framework. The suggestions discussed in the study are a guide that can be useful not only for Bursa but also for other cities with similar characteristics.
This study aims to understand the feelings of belonging and attachment of individuals towards these areas and to examine the effects of these spaces on social life based on a detailed survey conducted on Bursa's four main pedestrian axes, Cumhuriyet Street, Osmangazi Street, Nalbantoğlu Street and Ünlü Street. This study, which reveals that cities exist not only with physical structures but also with social ties, evaluates the social, cultural and environmental dimensions of pedestrian axes by focusing on the experiences of users.Belonging and attachment express an emotional attachment to a space and an understanding of the place of that space in individuals' lives. Pedestrian axes are not only transition areas, but also public spaces where individuals socialize, interact with their surroundings and share important moments of their lives. In this context, Bursa's pedestrian axes are important reflections of the historical, cultural and social dynamics in the city. This study aims to understand the elements that increase individuals' feelings of belonging and attachment in these areas beyond the physical arrangements of pedestrian axes.The findings obtained in this study based on the survey results revealed the main elements that affect the satisfaction experienced by users in pedestrian axes. Lack of green areas, aesthetic arrangements, perception of security and inadequacy of social interaction areas have emerged as the main factors limiting users' satisfaction. However, suggestions such as preserving the historical texture, strengthening aesthetic elements and increasing social activities offer concrete roadmaps to strengthen individuals' ties with these areas.While preparing this study, the participants' sincere sharing of their experiences and expectations regarding pedestrian axes has been an important factor shaping the direction of the research. In addition, examining the effects of belonging and attachment on urban spaces based on literature has enabled this study to fit into a more comprehensive framework. The suggestions discussed in the study are a guide that can be useful not only for Bursa but also for other cities with similar characteristics.
Açıklama
Kaynak:
Anahtar Kelimeler:
Konusu
Aidiyet ve bağlanma, Mekân, Yaya aksları, Mekânsal algı, Belonging and attachment, Place, Pedestrian axles, Spatial perception
