Publication:
İşletmelerde maliyet analizi ve içecek sektöründe bir uygulama

dc.contributor.advisorLazol, İbrahim
dc.contributor.authorÖz, Mete
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.contributor.departmentMuhasebe Finansman Bilim Dalı
dc.date.accessioned2020-01-15T07:10:38Z
dc.date.available2020-01-15T07:10:38Z
dc.date.issued2002
dc.description.abstractGünümüz rekabet koşullarında, işletmelerin ayakta kalabilmelerini sağlayan en kritik unsurlardan birisi işletmenin Maliyet Sistemi ve buna bağlı olarak gerçekleştirilen Maliyet Analizleri’dir. Tezin ilk bölümünde, maliyet ve maliyetin bir işletme için önemi teorik olarak incelenmiştir. “İşletmelerde Maliyet Analizi ve İçecek Sektöründe Bir Uygulama” konulu Yüksek Lisans Tezi’nin ele aldığı ana konu İçecek sektöründeki bir işletme’ de Maliyet Analizi’ nin sağladığı faydalan ve yönetime nasıl ve ne yönde ışık tuttuğunu uygulama ile ortaya koymaktır. Kar amaçlı işletmelerde amacın gerçekleştirilebilmesi, işletmenin en düşük maliyetle en yüksek geliri sağlayacak biçimde, yönetimini gerektirmektedir. Bu da her yönetim kararının alınmasında, bu karann “maliyet ve gelirleri” ne yönde etkileyeceğinin gözönünde tutulmasıyla bulunur. Bir işletmenin maliyetlerini belirleyen en önemli etmenlerden birisi de iş hacmidir. Maliyetlerin iş hacminden nasıl etkilendiğinin bilinmesi de işletmelerin geleceği açısından önemli bir yer teşkil eder. Tezin uygulama kısmında masraf merkezi analizi, masraf tipi analizi, kar merkezi, ve başabaş noktası analizi üstünde durulmuştur. Yapılan analizlerden çıkan sonuçlara göre işletmenin hangi bölgelere ne kadar yatırım yaparsa, ne yönde getiri alabileceği (karlılık analizi), karlılığını arttırmak için satış hacmini, hangi bölgede ne kadar arttırması gerektiği, hangi bölgelerde giderlerde tasarruf yapması gerektiği gibi sonuçlar yönetime karar aşamasında yol göstermektedir.
dc.description.abstractIn today’s competitive environment, one of the critical issues effecting a firms’ achievement is “The cost system and the Cost Analysis. İn the first part of the Thesis, the term “Cost” and “The importance of Cost for a company” is illustrated theorotically. The main purpose of the thesis, namely, “Cost Analysis & ACaseStudy”, is toemphasize the benefits ofCost Analysis and itseffects to managerial decisions in a company serving in the Beverage sector. The CEO’s ofthe profit-based companies, should achieve the minimum cost, while maximazing the revenues. Thus, the management should consider the effects of the decisions on the costs and expenses of the company. “Sales Volüme” is one of the most important fectors, effecting a company’s costs. It is very crucial for a company to have the ability o f controlling its costs, for its futum. In the case part of the thesis, cost çenter analysis, cost type analysis, and break- even point analysis are illustrated. Basing on these analysis, the company decides where to invest, how much to invest, to get the maximize profitability (profitability analysis). The conclusions dedicated from these analysis, shows the decision criteria like which region to increase sales volüme, which region to decrease expenses, thus leading the management to make the righy decisions.
dc.format.extentXIII, 140 sayfa
dc.identifier.citationÖz, M. (2002). İşletmelerde maliyet analizi ve içecek sektöründe bir uygulama. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/6047
dc.language.isotr
dc.publisherUludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectRekabet
dc.subjectMaliyet
dc.subjectMaliyet analizi
dc.subjectMaliyet muhasebesi
dc.subjectYönetim kararlan
dc.subjectİş-hacmi
dc.subjectKararlılık
dc.subjectMaliyet sistemleri
dc.subjectMasraf merkezi
dc.subjectMasraf tipi
dc.subjectKar merkezi
dc.subjectGider
dc.subjectBölge bazlı
dc.subjectKarlılık
dc.subjectBaşa-baş noktası
dc.subjectFiyatlandırma
dc.subjectDüşük maliyet
dc.subjectBütçe
dc.subjectStandart maliyet
dc.subjectFiili maliyet
dc.subjectStandart kullanım miktarı
dc.subjectGerçek kullanım mİktarı
dc.subjectFiyat sapması
dc.subjectMiktar sapması
dc.subjectDeğişken giderler
dc.subjectSabit giderler
dc.subjectCompetition
dc.subjectCost
dc.subjectCost analysis
dc.subjectCost accounting
dc.subjectManagement decisions
dc.subjectSales-volume
dc.subjectPofitability
dc.subjectCost systems
dc.subjectCost centers
dc.subjectCost type
dc.subjectProfit center
dc.subjectExpense
dc.subjectRegional profıtabilty
dc.subjectBreak-even point
dc.subjectPricing
dc.subjectLow cost
dc.subjectBudget
dc.subjectStandard cost
dc.subjectActual cost
dc.subjectStandard usage amount
dc.subjectActual usage amount
dc.subjectPrice variance
dc.subjectAmount variance
dc.subjectVariable expenses
dc.subjectFixed expenses
dc.titleİşletmelerde maliyet analizi ve içecek sektöründe bir uygulama
dc.title.alternativeCost analysis in businesses and an application in beverage industry
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü/İşletme Ana Bilim Dalı/Muhasebe Finansman Bilim Dalı

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
113667.pdf
Size:
7.72 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: