Yayın: Ön-Raffaellocuların mitolojik çalışmaları
Dosyalar
Tarih
Kurum Yazarları
Yazarlar
Çakır, Betül
Danışman
Aktan, Gülser
Dil
Türü
Yayıncı:
Bursa Uludağ Üniversitesi
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Özet
Bu tezde, 19. yüzyılda İngiltere'de ortaya çıkan Ön-Raffaellocular hareketinin mitolojik resimleri ve bu resimlerin sanatsal, simgesel ve toplumsal anlamları incelenmiştir. Hareketin kurucuları, dönemin akademik sanat anlayışına karşı çıkarak, doğaya sadakat, tarihsel derinlik ve ahlaki sembolizm temelinde yeni bir sanat anlayışı geliştirmiştir. Mitolojik anlatılar, bu sanatçılar için yalnızca bir görsel tema değil, aynı zamanda çağın toplumsal eleştirisini taşıyan birer araç olmuştur. Çalışmada , Millais, Rossetti ve Hunt gibi sanatçıların yanı sıra Ön Raffaellocu hareketin temsilini benimsemiş dönem sanatçılarının da mitolojik içerikli eserleri analiz edilmiş; bu eserlerdeki doğa gözlemi, sembolizm, kadın temsili ve edebi referanslar detaylı biçimde ele alınmıştır. Ön Raffaellocu resimlerdeki mitolojik temalar arasındaki ilişkiler detaylı biçimde incelenmiştir. Mitolojik anlatıların, bu bağlamda yalnızca geçmişin yüceltilmesi değil; aynı zamanda çağdaş toplumun eleştirisi, bireysel direniş ve ruhsal arayışların ifadesi olduğu ortaya konmuştur. Çalışma kapsamında kullanılan ikonografik, ikonolojik ve biçimsel analiz yöntemleriyle, mitolojik resimlerdeki sembollerin çok katmanlı yapısı çözümlemeye tabi tutulmuş; her bir figür, tema ve kompozisyon öğesi tarihsel ve kültürel bağlam içinde yeniden değerlendirilmiştir. Sonuç olarak bu tez, Ön Raffaellocu sanatçıların mitolojik temaları, biçimsel ustalık ve sembolik derinlikle harmanlayarak nasıl özgün bir anlatı dünyası kurduklarını göstermektedir. Sanat tarihsel literatürde büyük ölçüde ihmal edilmiş olan bu tematik alanın incelenmesi, yalnızca hareketin sanatsal yönünü değil, aynı zamanda dönemin kültürel ve entelektüel iklimini anlamak açısından da önemli bir katkı sunmaktadır.
This thesis examines the mythological paintings of the Pre-Raphaelite movement, which emerged in 19thcentury England, and analyzes their artistic, symbolic, and social meanings. The founders of the movement rejected the dominant academic art principles of their time and developed a new artistic approach based on fidelity to nature, historical depth, and moral symbolism. For these artists, mythological narratives were not only merely visual themes but also vehicles for social critique of their era. The study analyzes the mythologically themed works of artists such as Millais, Rossetti, and Hunt, as well as other painters influenced by the Pre-Raphaelite tradition. Elements such as nature observation, symbolism, representations of women, and literary references are explored in detail. The relationships among mythological themes in Pre-Raphaelite paintings are examined. It was revealed that mythological narratives, in this context, were not only a glorification of the past; they were also an expression of criticism of contemporary society, individual resistance and spiritual exploration in the context of the Victorian era. Using iconographic, iconological, and formal analysis methods, the research uncovers the multilayered structure of the symbols present in mythological paintings and re-evaluates each figure, theme, and compositional element within its historical and cultural context. Ultimately, this thesis demonstrates how Pre-Raphaelite artists constructed a unique narrative world by blending mythological content with formal mastery and symbolic depth. Addressing a largely overlooked area in art historical literature, this research offers valuable insights into both the artistic dimensions of the movement and the broader cultural and intellectual climate of the period.
This thesis examines the mythological paintings of the Pre-Raphaelite movement, which emerged in 19thcentury England, and analyzes their artistic, symbolic, and social meanings. The founders of the movement rejected the dominant academic art principles of their time and developed a new artistic approach based on fidelity to nature, historical depth, and moral symbolism. For these artists, mythological narratives were not only merely visual themes but also vehicles for social critique of their era. The study analyzes the mythologically themed works of artists such as Millais, Rossetti, and Hunt, as well as other painters influenced by the Pre-Raphaelite tradition. Elements such as nature observation, symbolism, representations of women, and literary references are explored in detail. The relationships among mythological themes in Pre-Raphaelite paintings are examined. It was revealed that mythological narratives, in this context, were not only a glorification of the past; they were also an expression of criticism of contemporary society, individual resistance and spiritual exploration in the context of the Victorian era. Using iconographic, iconological, and formal analysis methods, the research uncovers the multilayered structure of the symbols present in mythological paintings and re-evaluates each figure, theme, and compositional element within its historical and cultural context. Ultimately, this thesis demonstrates how Pre-Raphaelite artists constructed a unique narrative world by blending mythological content with formal mastery and symbolic depth. Addressing a largely overlooked area in art historical literature, this research offers valuable insights into both the artistic dimensions of the movement and the broader cultural and intellectual climate of the period.
Açıklama
Kaynak:
Anahtar Kelimeler:
Konusu
William Holman Hunt, John Everett Millais, Dante Gabriel Rossetti, Mitoloji, Mythology
