Yayın:
When it does not fit into the schema

dc.contributor.buuauthorCan, Abdullah
dc.contributor.departmentEğitim Fakültesi
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Bölümü
dc.date.accessioned2020-06-21T16:49:44Z
dc.date.available2020-06-21T16:49:44Z
dc.date.issued2007
dc.description.abstractSecond Language Acquisition research has indicated that English ergative verbs, a special sub-class of intransitives, pose acquisition problems for language learners and to some extent for native speakers as well. Studies on the topic have revealed that non-target passivisation of these verbs seems to be the most remarkable problem for learners from various mother language backgrounds. The ultimate cause of this unique interlanguage structure has always been within the concern of English language teaching. Considering the nature of the problem, which is language universal rather than language specific, and learners’ consistent tendency to the passive structure, this study tries to shed light on the cause of the problem in connection with the schema theory. Detailed review of the evidence presented by previous studies under the light of cognitive procedures of sentence production process shows that expected sentence structure with ergative verbs is not consistent with learners’ existing knowledge about the grammatical organization of prototypical sentence. Besides, the non-target passivized structure emerges as an alternative way that fits into their current or past knowledge.
dc.description.abstractİkinci dil edinimine ilişkin araştırmalar, özel bir çeşit geçişsiz fiil olan “kılıcısız geçişsiz fiillerin” dil öğrenenler için, belli bir dereceye kadar da anadili İngilizce olan kişiler için sorun olduğunu göstermektedir. Konu üzerindeki çalışmalar, bu fillerin hatalı olarak edilgen yapı içinde kullanılmasının, anadilleri ne olursa olsun bütün öğrencilerin yaptıkları en belirgin yanlış olduğunu göstermektedir. Bu değişik aradil yapısının tam nedeninin ne olduğu sorusu İngilizce öğretiminin ilgi alanı içinde olmuştur. Bu çalışmanın amacı, sorunun belli bir dile özgü olmasından çok genel bir mahiyette olmasını ve bu fiillerin hep edilgen yapı içinde kullanılma eğilimini dikkate alarak, şema kuramı ile bir açıklama getirmeye çalışmaktır. Konuya ilişkin önceki çalışmaların bulguları, cümle üretiminde yaşanan bilişsel süreçlerin ışığı altında ayrıntılı şekilde incelendiğinde, kılıcısız geçişsiz eylemlerin gerektirdiği cümle yapısının, öğrenenlerin “tipik bir cümlenin yapısına ilişkin mevcut bilgileri” ile örtüşmediği görülmektedir. Dahası, bu fillerin yanlış olarak edilgen yapı içinde kullanılması da öğrenenlerin geçmiş ve hâlihazırdaki bilgileri ile örtüşen alternatif bir yapı olarak ortaya çıkmaktadır.
dc.identifier.citationCan, A. (2007). "When it does not fit into the schema". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 20(2), 283-313.
dc.identifier.endpage313
dc.identifier.issn2667-6788
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage283
dc.identifier.urihttp://static.dergipark.org.tr/article-download/imported/5000152367/5000138178.pdf?
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/11373
dc.identifier.volume20
dc.language.isotr
dc.publisherUludağ Üniversitesi
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi / Journal of Uludag University Faculty of Education
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectSchema
dc.subjectErgative
dc.subjectTransitivity
dc.subjectGrammar
dc.subjectLanguage teaching
dc.subjectŞema
dc.subjectKılıcısız geçişsiz fiiller
dc.subjectGeçişlilik
dc.subjectDilbilgisi
dc.subjectDil öğretimi
dc.titleWhen it does not fit into the schema
dc.title.alternativeŞemaya uymadığı zaman
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Fakültesi/Eğitim Bilimleri Bölümü

Dosyalar

Orijinal seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Küçük Resim
Ad:
20_2_4.pdf
Boyut:
346.92 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Açıklama

Lisanslı seri

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
Placeholder
Ad:
license.txt
Boyut:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Açıklama