Publication:
Paletli zırhlı bir askeri araçta gövde üzerine monte edilmiş mekanik bir elemanın titreşim kaynaklı yorulma hasarının sonlu elemanlar yöntemi ile analizi

dc.contributor.advisorTüfekci, Kenan
dc.contributor.authorDemirkaya, Ömer Faruk
dc.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsü
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliği Ana Bilim Dalı
dc.contributor.orcid0000-0002-3278-9646
dc.date.accessioned2021-01-19T07:37:36Z
dc.date.available2021-01-19T07:37:36Z
dc.date.issued2020
dc.description.abstractYaygın bir kara savunma sistemi olan paletli zırhlı araçlar paletin yol ile ilişkisi nedeni ile titreşime maruz kalmakta ve bu titreşim neticesinde aracın gövdesi üzerine monte edilmiş mekanik yapılarda yorulma hasarı meydana gelmektedir. Bu nedenle, belirlenen servis ömrü içerisinde hedeflenen şekilde hizmet verebilmeleri için araç üzerinde bulunan mekanik yapıların tasarım ve malzeme seçim sürecinde titreşim kaynaklı yorulmanın dikkate alınması önem arz etmektedir. Bu çalışmada paletli zırhlı bir askeri araçta gövde üzerine monte edilmiş mekanik bir yapının titreşim kaynaklı yorulma hasarı sonlu elemanlar metodu kullanılarak rastlantısal titreşim ve titreşim kaynaklı yorulma analizleri ile incelenmiştir. Yapılan bu inceleme öncesinde rastlantısal titreşim ve frekans düzleminde çevrim hesaplama yöntemleri için yapılan sonlu eleman analizlerinin fiziksel testlere yakınlığı basit bir geometri olan çentikli kiriş numune için yapılan sarsıcı testleri ile incelenmiş ve testler ile analiz sonuçlarının tutarlılık gösterdiği görülmüştür. Literatürde bulunan farklı frekans düzleminde çevrim hesaplama yöntemleri için gerçekleştirilen sonlu eleman analizi sonuçları test sonuçları ile karşılaştırılarak testlere en yakın çözümü veren yöntemin Dirlik yöntemi olduğu tespit edilmiştir.
dc.description.abstractTracked armored vehicles, as commonly used land defense systems, are exposed to vibration caused by the interactions between the track and the ground. Vibration induced fatigue damage is common type of failure of mechanical components installed on tracked armored vehicle body. To be able to serve without being subjected to mechanical failure, vibration induced fatigue damage has to be considered in the design and material selection phases of mechanical structures installed on tracked armored vehicles. In this study, vibration induced fatigue damage of a mechanical structure installed on an armored tracked vehicle was investigated by using finite element method. Before the investigation, relationship between physical tests, random vibration and vibration fatigue analyses is investigated by shaker tests of nocthed beam specimens and good agreement was seen between analyses and tests. Finite element analyses were carried out for different frequency domain cycle counting methods and results were compared with shaker test results. It is found that Dirlik method gives the best results among other methods.
dc.format.extentVIII, 82 sayfa
dc.identifier.citationDemirkaya, Ö. F. (2020). Paletli zırhlı bir askeri araçta gövde üzerine monte edilmiş mekanik bir elemanın titreşim kaynaklı yorulma hasarının sonlu elemanlar yöntemi ile analizi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/15264
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.publicationcategoryTez
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectTitreşim kaynaklı yorulma
dc.subjectFrekans düzlemi yöntemleri
dc.subjectRastlantısal titreşimler
dc.subjectSonlu eleman analizleri
dc.subjectSarsıcı testleri
dc.subjectVibration fatigue
dc.subjectFrequency domain methods
dc.subjectRandom vibrations
dc.subjectFinite element analysis
dc.subjectShaker tests
dc.titlePaletli zırhlı bir askeri araçta gövde üzerine monte edilmiş mekanik bir elemanın titreşim kaynaklı yorulma hasarının sonlu elemanlar yöntemi ile analizi
dc.title.alternativeVibration induced fatigue damage analysis of a mechanical component installed on an armored tracked vehicle using finite element method
dc.typemasterThesis
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Ana Bilim Dalı

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
Omer_Faruk_Demirkaya.pdf
Size:
6.13 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: