Publication: Balkan bestecilerinin solo piyano eserlerinin bireysel rotasyon modeli ile piyano eğitiminde kullanılabilirliği
Date
Authors
Authors
Turan, Hamza Serdar
Advisor
Demirci, Şirin Akbulut
Language
Type
Publisher:
Bursa Uludağ Üniversitesi
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Bu çalışmada, Balkan bestecilerinin solo piyano eserlerinin bireysel rotasyon modeli ile piyano eğitiminde kullanılabilirliği incelenmiştir. Araştırmanın amacı, bu eserlerin bireysel rotasyon modeli çerçevesinde uygulanmasının lisans düzeyindeki piyano öğrencilerinin bilişsel, devinişsel ve duyuşsal gelişimlerine olan etkilerini belirlemektir. Araştırma, nitel yöntemlerden özel durum çalışması deseniyle yürütülmüş; veriler, yarı yapılandırılmış görüşmeler, gözlem notları, video kayıtları ve uzman görüşleri aracılığıyla toplanmıştır. NVivo programı kullanılarak içerik analizi yapılmış, elde edilen veriler tema, kategori ve kodlar halinde yorumlanmıştır. Çalışma grubunda, dokuz piyano öğretim elemanı ile dört lisans düzeyi piyano öğrencisi yer almaktadır. Bulgular, Balkan bestecilerinin eserlerinin bireysel rotasyon modeli ile uygulanmasının öğrencilerin teknik becerilerinin gelişimine, müzikal duyarlılıklarının artmasına ve pedagojik kazanımlarının güçlenmesine olumlu katkı sağladığını göstermektedir. Bu bağlamda, Balkan müzik repertuarının eğitsel süreçlere dahil edilmesiyle piyano eğitiminin çeşitlendirilmesine yönelik önemli bir adım atıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada, Balkan bestecilerinin eserlerinin müfredata dahil edilmesi, çeşitli eğitim programlarında yer alması ve eserlerin tanınırlığının artırılması ve piyano eğitiminde kullanılmasının yaygınlaştırılması için basılı/elektronik kaynakların artırılması ve sanatsal etkinliklerin çoğaltılması gibi önerilerde bulunulmuştur.
In this study, the usability of solo piano works by Balkan composers in piano education through the individual rotation model was examined. The study aims to determine the effects of incorporating these works within the framework of the individual rotation model on the cognitive, psychomotor, and affective development of undergraduate piano students. The research was designed as a case study using qualitative methods; data were collected through semi-structured interviews, observation notes, video recordings, and expert opinions. Content analysis was conducted using the NVivo software, and the obtained data were interpreted in terms of themes, categories, and codes. The study group consisted of nine piano instructors and four undergraduate piano students. The findings revealed that applying the works of Balkan composers through the individual rotation model positively contributed to the development of students' technical skills, enhanced their musical sensitivity, and strengthened pedagogical outcomes. In this context, it was concluded that incorporating Balkan music repertoire into educational processes represents a significant step toward diversifying piano education. Based on the study, recommendations were made to include the works of Balkan composers in curricula, integrate them into various academic programs, increase the availability of printed and electronic resources, and organize more artistic activities to enhance the recognition and broader application of these works in piano education.
In this study, the usability of solo piano works by Balkan composers in piano education through the individual rotation model was examined. The study aims to determine the effects of incorporating these works within the framework of the individual rotation model on the cognitive, psychomotor, and affective development of undergraduate piano students. The research was designed as a case study using qualitative methods; data were collected through semi-structured interviews, observation notes, video recordings, and expert opinions. Content analysis was conducted using the NVivo software, and the obtained data were interpreted in terms of themes, categories, and codes. The study group consisted of nine piano instructors and four undergraduate piano students. The findings revealed that applying the works of Balkan composers through the individual rotation model positively contributed to the development of students' technical skills, enhanced their musical sensitivity, and strengthened pedagogical outcomes. In this context, it was concluded that incorporating Balkan music repertoire into educational processes represents a significant step toward diversifying piano education. Based on the study, recommendations were made to include the works of Balkan composers in curricula, integrate them into various academic programs, increase the availability of printed and electronic resources, and organize more artistic activities to enhance the recognition and broader application of these works in piano education.
Description
Source:
Keywords:
Keywords
Balkan besteciler, Bireysel rotasyon modeli, Harmanlanmış öğrenme, Piyano eğitimi, Balkan composers, Blended learning, Individual rotation model, Piano education