Publication:
Uzmanlık eğitiminde tıp etiği

dc.contributor.authorSarıkaya, Özlem
dc.contributor.authorBalcıoğlu, Harun
dc.contributor.buuauthorCivaner, Murat
dc.contributor.departmentTıp Fakültesi
dc.contributor.departmentDeontoloji Ana Bilim Dalı
dc.contributor.scopusid24075622600
dc.date.accessioned2022-03-17T13:00:55Z
dc.date.available2022-03-17T13:00:55Z
dc.date.issued2009-04
dc.description.abstractTıp etiği eğitimi, uzmanlık eğitimine ilişkin tartışmaların önemli başlıklarından birini oluşturmakta, tıp etiği eğitiminin gerekliliği çeşitli ulusal ve uluslararası metinlerde dile getirilmektedir. Gerek sağlık hizmetlerinin örgütlenme ve finansman modeliyle birlikte hasta-hekim ilişkisi, hekim kimliği ve giderek mesleğin toplumsal yeri ve algılanışının değişiyor olması, gerekse de teknolojik olanaklılıkların artmasıyla ortaya çıkan yeni sorun alanları tıp etiğini güncel kılmaktadır. Günümüzde hekimler, mesleki değerleri korumakta her zamankinden çok zorlanmakta, hızla değişen koşullar yeni ve haklı çıkarılabilen kararlar verilmesini talep edebilmektedir. Hekimlerin mesleki değerleri koruyacak çözümleri bulabilmeleri için mezuniyet öncesinde ve mezuniyet sonrası dönemde özellikle uzmanlık eğitiminde uygun nitelikte tıp etiği eğitimi almaları bu anlamda önemlidir. Bu yazının amacı tıpta uzmanlık eğitiminde tıp etiği eğitiminin yerini gerekçeleriyle dile getirmek ve tıp etiği eğitiminin yapılandırılması için konu başlıkları ve yöntemler önermektir. Bu amaçla uzmanlık öğrencisi hekimlerin mezuniyet öncesi eğitimleri, çalışma koşulları, seçme sınavının özellikleri, nasıl bir ortamda çalışıp eğitim aldıkları gözden geçirilmekte, sonrasında uzmanlık eğitimi ile yetiştirilmesi hedeflenen hekimin özellikleri ve bu hedeflere nasıl bir içerik ve yöntemle ulaşılabileceğinden söz edilmektedir.
dc.description.abstractMedical ethics education in residency training is one of the hot topics of continuous medical education debates. Its importance and necessity is constantly stressed in declarations and statements on national and international level. Parallel to the major structural changes in the organization and the finance model of health care system, patient-physician relationship, identity of physicianship, social perception and status of profession are changing. Besides, scientific developments and technological advancements create possibilities that never exists before, and bring new ethical dilemmas along with. To be able to transplant human organs has created two major problems for instance; procurement of organs in sufficient numbers, and allocating them to the patients in need by using some prioritizing criteria. All those new and challenging questions force the health care workers to find authentic and justifiable solutions while keeping the basic professional values. In that sense, proper medical ethics education in undergraduate and postgraduate term that would make physician-to-be's and student-physicians acquire the core professional values and skill to notice, analyze and develop justifiable solutions to ethical problems is paramount. This article aims to express the importance of medical ethics education in residency training, and to propose major topics and educational methods to be implemented into. To this aim, first, undergraduate medical education, physician's working conditions, the exam of selection for residency training, and educational environment were revised, and then, some topics and educational methods, which are oriented to educate physicians regarding the professional values that they should have, were proposed.
dc.identifier.citationCivaner, M. vd. (2009). "Uzmanlık eğitiminde tıp etiği". Anadolu Kardiyoloji Dergisi, 9(2), 132-138.
dc.identifier.endpage138
dc.identifier.issn2149-2263
dc.identifier.issue2
dc.identifier.pubmed19357056
dc.identifier.scopus2-s2.0-65549120749
dc.identifier.startpage132
dc.identifier.urihttps://jag.journalagent.com/anatoljcardiol/pdfs/AnatolJCardiol_9_2_132_138.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/25153
dc.identifier.volume9
dc.identifier.wos000265395700011
dc.indexed.scopusScopus
dc.indexed.trdizinTrDizin
dc.indexed.wosSCIE
dc.language.isotr
dc.publisherTürk Kardiyoloji Derneği
dc.relation.collaborationYurt içi
dc.relation.journalAnadolu Kardiyoloji Dergisi
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectBioethics
dc.subjectGraduate medical education
dc.subjectMedical ethics
dc.subjectProfessional education
dc.subjectProfessional ethics
dc.subjectResidency
dc.subjectProfessionalism
dc.subjectEducation
dc.subjectEnvironment
dc.subjectBioethics
dc.subjectPrograms
dc.subjectNeeds
dc.subjectCardiovascular system & cardiology
dc.subjectUzmanlık eğitimi
dc.subjectMesleki eğitim
dc.subjectMezuniyet sonrası tıp eğitimi
dc.subjectTıp etiği
dc.subjectBiyoetik
dc.subjectMeslek ahlakı
dc.subject.emtreeBioethics
dc.subject.emtreeDoctor patient relation
dc.subject.emtreeEducation program
dc.subject.emtreeEducational status
dc.subject.emtreeHealth care system
dc.subject.emtreeMedical ethics
dc.subject.emtreePersonal value
dc.subject.emtreeProfessional competence
dc.subject.emtreeResidency education
dc.subject.emtreeReview
dc.subject.emtreeSocial psychology
dc.subject.emtreeEconomics
dc.subject.emtreeEducation
dc.subject.emtreeEthics
dc.subject.emtreeHealth care delivery
dc.subject.emtreeHuman
dc.subject.emtreeMedical education
dc.subject.emtreeOrganization and management
dc.subject.emtreePerception
dc.subject.emtreePhysician
dc.subject.emtreePhysician attitude
dc.subject.emtreeTechnology
dc.subject.meshDelivery of health care
dc.subject.meshEthics, medical
dc.subject.meshHumans
dc.subject.meshInternship and residency
dc.subject.meshPhysician's role
dc.subject.meshPhysician-patient relations
dc.subject.meshPhysicians
dc.subject.meshSocial perception
dc.subject.meshTechnology
dc.subject.scopusCurricula; Hidden Curriculum; Ethics Education
dc.subject.wosCardiac & cardiovascular systems
dc.titleUzmanlık eğitiminde tıp etiği
dc.title.alternativeMedical ethics in residency training
dc.typeReview
dc.wos.quartileQ4
dc.wos.quartileQ4
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentTıp Fakültesi/Deontoloji Ana Bilim Dalı
local.indexed.atTrDizin
local.indexed.atWOS
local.indexed.atScopus

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
Civaner_vd_2009.pdf
Size:
112.02 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: