Publication:
İşitsel sözel öğrenme testi yapı geçerliği

dc.contributor.authorDoğutepe, Elvin
dc.contributor.authorYazıhan, Nakşidil Torun
dc.contributor.authorKorkman, Hamdi
dc.contributor.authorBakar, Emel Erdoğan
dc.contributor.buuauthorCan, Handan
dc.contributor.departmentFen Edebiyat Fakültesi
dc.contributor.departmentPsikoloji Bölümü
dc.contributor.researcheridAAH-8501-2021
dc.contributor.scopusid55371079500
dc.date.accessioned2022-12-19T06:50:38Z
dc.date.available2022-12-19T06:50:38Z
dc.date.issued2015-02-11
dc.description.abstractAmaç: İşitsel Sözel Öğrenme Testi (Auditory Verbal Learning Test: AVLT) nöropsikoloji yazınında, belleğin kapsamlı değerlendirilmesi için sıklıkla kullanılan bir ölçüm aracıdır. Test sözel öğrenmeyi; anlık ve gecikmeli serbest hatırlama, tanıma türü hatırlama, geriye ve ileri doğru bozucu etki olarak ölçmektedir. Türk toplumuna uyarlama çalışmaları yapılmış olan AVLT’nin araştırma ve geliştirme (AR-GE) çalışmaları sürmektedir. Mevcut çalışmanın amacı; testin AR-GE sürecine katkı sağlamak amacıyla kurutlu geçerliğini incelemektir. Yöntem: Mevcut amaç doğrultusunda 20-69 yaş aralığında, tanılanmış herhangi bir psikiyatrik veya nörolojik rahatsızlığın bulunmayan; düzeltilmemiş görme ve işitme bozukluğu bulunmayan 78 sağlıklı katılımcıdan veriler elde edilmiştir. AVLT bu testi uygulama eğitimi almış iki psikolog tarafından, katılımcılara bireysel olarak uygulanmıştır. Bulgular: AVLT puanlarının temsil ettikleri özellik kümelerini incelemek amacıyla uygulanan temel bileşenler analizi, testin yapısıyla uyumlu olarak öğrenme ve serbest hatırlama, tanıma türü hatırlama bileşenlerini ayrı ayrı içermiştir. Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) çalışmasında ise bu iki bileşene çeldiricilerin etkisi eklenmiştir. Yaş, eğitim ve cinsiyetin AVLT puanlarıyla ilişkisini belirlemek amacıyla, betimsel düzeyde incelemeler yapılmıştır. Sonuç: Belleğin gelişimsel süreçten etkilendiği yolundaki yazınla uyumlu olan bu bulgular AVLT’nin öğrenme/serbest hatırlama, tanıma ve çeldirici puanlarının kuramsal bilgiyle uyumlu bir bileşen örüntüsü gösterdiğini ortaya koymaktadır. Bu sonuç Türk toplumunda testin, geçerli bir ölçme aracı olduğuna işaret etmektedir.
dc.description.abstractObjective: Auditory Verbal Learning Test (AVLT) is frequently used in neuropsychology literature to comprehensively assess the memory. The test measures verbal learning as immediate and delayed free recall, recognition, and retroactive and proactive interference. Adaptation of AVLT to the Turkish society has been completed, whereas research and development studies are still underway. The purpose of the present study is to investigate the construct validity of the test in order to contribute to the research and development process. Method: In line with this purpose, the research data were obtained from 78 healthy participants aged between 20 and 69. The exclusion criteria included neurological and/or psychiatric disorders as well as untreated auditory/visual disorders. AVLT was administered to participants individually by two trained psychologists. Results: Principal component analysis that is used to investigate the components represented by the AVLT scores consisted of learning, free recall and recognition, in line with the construct of the test. Distractors were also added to these two components in structural equation model. Analyses were carried out on descriptive level to establish the relatioships between age, education, gender and AVLT scores. Conclusion: These findings, which are consistent with the literature indicating that memory is affected by the developmental process, suggest that learning/free recall, recognition, and distractor scores of the AVLT demonstrate a component pattern consistent with theoretical knowledge. This conclusion suggests that AVLT is a valid measurement test for the Turkish society.
dc.identifier.citationCan, H. vd. (2016). "İşitsel sözel öğrenme testi yapı geçerliği". Türk Psikiyatri Dergisi, 27(3), 195-203.
dc.identifier.endpage203
dc.identifier.issn1300-2163
dc.identifier.issue3
dc.identifier.pubmed27711940
dc.identifier.scopus2-s2.0-84995576414
dc.identifier.startpage195
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.5080/u8020
dc.identifier.urihttps://www.turkpsikiyatri.com/submission/MakaleKontrol?Id=VDBSQmVVMUJQVDA9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/29944
dc.identifier.volume27
dc.identifier.wos000384785400007
dc.indexed.scopusScopus
dc.indexed.trdizinTrDizin
dc.indexed.wosSSCI
dc.language.isotr
dc.publisherTürkiye Sinir ve Ruh Sağlığı Derneği
dc.relation.collaborationYurt içi
dc.relation.collaborationSanayi
dc.relation.journalTürk Psikiyatri Dergisi
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsychiatry
dc.subjectRey işitsel sözel öğrenme testi
dc.subjectStandardizasyon
dc.subjectSerbest hatırlama
dc.subjectTanıma
dc.subjectYapı geçerliği
dc.subjectRey auditory verbal learning test
dc.subjectStandardization recognition
dc.subjectRecall
dc.subjectConstruct validity
dc.subjectTest-performance
dc.subjectNormative data
dc.subjectAge
dc.subjectEducation
dc.subject.scopusVerbal Learning; Cognitive Dysfunction; Recall
dc.subject.wosPsychiatry
dc.titleİşitsel sözel öğrenme testi yapı geçerliği
dc.title.alternativeConstruct validity of auditory verbal learning test
dc.typeArticle
dc.wos.quartileQ4
dc.wos.quartileQ4
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentFen Edebiyat Fakültesi/Psikoloji Bölümü
local.indexed.atPubMed
local.indexed.atWOS
local.indexed.atScopus

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
Handan_vd_2016.pdf
Size:
269.97 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: